Samsung Galaxy Tab 10.1 16GB 3G Zwart Review

ptw1977 16 september 2011, 4.128 views

Samsung Galaxy Tab 10.1 16GB 3G Zwart

Pluspunten

• Batterijduur
  • Kwaliteit scherm
  • Goede 3G ontvangst

Minpunten

• Geen hardwarebutton (op de voorkant)
  • Geen betere browser dan GSM
  • Duur
  • Geen (standaard) aansluitingen als USB
  • Geen (micro)sd slot

Hierbij een korte review van de Galaxy Tab met 3g.

Android 3.0
Laat ik beginnen bij Android 3.0. Het werkt prima, beter dan op mijn galaxy telefoon, veel soepeler en mooier. Maar er zijn ook dingen die mij minder bevallen. Bijvoorbeeld dat je geen pull down meer hebt, maar rechtsonder bij de klok de status hebt zitten. Die status zit ook in een balk die nooit weggaat. Dat kan ook niet, want er zitten geen hardware buttons op. Dat is voor mij wel een nadeel, ook voor het browsen. Wat logisch is,maar toch wel jammer is de beperkte integratie in je netwerk. Het is op te lossen via ES File explorer (Aanrader, ook voor GSM, werkt echt super), zodat je snel via WiFi bestanden kan uitwisselen, maar ik zou toch liever een windows tab hebben denk ik (als die ook fijn werkt....).

Browser
Ja, het is gewoon een telefoon, dus alles wat het niet lekker op je Galaxy doet, doet het hier ook niet best. Invulvelden en zware java/flash dingen vindt hij niet altijd lekker. Soms werkt het ook gewoon niet. Ook dingen als uitzending gemist (silverlight) werken niet. Ook pagina's met popup vergrotingen van foto's wil niet altijd lekker gaan. Begrijp me niet verkeerd, voor een telefoon werkt het lekker, maar voor een Tab had ik beter verwacht.
Normaal browsen gaat natuurlijk helemaal goed (en snel).

Scherm
Dat is in een woord super! Goede kijkhoek en mooie kleuren. Maar die balk onderaan, die vind ik toch naar, kost veel pixels aan een kant waar je er al een stuk minder hebt dan de Ipad 2. Jammer.

Batterijduur
Ja hij gaat stuk langer mee dan mijn gsm, maar het is niet de 10 uur continu spelen. Dag of twee en hij is met een kleine twee uur per dag browsen ruim leeg (wordt wellicht nog beter)

Ergenomie
Hij is mooi licht en érg dun. Wordt een beetje warm, niet storend, stiller dan dit kan niet. Houdt fijner vast dan een Ipad2, maar het formaat is ook een nadeel, voor mijn gevoel is het browsen minder dan een Ipad door de verhouding. Maar dat is smaak/gewenning. Het iswel een übervideokijktab. En dan kom ik bij het volgende punt:

Featureset
Die is, het is bekend, bar slecht. Of: even goed als de grote concurrent. Geen usb, geen microSD. Ik heb de tab in een impuls gekocht en dit blijkt voor mij wel een dealbreaker, hij gaat in de verkoop. Kan hem nergens makkelijk even opladen (eigen aansluiting), niets erop zetten (door die aansluiting) terwijl je op pad bent (foto's erop zette b.v.) en geheugen niet uitbreiden (16gb is niet veel voor een videotab). En dit alles voor 600 Euro, want ik heb de 3G versie. Oftewel on par, maar voor mij toch stiekem onvoldoende.

3G
Een paar woorden over 3G. Daarvoor kocht ik deze in plaats van de transformer. Het werkt super. Schakelen tussen WiFi en 3G werkt ook super. Instellen ging erg makkelijk en de ontvangst is minstens zo goed als de telefoon.

Ja wat vind ik er van. Je kan het wel opmaken uit mijn review. Ik ben er niet echt heel erg kapot van. Hij kan weinig meer dan mijn telefoon en internetten is maar ietsje beter. Het ziet er bijzonder slick uit, maar voor mij is dat niet genoeg. Als je een echte videokijker in de trein bent, kan deze niet stuk (wat een scherm...)

(edit: paar dingen n.a.v. hieronder)

Heb jij ook een Samsung Galaxy Tab 10.1 16GB 3G Zwart?

Reviews door de redactie

Je weet van de opzetblokjes voor USB en SD die samsung beschikbaar heeft speciaal voor de galaxy tab 10.1? zullen wel 2/3 tientjes worden, al is het natuurlijk geen mooie permanente oplossing.
Haha. Ik word niet betaald voor reviews te maken, wil gewoon wat dingentjes meegeven die mij opvielen.
Geef al aan: heb hem in een opwelling gekocht en betwijfel inderdaad of het wel wat voor mij is.

Hardware button bedoel ik dus aan de voorkant. Nu is het zo dat je naar dat kleine knopje aan de zijkant moet om het weer tot leven te wekken (geen probleem, maar werkt minder lekker dan een knop a la galaxy S/Ipad).

Wat betreft geluid en warmte: nou ja, hij wordt warm, had ik niet verwacht, vandaar. Maar idd 3 is wat weinig.

Ja en over benaderen via usb enzo, dat snap ik ook. Met opzetstukjes en speciale kabels, dat kan inderdaad allemaal prima. Maar we zijn net zover dat telefoons één oplader/aansluiting hebben en dan komen ze met weer een heel aparte aansluiting (kabel is overigens héél kort, nadeeltje). Vind ik een groot nadeel.

En ik wil helemaal niet alleen maar java (bedoelde ook flash) kijken, maar geef gewoon aan dat als je op je Galaxy bepaalde websites niet lekker kan kijken, op de Tab dat ook niet lekker gaat. Bijvoorbeeld het boeken van een reis of iets dergelijks, waar je veel dingen moet invullen (keek bijvoorbeeld op de website van Dreizen, dat ging niet). Tuurlijk is het een goede browser, maar het is gewoon véél minder dan een laptop, en dat had ik niet gelijk zo verwacht.
Ga de tip van flash aanklikken eens bekijken. Ken ik niet.

[Reactie gewijzigd door ptw1977 op 16 september 2011 10:30]

het apparaat heeft gewoon 2 knoppen erop?
een voor het volume en een om het scherm uit te zetten?

ook geef je aan "duur" hij is niet duurder dan de concurrent, dus dit vind ik een slecht en niet onderbouwd nadeel.

tevens vind je de browser niet goed omdat silverlight er geen ondersteuning voor heeft en hij pop-ups blokkeert?
Nou heb ik er geen verstand van maar geen USB? Je kunt er niks opzetten? Je moet toch Samsung KIES downloaden en die USB kabel zit toch gewoon in de doos?
usb uplader zit in de doos, usb kabel zit in de doos.
je kunt de usb kabel in de lader steken en zo opladen.
je kunt de usb kabel in je pc steken en zo laden.

je kunt de usb kabel in de pc steken, de tab op massaopslag zetten en zo de tab benaderen.

jammer dat je alle overige features gewoon vergeet.
waarom heb je eigenlijk een tab gekocht, als je alleen java websites met pop-ups wilt bekijken via de usb?
Ik merk zelf dat er een gigantische vertraging zit in het scherm van de GT10.1. Heb je hier zelf geen last van? dus switchen tussen vensters?

Ik vind het totaal geen goed apparaat en ben ook van mening dat de ASUS TF101 een heel stuk beter presteert als dit toestel.
Voor uitzendinggemist moet je gewoon even Flash aanklikken ;)
Warmte en geluid 3 sterren. LOL. Ik wil je review van een iPad wel eens zien :X
Ga de tip van flash aanklikken eens bekijken. Ken ik niet.
Dat ligt toch echt aan de webdesigner.

Simpel voorbeeld: als je slecht beeld hebt op de TV (bv mpeg artifacts) , dan ligt het toch echt aan je TV provider dan aan de TV zelf.

Webdesigners maken een website voor de PC maar maken gemakshalve geen speciale site voor een apparaat met andere bediening (bv hoveren over een item werkt niet op een smartphone/tablet) of andere resolutie...
Ik heb sinds kort ook deze Tablet, en ik moet eerlijk zeggen, hij werkt fantastisch.
Hij doet wat ie moet doen, heb hem inmiddels wel geroot en een custom firmware (Android 3.2) en kernel er in geflashed, loopt nu op 1,4GHz stabiel en is veeeeel sneller :)
Ik heb ook een iPad2 gehad, ik weet dus wel hoe smooth dat werkt.
Deze geeft me nu hetzelfde gevoel, superrr.
Ik heb een 3G uitvoering net als de iPad2 die ik had.
Ik moet echt zeggen dat deze antennes in de Tab echt veel beter zijn dan in de iPad2.

Echter, nadelen: geen microSD slot, miniHDMI en mini/micro/USB aansluiting.
Okay, met adapters is dit op te lossen, maar is echt een "Apple" oplossing.
En het geheugen is niet uitbreidbaar, is ook een minpunt.
Toch overall is ie goed en echt uitstekend werkbaar voor mij!!
Ben erg benieuwd naar ICS (Android 4.0)