USRobotics USR805463 Review

Soze 1 juni 2007, 791 views

USRobotics USR805463

Pluspunten

• Stabiel.
  • Uitgebreide ondersteuning van beveiligingsprotocollen.
  • Duidelijke interface voor configureren.
  • Goed draadloos bereik.
  • Zeer goede prijs/kwaliteitsverhouding.

Minpunten

• Ouderwetse, zware voeding (adapter) meegeleverd.

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 4
Ik heb deze router uitgezocht via enkele reviews op internet. Uit deze reviews kwam naar voren dat de beheersinterface erg duidelijk en goed was en dat het apparaat zeer stabiel is en het draadloze bereik goed.

De router voldoet zeker aan deze verwachtingen en is ook nog eens erg goedkoop!
Stabiliteit vind ik een van de belangrijkste criteria voor een router. Ik heb hem nu ruim twee maanden draaien en gebruik zowel bedraad als draadloos netwerk, vaak intensief (filesharing met zeer veel connecties etc., grote downloads). Gedurende deze twee maanden is de router NOOIT gecrasht of vastgelopen, dus tot op heden is de stabiliteit 100%. Ervoor hangt nu een Livebox, die crashte nog wel eens, gemiddeld een paar keer per week. Ik weet niet of dat aan de Livebox of aan mijn netwerkkaart ligt, maar ik verdenk de Livebox omdat ik een degelijke Intel-kaart heb. Hoe dan ook, sinds de USR router ertussen hangt is de Livebox ook niet meer gecrasht, dus de stabiliteit is in mijn situatie zelfs verbeterd door toevoegen van de router!
Beveiliging was voor mij ook een belangrijk criterium. De router ondersteunt alle bekende protocollen, inclusief WAP, SSID niet uitzenden, filtering op MAC en IP-adres en een zeer uitgebreide firewall.

Het configureren van de router ging inderdaad erg goed: je hoeft niets te installeren. Je hebt alleen een browser nodig, dus het werkt geheel onafhankelijk van je OS. Ik was bang dat de configuratie lastig zou worden omdat ik er een Livebox voor heb hangen die zelf ook al router is, maar de eerste poging was direct goed! Alles werkte. Nu heb ik er misschien iets meer verstand van dan de gemiddelde gebruiker, maar toch. Ik heb de firewall, DHCP en NAT van de router uitgeschakeld, zodat in feite de Livebox zorgt voor deze zaken (omdat dit bij de Livebox veel lastiger uit te zetten is). De internetverbinding die uit de Livebox komt heb ik dus ook niet op de WAN-poort gezet, maar gewoon op een van de LAN poorten. Werkt perfect.

Wat ook prima gaat is de stroom van de Livebox en router afhalen (doe ik af en toe als ik weg ben) en weer aanzetten. Bij b.v. Linksys routers staat dat je perse eerst je ADSL modem geheel moet laten opstarten voordat de router aanmag. Bij deze US Robotics is dat niet zo, en het gaat inderdaad prima om een van de twee tijdelijk uit te schakelen. De volgorde waarin ze worden ingeschakeld maakt niet uit.

Over het draadloze bereik kan ik niet goed oordelen omdat ik geen vergelijkingsmateriaal heb, maar het is in mijn hele huis op een simpel laptopje "Uitstekend" of "Zeer goed", zowel beneden als op de bovenverdieping, dus ik heb hier geen enkel probleem mee ervaren. Ik woon wel in een oud huis (geen gewapend beton), dus dan is het misschien al wat sneller goed.

De router zelf gebruikt weinig energie (pluspunt), maar er wordt helaas wel een ouderwetse, zware netadapter bijgeleverd, die waarschijnlijk weer een deel van de zuinigheid teniet doet. (De adapter is vele malen zwaarder dan de hele router zelf.) Jammer dat er niet een modernere geschakelde netvoeding bijzit. Natuurlijk kan je die ook nog wel los kopen, maar dan blijft de totaalprijs weer niet zo laag als dat hij nu is.

Wat mij in eerste instantie ook niet duidelijk was was of de router tegen een muur gemonteerd kon worden. Dit kan inderdaad prima: er zijn bevestigingsgaten voor aanwezig, en de antenne kan in verschillende standen gericht worden. Er is geen aansluiting voor een externe antenne met verhoogd bereik.

Al met al ben ik zeer tevreden met deze router. Hij voldoet prima waarvoor ik hem heb gekocht (54Mbps wireless op mijn laptop toevoegen en ook nog een bedraad netwerk gebruiken) en is zeer stabiel, goed te configureren en goedkoop, dus ik heb zeker geen spijt van deze aankoop.

Heb jij ook een USRobotics USR805463?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.