Samsung LE40M87BD Review

l0rien 28 mei 2007, 5.251 views

Samsung LE40M87BD

Pluspunten

• Geweldig beeld, ook analoge Tv signaal acceptabel.
  • Kijkhoek is perfect, ook op 2,5 meter en 60 graden nog prima te zien.
  • Glossy scherm flinke verbetering, contrast super. Beetje reflectie overdag bij grote inkijkhoek, maar dat weegt flink op tegen de voordelen.
  • Het is een kwestie van smaak, maar ik vind het (nu volledig) glossy panel echt mooi. Past in ons geval ook goed bij het dressoir wat ook al glossy is.
  • Juist het gebrek aan boxen vind ik top, daar heb ik al een prima set voor. Geluid wat er standaard uit komt is voor normale Tv prima.

Minpunten

• Inputpanel achter op Tv is niet handig als je de LCD erg strak tegen de muur wilt schroeven. Er is dan erg weinig ruimte voor de kabels. Laat staan een kabel verwisselen.
  • Afstandsbediening. Sommige vinden hem juist wel goed en ergonomisch, ik vind hem juist goedkoop aanvoelen. Maar ik ben die van een Sony trinitron gewend en dan heb je echt een afstandsbediening in je handen en niet een leeg patatbakje met knopjes. Ach daar zijn mooie oplossingen voor.
  • Het is vloeken in de kerk en natuurlijk is hij niet nodig, maar de handleiding is echt slecht, alleen het broodnodig staat erin, verders niets. Voor de niet-tweaker toch een punt.

Na maanden kwijlen om de specs, had ik bijna de LE40F71 gekocht waarna vrij snel de M86/M87 om de hoek kwam kijken. Ik vond de hoekige F71 wel iets mooier kwa styling, maar het super clear panel en de hogere contract ratio, samen met een belasting meevaller hebben me toch eindelijk over de brug getrokken voor de LE40M87 :-)

Overigens is de M86 exact hetzelfde panel, alleen is het onderste randje bij de M87 in een zilveren 'kleur', de M86 is daar ook gewoon glossy net als de rest van de Tv.

Algemeen over kleur, contract, ghosting:
Ik ervaar de kleuren als erg mooi, erg mooie heldere kleuren. Wel belangrijk zijn de juiste instellingen. Op internet zijn er wat te vinden, maar anders zelf instellen, fabrieksinstellingen zijn vaak te veel van het goede. Ghosting ervaar ik niet of nauwelijks, het zal er ongetwijfeld zijn, maar ik zie het niet, 8ms responstijd van het scherm is prima.

Analoge Tv
Digitale Tv komt over een week, dus we zijn nog even aangewezen op de analoge versie van Casema(Utrecht). Na de nodige kleurenaanpassing is de kwaliteit geheel niet slecht. Als je erop let dan is duidelijk dat de Tv beter kan, maar na 5 minuten kijken ben je redelijk gewend. Het is dat digitale Tv goedkoper is, maar anders is het signaal acceptabel. Nu kijk ik toch erg weinig Tv, dus is deze het minst interessante voor me.

Wii
Wii op de standaard composiet is niet mooi. Kleuren komen slecht uit, wat je duidelijk ziet op de Wii-homepage. Ongetwijfeld kun je met settings tweaken een heel eind komen en in-game heb je er minder last van, maar het kan beter. Vandaar dat ik de Wii-component kabel aangeschaft heb, wat een veel rustiger beeld geeft en hier en daar ook wat meer detail. Helaas is het nog maar 480p, maar samen met de mooie kleuren en contrast van de M87 is het zeker een verbetering t.o.v. mijn oude 28" Trinitron. Vergelijking Wii component-versus-composite

XBox (360)
360 op component geeft een erg mooi beeld. Gears of War is echt een belefenis op dit scherm. Zeker gezien de hoge resolutie kun je er makkelijk dicht bij zitten, wat de immersion factor nog wat verhoogd. Oude XBox met XBMC draait ook prima op dit scherm, zei het via scart. Keek voorheen nogal eens een standaard DivX film, ondanks dat dat prima gaat zijn DVD's uiteraard mooier op dit scherm, nog beter HD films uiteraard....

PC
Niet op de foto's te zien, maar ik heb wat geexperimenteerd met een flinke laptop via de VGA ingang. Rare wat ik mee maakte is dat ik een goede DVI kabel had met een DVI->D-Sub converter aan het eind. Setup was dus: Laptop->DVI->D-Sub->LCD, maar de LCD herkende het signaal niet en wilde niet draaien. Goedkope D-Sub kabel uit de kast getrokken, met Laptop->D-Sub->LCD en dit werkte perfect. Strak beeld erg mooi om te zien, ook leuk om een game op te starten en op 1080p wat te zien draaien.

Blue-Ray / HD content
Met dezelfde laptop wat HD content naar het scherm gepompt en dan zie je waar het scherm voor gemaakt is. Prachtige levendige kleuren en het contrast is super. De standaard demo-filmpjes die je kunt downloaden zijn zelden op 1080p, maar er is genoeg te vinden op internet waar je dat wel mee kunt bereiken. Zodra je dit soort content draait dan valt ieders mondje open, ook de vriendin begrijpt dan wat die extra 'bucks' naartoe zijn gegaan ;-)

Mijn ervaring met blue-ray varieren, sommige films zijn duidelijk een verbetering t.o.v. de DVD variant, anderen zie je de artifacts van je beeld af springen, maar hier zijn al verschillende andere topics over.

Helaas nog geen ervaringen met HDMI, tot nu toe HD ervaringen via VGA gehad. Zie niet in waarom HDMI minder aantrekkelijk zou zijn. Ik wacht even af op een goede media center oplossing met HDMI.

Heb jij ook een Samsung LE40M87BD?

Bedankt voor deze uitgebreide review. de vriend van mijn zus heeft ook zo'n Samsung 40 inch gekocht, volgens mij dezelfde. Ik zal hem dit even laten lezen, over een paar dagen haalt hij het scherm op.

Ik ben zelf heel benieuwd naar hoe een grote LCD-TV met full-HD zich gedraagt als PC monitor. Ik wil namelijk ook graag een groot full-HD scherm kopen, voor gebruik als TV (analoog), PC monitor (office, msn, vooral games) en als scherm voor de GameCube.

Mijn bureau is 1 meter diep, zou dat voldoende afstand zijn om als computerscherm te gebruiken?
Heeft deze televisie support voor HDCP? Ik kan dat namelijk niet erg makkelijk vinden.