Specificaties WiFi - Bekijk alle specificaties

D-Link DSM-380 Boxee Box Review

hottestbrain 10 november 2011, laatste update op 10 november 2011, 8.154 views

D-Link DSM-380 Boxee Box

Pluspunten

• Goed ontwerp afstandbediening
  • Goed ontwerp GUI
  • Gebruikersvriendelijk
  • Uitbreidbaar met apps

Minpunten

• Het kost een aardig centje
  • Problemen met afstandbedieningen, misschien alleen bij de twee die ik heb geprobeerd

Geluidskwaliteit Score: 4
Voordat ik een HDTV had heb ik altijd met veel plezier gebruik gemaakt van XBMC voor xbox. Het upgraden naar HD heb ik dan ook uitgesteld tot er een apparaat op de markt kwam dat op zijn minst dezelfde featureset had (minus het spelen van xbox games, dat leek me logisch). Hier heb ik zo'n 3 jaar opgewacht en telkens kwam er maar niets. Uit frustratie een AC ryan playon mini gekocht, welke niet beviel en een playon 2 mini gekocht. Deze beviel op zich wel, behalve dat het ding zo ongelooflijk traag reageert en dat geen externe .srt bestanden geselecteerd kunnen worden. Toen ik eenmaal een boxee box in de winkel kreeg besloot ik deze op demo te zetten en te kijken of het wat was.

Unboxing
De doos zelf is een mooi vormgegeven kubus met slechts een paar kleine dingen erin:
  • De benodigde kabels (incl. HDMI)
  • Het apparaatje zelf
  • De afstandbedining
Het installeren is een fluitje van een cent, hoewel ik van te voren een account had gemaakt wat wel wat tijd scheelde. Zelfs met eventuele overscan wordt rekening gehouden en dit is dus goed aan te passen. Het enige wat ik jammer vond was dat er verplicht een internetverbinding moet zijn om te kunnen installeren (voor een demo-product niet altijd vanzelfsprekend). Gelukkig zit wifi ingebouwd en werkt deze functionaliteit goed.

Featureset
Er zitten naar mijn mening ongelooflijk veel functies in het doosje waaronder de te verwachten basis voor mediaspelers. Opvallend zijn vooral het feit dat vrijwel alle online media benaderd kan worden dankzij de ingebouwde browser (met flash) en de mogelijkheid om vrijwel alles omtrent afspelen in te stellen.Higlight van de features:
  • Speelt alle codecs&containers af (ben er nog een tegen gekomen die niet werkt)
  • Content wordt geindexeerd in overzichtelijke library
  • Library haalt box-art automatisch op
  • Ondertitels zijn automatisch op te halen van internet
  • Voor mediaspeler begrippen een goeie browser
  • Afstandbediening met qwerty toetsenpad op de onderkant
  • Simpele en vooral overzichtelijke menustructuur
  • Extreem veel apps en content beschikbaar
  • Zeer regelmatig updates
  • Afstandbediening via RF. Tevens gratis, goed werkende afstandbediening apps voor mobieltjes beschikbaar.
Beeldkwaliteit
Tijdens het bekijken van het menu en praktisch alles wat op de native resolutie draait geen enkel minpunt, echter bij het kijken naar divx en sommige andere SD content is het upscalen net een klein tikkeltje minder mooi dan wat ik van de AC ryan gewent was. Upscalen van 720p naar full hd gaat daarentegen beter.

Geluidskwaliteit
Redelijk goed voor de prijs. Ik ben redelijk audiofiel en luister vanuit mijn eigen koppigheid geen surround, maar hi-fi stereo. Voor deze prijs mag je geen top of the line DACs verwachten, maar het analoge signaal is goed te noemen.

Gebruiksgemak
Ken ik veel woorden over vuil maken, maar dit is van het niveau dat zelfs mijn moeder (sorry mams) het nog kan. De bediening voelt ontzettend intuitief aan. Wel is het belangrijk de afstandbediening goed om te houden aangezien het symetrische ontwerp ervoor zorgt dat je deze niet automatisch goed vasthoud.

Ontwerp
Het kastje heeft een uniek ontwerp en misstaat niet naast een TV. Ik vind het persoonlijk erg mooi. Ook het ontwerp van de afstanbediening met qwerty keypad aan de onderzijde is geniaal. Slechts een paar knoppen op de bovenkant waarmee meer in te stellen is dan voor mogelijk te houden is dankzij de goed doordachte gui. Wel vind ik de gui zelf lelijk. Thema's voor de GUI zouden ideaal zijn.

Ik heb niet geprobeerd hoe stevig het apparaat is, de hamertest zal ook wel uit blijven tot de overstap naar UHD denk ik zo.

Stevig geprijsd, maar voor mij elke cent waard. Eindelijk een op XBMC gebaseerd mediaspelertje dat een zeer uitgebreide featureset heeft.

App's
Voornamelijk de TED app vind ik geweldig! Apps toevoegen kan via de standaard apps lijst, maar er is ook de optie om repositories toe te voegen waardoor de wat minder legale apps (lees: films en series online streamen) naar voren komen. Simpelweg een uitstekend framework.

conclusie
Een succesvolle port van XBMC naar mediaspeler. Ik ben zelf ongelooflijk blij met het apparaat en het voldoet aan mijn verwachtingen van mediaspelers.

Enkele maanden later
Mijn afstandbediening weigert inmiddels dienst, heb vandaag een nieuwe afstandbediening gehaald en ook deze werkt niet. Morgen maar het hele zaakje omruilen. De box werkt nog wel met afstandbediningsapps overigens.

Nog wat later
Heb mijn geld terug gekregen nadat het nieuwe exemplaar waarvoor ik hem had omgeruild hetzelfde euvel vertoonde. Vermoedelijk is er bij een firmware update iets mis gegaan. Aangezien ik totaal geen behoefte heb aan een mediaspeler met verplichte firmwareupdates waardoor afstandsbedieningen niet meer werken, heb ik mijn geld keurig terug gekregen (hoewel het ook kan liggen aan het feit dat ik exwerknemer ben bij de betreffende winkel).

Heb jij ook een D-Link DSM-380 Boxee Box?

Ziet er goed uit.
Wel jammer dat hij geen H.264: 1080p at 50 fps af kan spelen anders had ik overwogen tot aanschaf.
Om eerlijk te zijn zie ik het verschil niet tussen 30 en 50 fps, maar point taken ;) Bedankt voor je toevoeging, want ik was hier (wegens niet opgemerkt) nog niet van op de hoogte.
Leuke review, zit zelf ook na te denken om de boxee box aan te schaffen.
Daarvoor 1 vraagje; hoe gaat de boxee om met grote hoeveelheden muziek vanaf een externe hdd? Kan dit fatsoenlijk per artiest/album/genre etc. worden weergegeven?

Bij voorbaat dank :)
Je kan het zelf proberen: installeer gewoon boxee voor windows op je PC ;) Je moet wel ff een account aanmaken: http://www.boxee.tv/signup
edit: als je wilt kan ik het dit weekend uitproberen. De box heeft gewoon een library modus die usb schijven en netwerklocaties kan indexeren. Deze werkt soepel mits alles juist getagt is.

[Reactie gewijzigd door hottestbrain op 7 november 2011 21:00]

Ah nice, ik was niet op de hoogte van het feit dat je dit gewoon op je computer uit kunt proberen. Thanks!
Ik maak zelf full HD opnames in AVCHD 50 fps, het verschil is met 30 fps is goed zichtbaar.
Ik ga ervan uit dat de Boxee Box dit wel afspeeld maar dan met een downgrade.

Overigens speelt mijn playstation 3 de 50 fps opnamen mooier af dan de AC Ryan 2 mini.
Allright, we zijn een jaar verder en dit apparaat is nu zo'n 2,5 jaar op de markt. Als ik andere verhalen her en der lees zijn de meningen erg verdeeld over dit apparaat en of je er - in de Nederlandse markt - veel aan hebt.

Maar veel belangrijker: ik lees dat een van de sterke punten van Boxee - ondersteuning van Flash video - niet meer werkt sinds Flashplayer 11 (of 10?) er is en dat dus heel veel online content die hier gebruik van maakt niet meer werkt.

En ik begrijp dat Boxee ook geen plannen heeft om dit probleem op te lossen (en wijst naar externe partijen en dat het dus niet hun "schuld" is).

Wat is jouw ervaring hiermee (flash video)? Heeft het nog nut om dit apparaat te kopen?
Hai hgoor. Inmiddels ben ik van boxee en alle andere media spelertjes af. Gewoon een keurige HTPC die zijn werk beter doet. Ik durf derhalve niet te zeggen of de boxee nog goed flash ondersteund. Ik gok eerlijk gezegd dat de meeste videoservers op z'n minst backwards compatible zijn.