Panasonic Lumix DMC-FX10EG Review

Esthee 30 mei 2007, 577 views

Panasonic Lumix DMC-FX10EG

Pluspunten

• Positieve eigenschappen zijn: Vele mogelijkheden wat betreft in te stellen scénes, automatische ISO-functie, beeldstabilisatie-functie, prijs-kwaliteit verhouding, eigenschappen lens, SD-kaartje, prestaties accu.

Minpunten

• In/uitzoom-knop, menu-toegang (indeling menu's)

Snelheid en automatiek Score: 4
Batterijduur Score: 5
Na mijn vorige digitale camera, een Olympus C-370 Zoom, was ik op zoek naar een camera met meer mogelijkheden. Na lang zoeken ben ik uitgekomen bij de Panasonic Lumix DMC-FX10. Met name de prijs - kwaliteit verhouding was zeer gunstig. Ik heb deze camera voor ¤169,- gekocht bij de Mediamarkt.

De functies en mogelijkheden van de camera in vergelijking met de prijs zijn zeer uitgebreid. Vooral de vele mogelijkheden wat betreft scéne-instellingen en ISO-waarden zijn aantrekkelijk wat betreft deze camera.

Ik heb de camera nu een week in huis, en ik moet zeggen dat de kwaliteit van de foto's zeer goed is te noemen voor de prijs van de camera. Dankzij de automatische beeldstabilisatie is het in mijn optiek bijna onmogelijk om een 'bewogen' foto te maken. Door de automatisch in te stellen ISO-waarden kan je bijna in alle omstandigheden (bijvoorbeeld bij weinig licht of bij bewegende objecten) een goede duidelijke foto maken. De lens, een Leica, is zeer scherp. Zowel in normale als in zoom/macro functie. De foto's die ik van dichtbij heb gemaakt zijn zeer scherp. Ook de optische zoom-functie presteert goed. Digitale zoom gebruik ik zelf weining, maar de camera levert toch nog redelijk goede prestaties met de digitale zoom-functie. Filmpjes heb ik nog niet gemaakt, daar zou ik toch een digitale-videocamera voor aanschaffen.

Het design van de camera ervaar ik als zeer prettig. Door de metalen body voelt en ziet de camera er degelijk en stabiel uit. Het enige nadeel wat betreft design vind ik het knopje om in-of uit te zoomen. Dit is wat lastig geplaatst om de opname-knop heen. Het LCD-scherm is groot en duidelijk. Van verkleuringen in het scherm heb ik geen last. Daarnaast is de helderheid van het scherm in te stellen, en daarnaast ook de kijkhoek. De accu die is meegeleverd gaat behoorlijk lang mee. En het opladen is in anderhalf uur klaar. De indeling van de menu's vind ik persoonlijk niet echt overzichtelijk, maar dit kan ook een kwestie van gewenning zijn.

Al met al heb je voor deze prijs een prachtige camera in huis, met zeer veel mogelijkheden. Naar mijn mening heb je voor deze prijs geen betere camera. De bijbehorende SD-geheugenkaartjes zijn zeer gunstig geprijsd. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld XD. Een 2GB SD-kaartje heb je al voor ¤25,-.

Heb jij ook een Panasonic Lumix DMC-FX10EG?

Goeie review. Ik zou hem nu ook kiezen maar ik heb de voorloper al, de FX8.