Specificaties Rad. HD6950 (800MHz), 2GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Sapphire HD6950

Pluspunten

• prestaties
  • dirt 3 coupon

Minpunten

• nog niks eigenlijk

Drivers en compatibiliteit Score: 4
3 dagen geleden heb ik mijn sapphire hd6950 2gb dirt 3 edition binnen gekregen ter vervanging van mijn crossfire 5770. Hier wou ik even een review schrijven over mijn bevindingen met deze kaart tot nu toe.

Verpakking:

De verpakking is gewoon goed. Hij zit goed vast in de doos zodat er niks mee kan gebeuren.

de doos is vrij standaard. Beetje normale kenmerken van de kaart enzovoort.

Inhoud:

In de doos vinden we de kaart zelf, goed verpakt in anti-statisch materiaal, en een apart doosje. In dit doosje vinden we een high speed hdmi kabel, een vga naar dvi adapter, een driver cd, een casebadge, een quick start quide, 2 molex naar pci-e voeding adapters en de dirt 3 coupon waarmee je gratis dirt 3 kan downloaden via steam.

Het uiterlijk:

De kaart ziet er bijzonder goed uit. Naar mijn mening veel beter dan de meeste andere kaarten. Hij is simpel zwart met zilverkleurige letters erop. Het PCB is blauw, dit past goed bij mijn kast :)

De kaart is inclusief koeling 28cm. De koeling steekt ongeveer 2cm achter de kaart uit. De kaart zelf is dus 26cm.

de 2x 6pins voeding aansluitingen zitten aan de voorkant, hierdoor past de kaart ook in de wat minder grote kasten.

Hier kun je de 6950 in vergelijking zien met één van mijn oude 5770's. Hij is toch nog wel een redelijk stuk groter en hij ziet er naar mijn mening veel beter uit.

Geluid en warmte:

Hij komt bij mij onder spellen als dirt 3 en bad company 2, beide alles op max, niet boven mijn andere fans uit. En die fans hoor ik zelfs al bijna niet terwijl de pc naast mij staat. Qua hitte valt hij heel erg mee. Ik had verwacht dat hij wel heter zou worden maar stressed gaat hij bij mij niet over de 60 graden en idle zit hij rond de 40.

Drivers:

De drivers zijn eigenlijk standaard voor de ATI kaarten. Het catalyst control center werkt naar behoren, je kunt makkelijk heel veel aanpassen. Sapphire levert hun eigen programma er ook nog bij, sapphire TRIXX, hiermee kun je eigenlijk hetzelfde als bij CCC maar TRIXX is speciaal gericht op deze kaart en dit vind ik persoonlijk toch fijner. Je kunt hiermee de fans aanpassen, de gpu core clock, memory clock en gpu voltage.

Prestaties:

Helaas weet ik niet precies welke programma's ik moet gebruiken voor benchmarks, maar ik heb met fraps wel even getest wat voor fps ik kreeg bij dirt 3 en bad company 2, weer beide op max. Bij dirt 3 kreeg ik een gemiddelde van 95 fps met 75 als minimum. Bij bad company 2 kreeg ik een gemiddelde van 85 fps met een minimum van 50 fps.

overklokken:

Ik ben hier zeer tevreden over. Ik heb hem meteen naar de clock snelheden van een 6970 gezet (825mhz en 1350 memory) Hier loopt hij gewoon soepel en stabiel mee.

Prijs:

Ik heb deze kaart voor 220 euro gekocht bij Alternate en ik vind dit zeer goedkoop voor de prestaties die hij levert. Voor deze prijs kun je eigenlijk geen betere kaart kopen.

Flashen:

Hier ben ik nog niet aan toe gekomen, maar ik wil nog proberen om hem te flashen naar een 6970.

dit was mijn review. Alle kritiek is welkom.

Heb jij ook een Sapphire HD6950?

Over plaatjes en andere tweakers.net FAQ
Een goede richtlijn is een breedte van niet meer dan 570 pixels, en een hoogte van niet meer dan 430 pixels. JPEG-bestanden, gesaved met een kwaliteit van 30-60 (op een schaal van 0-100) hebben de voorkeur voor foto's. PNG- en GIF-bestanden hebben de voorkeur voor screenshots, lijntekeningen, schema's, enzovoort.
Je kan eventueel linken naar een grotere versie van je plaatje door een link om de verkleinde versie heen te zetten (thumbnailen). Hiervoor kan je de volgende RML-code gebruiken:
[img]http://link.naar.verkleind.plaatje.jpg[/img]
Je foto's vallen van het scherm af, verklein ze en post ze opnieuw.
als ik er tijd voor heb zal ik dit even doen, heb het nu een beetje druk met mijn werk

hoe groot mogen de foto's zijn dan?

[Reactie gewijzigd door noudi93 op 5 september 2011 16:15]

Hoe zijn de prestaties vergeleken met crossfire 5770?
Ik krijg bij bad company 2 ongeveer 15-25 fps meer met de 6950 en daarbij ondersteund dirt 3 op de een of andere manier geen crossfire dus dit kan ik eigenlijk niet vergelijken.
hoe komt het dat ik met een hd5770 single.
gemiddelt 45 fps haal in battelfield bad company 2 maxed out..
Kan iemand mij vertellen hoe deze kaart zich qua geluid en warmte verhoudt met Asus' 6950?
pricewatch: Asus EAH6950 DCII/2DI4S/2GD5
Ik heb deze ook. Perfect ding en geluidsproductie valt me ook reuze mee.

Ik heb 'm ook bij Alternate gehaald, maar er zat bij mij ook een Shogun2 coupon bij voor Steam. Zat wel een beetje erin gefrommeld, maar heb jij die niet?

Alleen al die twee games maken van deze kaart een zeer goede deal.
Ik kan beamen dat deze videokaart vrij stil is, in mijn cm 690 II is hij praktisch onhoorbaar bij full load (65 graden)
Ik was op zoek naar een review als deze voor de kaart. Bedankt ervoor:p Wat ik ook hiermee wil weten, ik heb net dezelfde behuizing op het oog als jij nu hebt, alleen is het de Antec Nine Hundred Two V3 die ik zoek. Is er veel plaats over tussen de randen van de case en de grafische kaart zelf? of moet je zoals ze in veel case reviews zeggen, de HDD cage eruit halen?
En ik ben ook deze aan het bekijken op Alternate.be :p heb je hieraan een goeie ervaring opgedaan? want de andere online reviews zijn(volgens mij) spammers die het bedrijf zwart willen maken.
Ik denk persoonlijk niet dat de slechte reviews over alternate nep zijn, eerder hun mening over de verleende diensten/service. Als het om een computer kast gaat is elke winkel opzich oke, want er kan niet heel veel kapot zijn aan een kast. In tegenstelling to bv een Cpu of HDD als je deze moet RMA dan heb je in feite 4 weken niks aan je nieuwe hardware. Daarnaast is het natuurlijk bijzonder irritant als de klanten service/RMA erg lang en traag op zich laat wachten. Hierdoor betaal ik liever wat meer voor mijn producten bij 4launch. _/-\o_ (schaamteloze promotie)
In de Antec 902V3 past elke videokaart (weet het niet zeker van de asus mars2 580).
Vooralsnog koop bij een winkel waar jij je thuis voelt. Beter wat meer dan een half product 8-) .

[Reactie gewijzigd door GastAnoniem op 24 november 2011 19:45]

Hoe lang is de kaart vanaf de bracket inclusief koeler?
ik heb 26,6 cm ruimte in een sonata III, vraag me af of ik deze of de xfx moet kopen :)
inlusief koeler kom ik op 27cm, maar ik meet vanaf buiten de kast dus ik weet het niet heel zeker. Maar ik zou het risico niet lopen als ik jou was
lagere resolutie ? andere definitie van maxed out....
huh? wat bedoel je hiermee?
Trixx is niet speciaal voor een 6950 bedoeld. Het is gewoon een specifieke ATI tool voor ATI kaarten. Deze tool is beschikbaar sinds de intro van de 6850/
Trixx werkt in ieder geval hier niet goed. Meteen de eerste keer nadat ik trixx had gebruikt (niet overgecloked ofzo) beetje met fan speed klooien enzo toen alles weer op default gezet en meteen kreeg ik een bsod. 2e keer precies hetzelfde. (dus op default settings krijg ik bsod met trixx)