Specificaties 7" (1024x600), BlackBerry Tablet OS, WiFi - Bekijk alle specificaties

BlackBerry Playbook 16GB Zwart Review

Epiphany 5 september 2011, laatste update op 5 september 2011, 5.397 views

BlackBerry Playbook 16GB Zwart

Pluspunten

• Erg goed scherm
  • OS werkt goed
  • Flash ondersteuning
  • Lange standby tijd

Minpunten

• Trage opstart
  • Weinig gevulde app store
  • Vooralsnog ontbreken van exchange synchronisatie

Introductie:

Ik ben één van de vijf testpanel leden die de Playbook van Blackberry mocht testen. Hierbij mijn review. In deze review zal ik eerst beginnen met een stukje uitleg wat een tablet voor mij betekend, een stukje algemene informatie over de Playbook en dan mijn gebruikers ervaring met de Playbook.

Voor mij is een tablet een apparaat wat ik gebruik als ik op de bank hang, naast mijn pc, eigenlijk als apparaat waarmee ik even snel mijn mail kan checken, snel even het internet op kan, zonder dat ik weg hoef te lopen tijdens een reclame, of dat ik moet wachten tot mijn pc gestart is. Dat betekend voor mij dus dat een tablet als hij gestart moet worden snel moet starten en een lange standby tijd moet hebben. Meeste internet sites moeten normaal weergegeven kunnen worden en ik wil bijvoorbeeld mijn banksaldo kunnen controleren.
Voorheen heb ik een Point of View mobii Tegra gehad en een tijdje met een Ipad kunnen spelen. Ik gebruik in deze review beide apparaten als referentie voor de Playbook.

Zover de achtergrond waarop ik mijn gebruikersreview gebaseerd heb.

Ik ben helaas in mijn enthousiasme vergeten foto's te maken van de playbook en de inhoud etc, dus helaas geen eigen gemaakte foto's.

Inhoud van de verpakking
  • BlackBerry Playbook
  • Sleeve
  • Adapter, met verwisselbare stekker, erg handig als je bijvoorbeeld naar de VS of UK oid gaat
  • Microvezel poetsdoek
Bij de Playbook zit geen quick start guide of een gebruikershandleiding. Normaliter heb ik ook geen handleiding nodig, ik pak een apparaat en start het gewoon op. Bij de Playbook had ik hier even moeite mee, bij het indrukken van de powerknop gebeurde er niets. Daarna heb ik maar de adapter in de Playbook gestoken en opgestart.
Eenmaal opgestart word je door een configuratie wizard geholpen, welke erg handig werkt, de batterij van de Playbook moet wel verder dan 20% opgeladen zijn anders kan je de wizard niet volledig doorlopen.

Algemene beoordeling
De Blackberry Playbook is een klein en handzame tablet, met zijn 194x130x10 mm en gewicht van 425g is het een tablet die lekker in de hand licht. Het design van de tablet is strak. Het OS werkt intuïtief.

Featureset
De Playbook heeft de volgende features:
Flash 10.1
HTML 5
Wi-Fi 802,1 a/b/g/n
Bluetooth® 2,1+EDR
1 GHz dual-core processor
1 GB RAM
Multitasking
Versnellingsmeter, 6-as bewegingssensor (gyroscoop) en digitaal kompas (magnetometer)
GPS
Micro USB-poort

Voor het internetten is het fijn dat out-of-the-box Flash werkt op de Playbook.
Op de website van Blackberry staat er heel groot "de eerste tablet voor zakelijk gebruik", ik mis dan alleen wel heel erg de mogelijkheid om mijn exchange te kunnen synchroniseren, nou schijnt dat in BlackBerry OS 2 wel integratie voor e-mail komt, kan ik alleen nu niet over oordelen.

Prestaties
Toen ik de specs van de Playbook zag was ik erg onder de indruk, vergeleken met de POV, zat er veel meer geheugen in de Playbook.
Tijdens de bruikleen heb ik de opstart tijd van de Playbook gemeten, deze viel mij namelijk erg tegen. De opstarttijd van de tablet is één minuut en tien seconden (1:10), wat voor mij een vrij lange tijd is om een tablet te starten.
Als de Playbook eenmaal gestart is zijn de applicaties snel op te starten en heeft alles de snelheid die je verwacht van een tablet.
Het multitasken werkt erg goed, switchen van applicaties werkt erg prettig en het scherm reageert erg lekker op input.

Beeldkwaliteit
De Playbook heeft een 7" LCD display, 1024 x 600 schermresolutie, capacitief scherm met 4-vinger multi-touch en gebarenondersteuning. De kijkhoeken zijn erg goed en de kwaliteit van het scherm is niets op aan te merken.

Bouwkwaliteit en Robuustheid
Over de bouwkwaliteit en robuustheid van de Playbook heb ik niets anders dan lovende woorden, het apparaat voelt erg stevig aan en gaat naar mijn idee ook niet zomaar stuk.

Ergonomie
De Playbook is zoals ik al zei erg handzaam, door de rubberachtige backing van het apparaat, licht het apparaat erg lekker in de hand. Ook het onscreen toetsenbord is goed te bedienen met twee handen in landscape. Er is langere tijd met de Playbook te werken.

Warmte- en Geluidproductie
Ik heb geen warmte- en/of geluidsproductie kunnen waarnemen in de testperiode.

Mobiliteit en accuduur
Vanaf het eerste moment dat ik de Playbook in huis heb gekregen heb ik hem eigenlijk aan laten staan in standby, de Playbook gaat dan een dag of twee mee, wat ik een redelijke tijd vind voor een tablet, vooral omdat ik het scherm op de volledige lichtsterkte had staan.
De Playbook is klein genoeg om mee te kunnen nemen in een tas, of zelfs in je jas.

Momenteel is de Playbook voor net ¤400,- te koop, een prijs die naar mijn mening goed is voor een tablet met de potentie van de Playbook.

Blackberry beweert op hun website dat de Playbook het eerste tablet is voor zakelijk gebruik, daarmee slaan ze naar mijn mening net de plank mis. De Playbook is een leuk apparaat voor erbij, om te internetten een beetje te gamen, maar door het gebrek aan synchronisatie met Exchange is de tablet (nog niet) geschikt als zakelijke tablet.
De Blackberry Playbook is een goed gebouwde, prettig in de hand liggende tablet die als hij eenmaal opgestart is erg fijn werkt.
Ik kan de tablet aan een ieder aanraden.

Heb jij ook een BlackBerry Playbook 16GB Zwart?

nog slechte support op Applicaties. Het is een andere OS dan BB en moet dus nwe apps voor geschreven worden, bijv Bloomberg erg populair op BB is er nog niet voor Playbook!!
Zakelijk toch wel een misgeslagen plank (toch wel duur om daar een tablet voor te gebruiken)
In principe is het gebruik van een tablet zakelijk helemaal nog niet zo gek, zeker niet als je kijkt naar een Ipad of Android tablet waar je een Citrix receiver kan installeren, zo kan je dus je bedrijfsapplicaties starten vanaf je tablet.
Waar ik werk is dat één van de applicatiedelivery methodes die toegepast wordt en de organisatie is toch niet echt klein, ook is het kunnen ontvangen van je mail op je tablet ook wel handig. Denk dat het zakelijk zeker wel nu heeft een tablet te gebruiken en ja dan mogen ze ook wel wat meer kosten (als er maar kwaliteit geleverd wordt).
Grootste probleem nu alleen is dat er inderdaad te weinig applicaties voor het BB Tablet OS zijn.
Kan je er een of andere android-variant op dumpen?
Zover ik weet (nog) niet, zou je XDA even voor moeten checken.