Chieftec Dragon DX-01 Zwart Review

gLn- 29 mei 2007, laatste update op 17 november 2015, 4.657 views

Chieftec Dragon DX-01 Zwart

Pluspunten

• Prijs.
  • Solide materiaal.
  • Koelingsmogelijk heden.
  • Ruimte.
  • Afwerking.
  • Inbouw gemak.

Minpunten

• Vervoer.
  • Klapdeurtje.

Product survey over Chieftec Dragon DX-01B-D-U-OP (Zonder voeding - ATX Midi)

In combi met:
- M2N-SLI Deluxe
- X2-4600+EE
- ASUS EN7600GT
- OZC Gold 1024MB geheugen

Intro
Allereerst wil ik even wat kwijt over het vervoer van de kast, mocht je beslissen deze kast te kopen ga dan niet de bink uit hangen en met je fiets en je krantentassen naar de pc boer om die kast op te halen want dat valt je vies tegen en het is vrijwel zeker dat je dat ding gaat beschadigen.
Misschien een nuttige tip dus.

Algemene beoordeling
Deze is redelijk goed, ik ben over het algemeen redelijk te spreken over deze behuizing.
De verpakking was goed , Kreeg er genoeg schroefjes bij geen beschadigingen etcetc.

Bouwkwaliteit en afwerking
Allereerst de afwerking, deze is goed te noemen.
Ik heb bij de inbouw geen wonden opgelopen van scherpe randen, ik heb tevens geen deuken geslagen met mijn soms lomp te noemen gedoe.
Over de lak ben ik helemaal te spreken!! ik heb tot nu toe geen krasje kunnen ontdekken.
De pootjes van deze behuizing zijn praktisch ze zijn een kwartslag te draaien zodat de behuizing veel minder kans heeft om te kantelen en dus kan beschadigen.
Het enige NEGATIVE van de behuizing is eigelijk wel het klapdeurtje.
Als je voorzichtig kunt omgaan met je spullen is dit misschien niet zo een probleem, maar zo gauw je met de behuizing aan het trekken gaat is het vrijwel zeker dat je deurtje er een keer aan gaat.
Dit gebeurde dus eigelijk gelijk toen ik de behuizing gekocht had.
Geen paniek dit is heel simpel te redden met 2 zelftappertjes(zie foto)

Een beetje tweaker heeft dit zo weer gefixt.
desalniettemin het deurtje mag nooit zo snel kapot gaan en het is dan ook niet echt een systeem te noemen. De drive bays hadden overgens ook misschien van wat rubber of kunstof kunnen voorzien worden om resonatie tegen te gaan, omdat de kast van dik plaatmateriaal gemaakt is weegt dit weer tegen elkaar op en is het niet echt een minpunt te noemen!

Inbouw- mogelijkheden
Deze zijn goed te noemen.
Er zijn 2 drivebays waar hdd's en een diskette station in te monteren zijn deze zijn uitneembaar met een handig hendeltje waar bij niet al te veel kracht hoef gezet te worden. Overgens zijn er een viertal dvd spelers of dergelijke te monteren.Dit monteren gaat met een railtje wat bekend is met de duurzamere behuizingen(zie foto).

Er is een fullsize ATX board te monteren ik gebruik een m2n-SLI Deluxe.
Over de inbouw mogelijkheid van de voeding kan ik weinig kwijt omdat ik altijd met 1 en dezelfde soort afmetingen voedingen heb gewerkt, dit gaat natuurlijk perfect en er zijn genoeg verschillende afmeteningen gaatjes voor verschillende voedingen.
Wat misschien wel een aandacht punt is, is het uithalen van de bovenste drivebay bij gebruik van een wat hogere cpu cooler (als de artic freezer 64 PRO) dan moet er voorzichtig gewerkt worden omdat je snel tegen je cpu cooler aan ragt en de hele socket van je moederbord mee neemt, laat dit nu even niet de bedoeling zijn:P.

Koelings- mogelijkheden
Deze zijn niet slecht te noemen, goed dus.
De behuizing is ruim voldoende voorzien van koelings mogelijkheden, zoals 2 air intakes aan het zijpaneel. Wat er wel even bij gezegd moet worden is dat deze bestemt zijn voor 92mm koelers een 80mm zou kunnen maar omdat het rooster wat voor de intake zit bol naar buiten loopt zou het kunnen zijn dat het moelijk word om de koeler te bevestigen.
Voor in de kast kan een 80mm koeler worden gemonteerd dmv een kliksysteem en de drivebay daar boven kan ook een 80mm koeler worden gemonteerd ook dmv een kliksysteem.
Achter in de kast onder de voeding is plaats voor een 120mm koeler.
In mijn opzicht genoeg koelmogelijkheden.
Hieronder nog wat temperaturen:

Temp's
Deze temperaturen zijn in een idle toestant met een 120mm koeler achter ,een 80mm voor, een artic freezer 64 PRO , en een 92mm koeler in het zijpaneel, deze koelers draaien allemaal op 5 volt.

Vormgeving
Dit is een kwestie van smaak.
In mijn opzich is dit een geweldig mooie kast.
Strak.
Simpel deurtje.
Doet waar het goed in is.
Redelijk stil.
Al met al goed genoeg om mij blij te maken als ik mijn kamer in loop vooral met die gave stickers die ik bij mijn onderdelen gekregen heb:D

Installatie- gemak
Hier over ben ik zeer tevreden. Dit is een kast met niet teveeel poespas en zoals eerder aangegeven doet waar hij voor gemaakt is en laat dit ook goed doen!!!
Het moederbord in de kast monteren is werkelijk een fluitje van een cent, dit gebeurt overgens met schroeven die de onderplaat gedraaid worden en daarop weer schroeven in gedraaid worden voor het monteren van het moederbord.
Dit idem voor de voeding dit gaat snel en zo als het moet.
De dvd spelers branders etc etc worden makkelijk naar binnen geschoven met een geleiderail wat van te voren aan de drive vastgezet word.
voor onderhoud is deze kast ook geschikt. aan de achterkant worden 2 duimschroeven losgedraaid en met een simpele krachteloze beweging word het zijpaneel losgeklikt. deze kan evenals het deurtje aan de voorzijde met een sleutel op slot gedraaid worden.
Gemakkelijk en degelijk niets mis mee dus!!

Modbaarheid
Dit is voldoende, ivm het dikke plaatmateriaal is het moelijk om hier een raampje in te maken of even snel wat weg te knippen, hierbij stel ik de ontwerpers van deze kast helemaal in het gelijk.
Het deurtje heb ik gemod met een paar zelftappers omdat deze al kapot was voor dat ik het kon gebruiken.
Modbaarheid ligt deels bij jezelf als je handig bent kun je van alles wat moois maken bij de ene kast gaat het wat makkelijker dan de andere. Ik denk dat ik aan deze kast een beste kluif zou hebben als ik er een raampje in zou zagen.Dit is voor iedereen verschillend dus.

Kwaliteit van voeding
Hier kan ik niets over kwijt omdat het een voedingloze behuizing was.

Hier over ben ik zeer tevreden , ik heb deze kast voor nog geen 6 tientjes aangeschaft en als je ziet wat je er voor terug krijgt toppie.
veel bang voor je buck dus.
Deze kast hoort hoort gewoon bij een hoogwaardig merk als chieftec.

Extra

Overige foto's(imageshack popups!)

De achterkant.
Totaalbeeld.
Zijpaneel.
Binnenkant
Drivebay

Ik zal hier wat bij toevoegen zodra ik wat meer gebruikers ervaring heb met deze kast

Tevens zal ik morgenvroeg wat foto's er bij posten.

Op of aanmerkingen? ik hoor het graag !!!

Heb jij ook een Chieftec Dragon DX-01 Zwart?

Nette survey! Met een paar mooie foto's wordt het helemaal mooi :)
Ik ben zelf wel benieuwd naar je "deurtje-mod", dat is meteen wel een flink nadeel aan de kast moet ik zeggen. Mijn Antecje heeft dat probleem ook, met de grootste moeite houd ik het deurtje nu al een jaar of anderhalf heel, maar het blijft een wiebelig dingetje.
Hey masterlans,
Bedankt voor je positieve reactie!
Ik heb er een paar foto's bijgevoegd ik hoop dat je er wat aan hebt.

Zodra ik meer gebruikers ervaring heb zal ik snel meer toevoegen.
mooie survey!

had even een vraag, hoe heet dat programma waarmee je al je temperaturen meet?

bedankt voor de survey en de info!
Allereerst bedankt voor je positieve reactie.
Als je ng op of aan merkingen hebt hoor ik het graag natuurlijk.

Everest heet dat proggie als je wilt kan ik hem wel voor je uploaden, pm me dan even dan stuur ik je een download link en wat info ;).
Zelf ook een chieftec kastje.

Heerlijk die ruimte, simpele design en inbouw mogelijkheden.

Maar inderdaad, het is een hel om die dingen te vervoeren. (En het deurtje bij mij is zo goed als onverwoestbaar :P)
Inderdaad ben het helemaal et je eens!!!
Loodzwaar zijn ze die krengen, ik weet niet wat voor type kast je precies hebt maar die van mij ging bij de instalatie gelijk kapot |:(.
Ik moet er ook bij zeggen da tik niet 1 van de zuinigste personen ben maar dat het zo snel kapot kan gaan was wel een flink minpunt, maar met een paar zelftappers is het dus zo opgelost

Hey bedankt voor je positieve reactie :Y).