Sony Ericsson Xperia Neo MT15i Blauw Review

elchorro 20 september 2011, laatste update op 2 oktober 2011, 3.314 views

Sony Ericsson Xperia Neo MT15i Blauw

Pluspunten

• snel
  • android 2.3.3
  • niet lomp groot
  • batterij gaat (vind ik) lang mee voor een smartphone
  • goeie camera
  • bravia engine is echt prachtig

Minpunten

• op het scherm en de behuizing blijven vingerafdrukken zitten.
  • werkt niet goed samen met Mac OSX(moet via omwegen om goed te syncen etc.)

Sinds een paar dagen ben ik in het bezit van mijn tweede smartphone met het Android besturingssysteem.
Eerdere toestellen die ik heb gehad: Nokia N900, HTC Wildfire, Samsung Wave S8500
Dit is mijn eerste review, ik ben geen ervaren schrijver ofwat, dus vergeef me als er kleine spelfouten instaan etc.

Algemene beoordeling
ik heb dit toestel gekregen bij het verlengen van mijn HI abonnement.
Na 3 dagen had ik het toestel in huis, en begon de pret: De verpakking van de telefoon was een aangename verrassing doordat de verpakking klein was, maar toch alles in zich had om meteen aan de slag te gaan. Het toestel kwam in een soort van zakje met het ''Greenheart" logo erop. en was keurig krasvrij, Het toestel werd verder geleverd met een standaard 1500 mAh batterij, een USB-micro kabel, één 5V (850mAh) lichtnetadapter, in-ear hoofdtelefoon en wat boekjes. Hierin staan een aantal essentiële zaken, zoals het feit dat de accu voor eerste gebruik opgeladen moet worden, maar ook allerlei andere zaken die van belang kunnen zijn. Ik had de gebruiksaanwijzing in ieder geval voordat ik het toestel heb gebruikt grondig doorgelezen. Daarom heb ik voor het eerste gebruik de batterij opgeladen.

Hardware

1 GHz Qualcomme MSM8255 single core processor, Reality display met Bravia Engine(3.7 Inch) 512 MB werkgeheugen, 8.1 CMOS-sensor camera, mini-HDMI aansluiting. Het toestel is verder voorzien van een quadband gsm-functionaliteit op 850, 900, 1800, 1900 MHz-band met GPRS, EDGE, HSDPA / HSUPA.
Verder is het voorzien van USB (2.0), Bluetooth (3.0), WiFi (802,11 b/g/n), FM-radio en WAP.

Bereik
Het GSM bereik in Nederland is erg goed, ik woon in een klein dorpje en het bereik is over het algemeen erg slecht en zeker 3g verbinding is schaars. Maar met de Neo heb ik ook in huis een redelijke 3g verbinding. en dat is me niet gelukt op mijn vorige toestellen. Een groot voordeel vind ik persoonlijk het feit dat de telefoon, binnen bereik van een WIFI-netwerk (bijvoorbeeld thuis) overschakelt naar dit netwerk voor het dataverkeer. De verbindingen zijn (meestal) beter en het gaat niet ten koste van de maandelijkse limiet van je mobiel abonnement.

Accuduur
Daar kan ik nu nog niet zoveel over zeggen, ik heb het toestel nu 3 dagen, maar het valt me niet tegen. Ik haal nu makkelijk een dag met intensief gebruik (paar minuten bellen, ongeveer 20 smsjes. en heleboel whatsappen, uurtje surfen, (vaak kijk ik ook nog een film s'avonds) dan moet hij ook wel aan de lader, maar dat vind ik goed te noemen, en ik denk dat ik er over een paar weken wel 2 dagen haal.
20-9-11
ik haal nu ruim 2 dagen en dat vind ik zeer netjes, dit is dus met intensief gebruik en gewoon altijd wifi aan, en de telefoon aan laten staan dus ook snachts. ik heb even gekeken de telefoon is nu 50 uur los van de lader en nu heb ik nog 4% over.

Scherm
Het is een zeer mooi scherm, zeker als je de bravia engine aanzet zijn de beelden echt prachtig. Dan moet je wel recht voor het beeldscherm zitten want onder een kijkhoek is het beeldscherm echt minder, en is de Samsung Wave met Super Amoled wel beter. wat ik wel een stuk beter vind ten opzichte van Super Amoled, het word natuurgetrouw weergegeven en bij Super Amoled vind ik 't een beetje te overdreven hoe de kleuren worden getoond

Belkwaliteit
kan ik kort over zijn. die is echt goed, kraakhelder en de noise cancellation werkt goed.

Design
Hoewel dit een discutabel punt is om in een review te vermelden, omdat het erg smaak gebonden is, wil ik toch even vermelden dat het door mij, maar ook door anderen die ik erover gesproken heb, als een mooi en elegant toestel wordt ervaren.

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit van het toestel is erg goed. De buitenzijde van het toestel bestaat uit hard en zacht kunststof, dat in ieder geval beter schokken absorbeert dan metaal. Alles kan natuurlijk kapot, maar ik heb de indruk dat de Xperia Neo best wel tegen een stootje kan en niet meteen aan gort is als hij uit je handen of zak valt.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Het toestel draait op dit moment op Android 2.3.3 (Gingerbread) en is erg stabiel. Ik heb nog geen vastlopers gehad alles draait gewoon erg soepel en snel!
Betrouwbaarheid is een punt dat ik nog niet kan behandelen omdat ik het toestel daarvoor te kort in mijn bezit heb.

Opnamekwaliteit
Door de 8MP camera aan de achterzijde en de camera aan de voorzijde, is het mogelijk om prima beelden te produceren op deze smartphone. en er kan HD(720P)/ 30 fps. worden opgenomen. Op Youtube zijn diverse voorbeelden te vinden van opnames.
De fotocamera heeft 16x zoom(na software update), die echter digitaal is. In de praktijk wordt het digitale beeld dus ingezoomd, waardoor bij verder inzoomen, de kwaliteit achteruit gaat.
Maar hij maakt echt prachtige foto's, haarscherp. ook zijn de filmpjes van hoge kwaliteit

Gebruiksgemak
Ik vind dit tot nu toe het fijnste toestel wat ik heb gehad, snel, soepel en intuïtief. Alles werkt gewoon zo makkelijk en snel. Ook vind ik het fijn dat in tegenstelling tot, de HTC Wildfire, er 'echte' toetsen zijn voor terug, home. en menu. dat vind ik een stuk fijner als touch knoppen zoals op de wildfire

Ergonomie

Het toestel is, redelijk klein, ondanks dat het 3.7 inch scherm heeft, en 13 mm dik is. Dit lijkt heel erg veel maar het valt erg mee en doordat hij een beetje afloopt naar de zijkanten erg fijn om vast te houden.

Software
De UX schil van Sony Ericsson vind ik erg fijn werken, en zit er iets niet in dan haal ik het gewoon uit de market, dingen als timescape gebruik ik niet want daar heb ik geen behoefte aan. al moet ik wel vermelden dat de Schil van SE een stuk minder diep is verwerkt als Sense. UX of Sense het maakt mij niet zoveel uit het is meer wat bij je past.
Verder zijn er software matig een groot aantal zaken, zoals MP3-speler, agenda, kalender, mail-programma's, Twitter en Facebook meegeleverd.
De standaard browser van SE heeft een prima integratie met Flash, is snel en stabiel. pagina's worden zelden verkeerd weergegeven.

Conclusie.
een hele mooie telefoon, goeie multimedia telefoon, goeie browser en heel erg veel mogelijkheden. En wat waarschijnlijk ook een groot voordeel is, je krijgt snel updates van SE omdat bijna alle nieuwe Xperia toestellen op bijna dezelfde hardware draaien. Ook is het handig dat je je telefoon aan kan sluiten op je tv: stekkertje erin en het werkt. Kortom erg goeie telefoon voor een redelijke prijs.

Heb jij ook een Sony Ericsson Xperia Neo MT15i Blauw?

Duidelijke review, alleen één puntje wat ik wel vaker lees in reviews: je noemt een paar minuten bellen 'intensief gebruik'. Nu zie ik dit totaal niet als intensief gebruik, ik vind een paar uur bellen eerder intensief! Zelf bel ik zeker wel meer dan een uur per dag, dus ik vraag me alsnog af hoe lang de accu het dan volhoudt...
Ik zou graag wat foto's en videos ook in jouw review zien, het is niet leuk om alles op te gaan zoeken ;)

*Verwijst naar Trustedreviews*
Ik heb zelf ook een Neo.
Een ding: de softwareversie is geen 2.3.4, de laatste update was firmwareversie 4.0.xxxxxxx, de update naar 2.3.4 komt in oktober 2011.
Verder ben ik het wel eens met je review, maar ik vindt het toestel soms wat langzaam, maar ik heb ook nogal wat zware apps draaien (timescape widget, 3d visualisatie achtergrond, skype, kaspersky, etc.)
Waarom draai je Kaspersky? vind het echt onnodig om een virusprogramma te draaien, ten eerste gaat het ten koste van het gebruik, en ten tweede het aantal virussen/trojans zijn zo beperkt dat Google ze zelf er al uit halen, Skype draait ook heel zwaar, netzoals een visualiserende achtergrond.

Deze drie dingen zorgen er inderdaad voor dat je telefoon traag wordt.
Sorry mijn fout 't is aangepast;)
het toestel kwam in een soort van zakje met het ''Greenheart" logo erop. en was keurig krasvrij,
onderaan algemene beoordeling.

dat hoort er niet te staan. Verder prima review
Wtf maakt dat nou uit?
@sarrr
misschien is dat bellen niet zo intensief.
maar ik vind met het whatsappen erbij en gewoon het browsen, vind ik het toch al met al redelijk intensief gebruik.

@silasje1
Ook aangepast, bedankt voor de tip!
Kun je uitleggen wat de moeilijkheid is met osX?
Nou het is meer zo van om je Ical te syncen moet dat via google calender, om liedjes erop te zetten dat moet handmatig kan niet standaard met itunes(er zullen vast programma'tjes voor zijn overigens) en wil je je firmware via de computer updaten dan kan dat niet met een mac omdat PC Companion er niet voor mac is, maar verder werkt muziek erop zetten en films natuurlijk allemaal wel maar 't moet handmatig