Asus X5QSF-S1123V Review

Mezzid 19 oktober 2011, laatste update op 19 oktober 2011, 5.066 views

Asus X5QSF-S1123V

Pluspunten

• Beeldkwaliteit, Resolutie
  • Speakers en bijgeleverde Subwoofer
  • Prestaties van de processor en videokaart

Minpunten

• Bovenkant/Achterkant van de laptop (Vingerafdrukken)
  • Veel bloatware van Asus
  • Niet heel mobiel

Beste tweakers, hierbij mijn eerste review. :)
Ik was op zoek naar een laptop waarmee je een beetje goed op kunt gamen, kunt videobewerken en voor schoolwerk. Eerst wou ik voor de Asus K53SV-SX146V gaan, dit is een totaal andere klasse, in prijs en hardware, maar voor die prijs leek hij me heel goed. In de winkel was deze helaas uitverkocht, en ook de 17'' i7 variant hiervan was op. De verkoper bij Paradigit wees me daarom dus hierop, en aan de prijs en hardware te zien leek hij me heel erg 'bang-for-buck'.
De laptop krijg je in een nette doos van Asus, meegeleverd in de doos:
- Driver CD
- De laptop
- Hoesjes
- Boekjes, handleidingen (die niemand leest)
- Subwoofer (zie foto bij featureset)

De bovenkant van de laptop trekt veel vingerafdrukken, dit vind ik toch wel wat minder. Over het algemeen ziet hij er wel goed uit qua design, speakers zien er goed uit (goed geluid!). Wel iets minder: Nadat ik Windows had geinstalleerd zag ik dat er héél veel standaard apps van Asus op staan.. Heel veel nutteloos, sommige heb je nodig (zoals die voor de Turbo-Boost en Standen op je bureaublad)
Mocht je net als ik deze per ongeluk verwijdert hebben, je kan ze gewoon weer installeren via de driver CD van Asus.
Laat ik maar volgens de volgorde gaan, te beginnen met de processor. Het gaat hier om de Intel Core i7 2630QM, voor zover ik weet is dit de beste processor in de i7 serie qua prijs-prestatie, ook is het de 2e generatie 'Sandy Bridge', die een turbo boost heeft. De turbo boost zorgt voor een soort overclock tot 2,9 GHz wanneer deze dat nodig vind. De standaard snelheid is 2 GHz. Het renderen hiermee gaat echt prima, een filmpje van 1080p van een minuutje lang duurt ook maar enkele minuten, afbeeldingen volgen later.

Er zit 6 GB Ram in deze laptop, (hoewel ik ergens las dat er maar 4,9 overblijft?) en uit wat ik tot nu toe heb ondervonden is dit meer dan genoeg voor wat ik doe (denk dus aan niet al te zware video bewerking, beetje gamen, en vooral internetten :P ). De twee harde schijven die zijn ingebouwd bedragen volgens de de sticker 750 GB, maar uiteindelijk tel ik 'maar' 672 GB.
De resolutie is 1920x1080 ''Full HD''. In 1 woord: Prachtig. Het betreft tevens ook een mat scherm. Verder niet veel over te zeggen.
Over op de aansluitingen ;)
Aan de linker zijkant:
- 2 USB 3.0 Poorten
- HDMI Poort
- Ethernet Aansluiting
- VGA Aansluiting
- Aansluiting voor opladen
- Kensington Security Slot (Dankje Luuk1983 voor laten weten)

Aan de rechterkant: (Achterkant bevat niets.)
- Microfoon ingang
- Hoofdtelefoon ingang
- 2 USB 2.0 Poorten
- DVD Drive
- Ingang voor bijgeleverde Subwoofer

Mijn poortje is helaas 'stuk' gegaan nadat de Subwoofer van tafel viel terwijl deze was aangesloten, hiermee dus goed oppassen! Het poortje is een beetje verschoven, als ik de aansluiting een beetje omhoog doet hij het nog wel, maar dit is natuurlijk niet leuk. Overigens wel prachtige bass komt eruit!
Naast het toetsenbord zie je 6 toetsen, onder andere:
Mute, lower volume, higher volume, stop-knop, play-pause knop en de 'standen'-knop, denk hieraan aan de prestatie stand en de eco-stand.
Onder het touchpad heeft de laptop 5 kleine LED-lampjes die wit oplichten. Zo staan ze voor;
- Power
- Opladen
- HDD
- WiFi
- Caps Lock (Dankje nooberke)

De videokaart, een GT555M met 2 GB geheugen. Volgens mij beginnen de 'gamers'-videokaarten (voor laptops dan, niet dat je er veel mee kan vergeleken met desktops) pas bij de 560 serie, maar toch kan je met deze kaart prima gamen op redelijke resoluties en instellingen. Ik heb een soort benchmark video gemaakt van Battlefield: Bad Company 2 die op deze laptop draait, linkje hieronder.
Er zullen nog andere benchmarks volgen zodra ik wat games heb gekocht, ergens rond november zal ik ook een BF3 benchmark doen. Voor 1080p filmpjes kijken is de kaart natuurlijk ook krachtig genoeg.
De kwaliteit van deze laptop is behoorlijk goed, hij voelt niet goedkoop aan en het toetsenbord voelt prettig aan. Maakt niet al te veel lawaai en ziet er prima uit. Geen verlichting, al had ik dit wel graag gezien, maar dan hebben we het weer over een ander soort toetsenbord. In het beeldscherm zit heel lichte flex, maar is wel behoorlijk goed naar mijn mening. Over de achterkant zei ik al dat ik het jammer vind dat je vingerafdrukken zo goed te zien zijn, maar over het algemeen ziet her er goed uit, voelt ook niet goedkoop aan. Het touchpad daarentegen, voelt net zo aan als de rest van de behuizing, dit kan hinderlijk zijn als je niet kijkt naar je handen, dan zit je te 'duwen' terwijl je nét naast het touchpad zit :z .
Ik heb met het spelen van een paar uurtjes Counter Strike ondervonden dat sommige toetsen warm aanvoelen, niet zo'n probleem opzich, maar toch. De warme lucht word aan de linkerkant uitgeblazen, hiermee oppassen dat je niet te lang met je laptop op schoot zit want dit kan heel slecht voor je huid zijn, maar lijkt me vanzelfsprekend O-) . Overigens is hij behoorlijk stil ! Enige keren dat ik hem hoor is als er geen geluid is in bijvoorbeeld Battlefield, dan kun je de ventilatie heel licht horen maar is helemaal niet storend. Ook als je een DVD'tje leest hoor je maar een licht geluidje en verder niets. Dus dat zit helemaal goed! De accuduur is wel OK, 2 uurtjes op prestatie, maar zit zelf meestal aan de stroom.
Er is een eco-stand die zo rond de 4 uurtjes zou kunnen draaien, maar dit is natuurlijk niet met gamen-videos kijken. :) .

Als laatste wil ik nog even kwijt dat de laptop met zijn 2,7 kg niet heel mobiel is, met 1 hand kan je hem zeker ook niet vasthouden :p. Maar wat verwacht je, van zo'n sterke laptop?

De prijs, vind ik harstikke goed als je kijkt naar alle andere laptops die je kunt vinden in deze hardware-prijs klasse. Ik heb hem voor 949,- bij Paradigit gehaald, momenteel is hij voor 888 euro te krijgen via de pricewatch. Ik hoop dat ik het een beetje goed heb gedaan als eerste review, ik hoor graag feedback! _/-\o_ .
Ik heb m'n iPhone 3G gebruikt als camera, sorry daarvoor :p

Heb jij ook een Asus X5QSF-S1123V?

Dat 'poortje met een slotje' is voor een Kensington lock: http://en.wikipedia.org/wiki/Kensington_Security_Slot
Dankje, zal het aanpassen
Hey mooie review hoor :)

Maar ik had een vraagje. Ik lees dat deze laptop gebruik maakt van Optimus? Ik vroeg me af of er in de BIOS een optie staat waar je kan kiezen tussen dual, alleen nvidia of alleen Intel chips. Zou je daar voor mij naar willen kijken?
Ik wil namelijk dual booten met Ubuntu en nvidia heeft jammer genoeg nog geen ondersteuning voor Optimus op Linux (ja, ik ga zeker Bumblebee proberen, maar dat schijnt nog niet helemaal te werken).
Ik kijk morgen voor je, tijd om te slapen nu :9
Alvast bedankt! En mag ik vragen waar je deze laptop hebt gekocht? Ik zou hem graag willen kopen maar de vier webshops waar hij te koop is staan nou niet te boek als superbetrouwbaar en klantvriendelijk...

Deze laptop is trouwens beter dan http://tweakers.net/pricewatch/286519/asus-n55sf-s1060v.html terwijl die nog duurder is ook! Die laptop komt bij mij als tweede in de lijst van mijn eisen terecht, gesorteerd op prijs. Best vreemd omdat ze allebei een Asus zijn. (De X5QSF is beter door zijn snellere en grotere hdd).

Ik hoop nog een review te maken als ik eens tijd heb en de laptop al langer heb.
Bij Paradigit voor 950 euro ;)
Ik heb helaas geen tijd gehad om in de BIOS te kijken maar morgen na school doe ik het!
En ja, ik zie ook dat Asus zijn N-Serie probeert te promoten dmv reclame's (vooral op MTV en Discovery O.o), en de X5QS is, lijkt het wel, een speciale editie daarvan.
Dank voor de review!
Leuke roodgestreepte letters uitgezocht, plaatjes alleen soms te breed...
Heb zelf ooit ook sufgezocht op tweakers hoe groot foto's kunnen/moeten zijn en gevonden !
Over plaatjes en andere tweakers.net FAQ
Een goede richtlijn is een breedte van niet meer dan 570 pixels, en een hoogte van niet meer dan 430 pixels. JPEG-bestanden, gesaved met een kwaliteit van 30-60 (op een schaal van 0-100) hebben de voorkeur voor foto's.
Je kan eventueel linken naar een grotere versie van je plaatje door een link om de verkleinde versie heen te zetten (thumbnailen). Hiervoor kan je de volgende RML-code gebruiken:
[img]http://link.naar.verkleind.plaatje.jpg[/img]
Zijn allemaal verkleind, zal van de week nog wel even wat netter maken :p
De div 'surveyContent' is exact 576 pixels breed :)
Dat "Slot" Ledje is denk ik van de caps lock als ik een gokje mag doen :Y) probeer maar is uit
Je hebt gelijk, dankjewel! :)
Goede review, zelf heb ik de laptop 2 dagen geleden binnen gekregen. Heb na de standaard installatie meteen windows opnieuw geinstalleerd ivm met die blootware.

Zelf ga ik ook nog een review maken, niet zo uitgebreid als deze, maar dan ook met BF3 info. Zoals jij nog gaat doen :) Heb alleen nog maar even snel League of Legends gespeeld voor een paar uurtjes. Alles op high en de knoppen voelde toen niet warm aan. Maar LoL is ook niet een zwaar spel!
Hmm, tja ik laat me soms wel erg meeslepen in een spel dus het kan zijn dat het meer dan een paar uurtjes was ^^. Ik zal het nog wel eens testen!
Mag ik je vragen waar je de laptop hebt gekocht? Ik zie trouwens uit naar je review als je die vandaag nog kan geven :P Ik hoop mijn bestelling zo snel mogelijk te doen ivm een oude (3,5 jaar) laptop met een kapotte videokaart, liefst vandaag nog dus :P

[Reactie gewijzigd door Jarige op 23 oktober 2011 14:01]

Zelf heb ik mijn laptop gekocht bij Computerland. Ik verwacht dat ik de review zondag ga maken. Dit omdat ik wacht op BF3. Zodat ik daar over ook wat informatie kan geven.

Op het moment ben ik erg tevreden met de laptop :)

Edit: had slaapkop, dus was een paar woorden vergeten :p

[Reactie gewijzigd door Michielodc op 24 oktober 2011 15:01]

Goede review! Alleen jammer van die (iets te grote) rode letters en de wazige foto's.
Wazige foto's zijn door mn iPhone :p
Ik zal die letters nog wel aanpassen.
Hoe stabiel en stevig voelt de laptop eigenlijk aan? Zijn de scharnieren of weet ik het wat daar zit tussen beeldscherm en toetsenbord in orde? Ik wil dat mijn laptop toch minstens 4 of 5 jaar meegaat :)

En nu ik toch bezig ben met vragen, wat bedoel je precies met "hoewel ik ergens las dat er maar 4,9 overblijft?"
Als het goed is is dit namelijk op te lossen.

[Reactie gewijzigd door Jarige op 23 oktober 2011 18:37]

Hij voelt best wel stevig aan, toetsenbord is ook prima, maar ik raad je aan om bij Paradigit langs te gaan, bij de locatie in Wageningen stond een showmodel dus dan kan je hem even checken.

De 4, nog iets GB Ram kan ik nu trouwens niet meer vinden.
Ik zou willen dat er een Paradigit in Zwolle zat, maar ik denk dat ik het moet doen met jouw bevindingen. En dat vind ik trouwens prima genoeg, dit is niet de eerste laptop die ik via internet heb besteld.
De reacties over de Paradigit bezorging zijn namelijk niet bijzonder positief en aangezien het wel om een laptop van een paar honderd euro gaat wil ik wel dat ik goed geholpen wordt. En mochten er problemen zijn met dat ding dan wil ik dat dat zo snel mogelijk gefixt wordt.
Bedankt voor je review, ik ben aan het twijfelen om deze laptop aan te gaan schaffen.
Nou is mijn vraag kan deze laptop de nieuwste spellen aan?

alvast bedankt
Ja (natuurlijk), kijk maar naar mn benchmark video:
Is op Medium en 1600x900 maar kan ook op max en 1920x1080, alleen dan is het niet zo smooth.
Ik heb hem voor maar 799 euro gekocht op een webactie!(Maand geleden) :*)
Trouwens, speel jij CS1.6?
Ik heb geen idee welke maar het is CS :p
Loopt wel met 200 FPS op 1920x1080 ;]
geef mij IP adress van servers, misschien gaan we samen spelen ;)
Ik heb deze laptop een paar dagen en weet niet hoe ik mijn probleem kan oplossen.
mijn beeld is namelijk niet zo goed, totdat ik BF3 opstart.
Dat heeft met die optimus te maken denk ik.
als ik gwn wil werken op de pc dan zijn sommige kleuren niet juist en zitten er precies strepen op mijn beeld.
als ik dan mijn helderheid helemaal afzet zie ik gele en witte strepen over mijn scherm naar boven bewegen...
Wat moet ik doen?
Enige wat ik je kan vertellen is rechtermuisklik op je bureaublad, en dan schermresolutie..
En anders nog naar het NVidia scherm en daar wat aanpassen?
resolutie staat op 1920 x 1080...
maar die intel HD graphics staat altyd als adapter voor het beeldscherm en schakelt alln over naar de nvidia kaart als ik bf3 opstart...
kan ik niet steeds de nvidia kaart gebruiken? of die intel HD graphics beter afstellen?
Ga hier naartoe en kies voor de GT555M, ik heb het gister gedaan en het geeft me meer FPS ingame, en die wisselingen had ik ook met de Eco- en Prestatiestand, nu niet meer.
heb ik eergisteren gedaan... maar kan ik de nvidia kaart niet instellen als beeldshermadapter? want nu staat die intel HD graphics daarvoor en volgens mij ligt et daaraan...