Specificaties 1,8" display, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Megacell E2370 Zwart Review

megacell 7 november 2011, laatste update op 7 november 2011, 564 views

Samsung Megacell E2370 Zwart

Pluspunten

• mp3 speler
  • degelijk gebouwd
  • spatwaterdicht
  • connectie met bluetoothapparaten zoals een headset

Minpunten

• accu relatief snel leeg
  • NIET kunnen onderdompelen (en volgens gebruiksaanwijzing niet in de regen houden)
  • onhandige interface mp3 speler
  • muziek luisteren kan niet gelijk met andere functies van de telefoon

Waarom de Samsung?
Ik zoek een Mobiel die relatief lang werkt op 1 accu (volledig is opgeladen). Daarnaast moet ik er zelf muziek op kunnen zetten en beluisteren via een bluetooth-headset.

Aankoop en eerste indruk
De Samsung Megacell bij Azerty gekocht voor 72,64 euro in combinatie met een 2GB Mico-SD kaart en een Jabra Clipper Bluetooth headset. De maximale capaciteit van een SD kaart voor de Megacell is 2GB.

meegeleverd met de Megacell zijn: een headset, adapter voor opladen, korte gebruiksaanwijzing (in Engels en Nederlands) en een 2000mAh accu.

De Megacell is overwegend zwart van kleur met aan de zijkanten een zilveren kleur. De behuizing is van plastic en bevat een grote lus aan de bovenkant van de telefoon. Door die lus kan de telefoon makkelijk aan een keycord worden bevestigd. De lichte inkepingen in de behuizing, dikte en het gewicht dragen bij aan het gevoel dat de Megacell tegen een stootje kan. Tegen een beetje vuil en wat water is hij bestand, maar onderdompelen is geen goed idee. In de gebruiksaanwijzing wordt duidelijk aangegeven dat je NIET in de regen moet bellen :( En dat voor zo'n stoer-uitziende telefoon die volgens de doos een certificaat heeft op gebied van 'spat-water en stof dichtheid'.

ik heb een paar keer de telefoon laten vallen, gebeld in de regen en hij doet het nog steeds

Functionaliteit
De Megacell kan (naast bellen, sms'en): foto's maken, een video opname maken met geluid, mp3's afspelen, fm-radio ontvangen, verbinding maken met bluetooth apparatuur zoals mijn jabra headset, spraakrecorder (opnemen van geluid uit de omgeving), opnemen van een radiofragment, en last but not least een zaklamp nabootsen.

Dagelijks gebruik
In dagelijks gebruik valt het gewicht van de telefoon mee. Ik had voorheen een kleine telefoon en moest wennen aan de Megacell omdat die 4 keer zo zwaar was en 2 keer zo groot. De knoppen zijn makkelijk te vinden op gevoel en reageren naar behoren. Een binnenkomend gesprek/sms is goed te voelen in tril-stand. De beltoon kan relatief hard worden gezet en is dan duidelijk te horen door de 2 speakers.

Accu
Helaas is hij na een week leeg bij normaal gebruik (100-200 minuten bellen+Bluetooth headset gebruiken+3 uur muziek luisteren). Ik had er meer van verwacht.

Contacten
Een contact kan worden aangemaakt en gekoppeld aan 1 mobiele nummer, 1 thuis nummer en 1 foto (opgeslagen in het geheugen van de telefoon, NIET de SD-kaart).
Als een contact is toegevoegd kan achteraf een ontbrekend mobiel/vast nummer worden toegevoegd. Daarnaast kan een tweede mobiele nummer/vast nummer/fax nummer/e-mail adres worden toegevoegd.
noot: Een contact kan op de sim-kaart maar 1 telefoonnummer bevatten en geen extra's zoals een foto/fax-nummer/e-mail adres). Dat is alleen mogelijk als het contact is opgeslagen op het (interne) geheugen van de telefoon

Afspelen van mp3's
Afspelen van mp3's gaat naar behoren. Beluisteren kan zonder een hoofdtelefoon aan te sluiten. Afspeellijsten kunnen worden aangemaakt en er is een random-afspeel functie. Tijdens het afspelen kan het volume worden bijgesteld. Daarnaast kan het afspelen worden onderbroken door een inkomend gesprek. Helaas kan niet de contactenlijst worden bekeken, een sms worden opgesteld etc. tijdens het afspelen van een mp3.

Luisteren naar fm-radio
Luisteren naar de radio gaat naar behoren. Het aansluiten van een headset/koptelefoon is vereist. 10 Zenders kunnen worden opgeslagen en toegekend aan een sneltoets (0-9). Helaas kan tijdens het beluisteren van een radio-zender niet de contactenlijst worden bekeken, een sms worden opgesteld e.a.

Speakers
De speakers zijn krachtig en het geluid schel genoeg om een nummer een paar meter verderop nog te horen.

Video /foto maken
Een video kan je maken met een resolutie van 160x120 of 128x96. Daarnaast kan je kiezen voor een 'nachtstand' voor betere kwaliteit voor een opname bij weinig licht. De rest van de opties zijn verwaarloosbaar gezien de lage resolutie van de video-opname. Een fot kan je maken met een resolutie van 640x400, 320x240 en 128x96. Ik zal de video EN foto-functie verder niet toelichten gezien de lage resolutie en matige kwaliteit van de opnames in het algemeen. Leuk als gimmick of om een grappig plaatje bij een contact te doen. Niet goed voor die onvergetelijke familie-momenten of een concert opnemen.

Al met al een redelijke telefoon die teleurstelt wat betreft de tijd die je met 1 volgeladen accu kan doen. Daarnaast een mp3-speler die je niet kan gebruiken als je een sms aan het opstellen bent en een radio die niet werkt op speaker-functie. De Jabra-bluetooth headset is daarentegen een aangename combinatie met de Megacell. Inkomende gesprekken kunnen makkelijk beantwoord worden tijdens het autorijden en muziek luisteren op de fiets is geen probleem. Een gesprek voeren als het (een beetje) waait is helaas een probleem, maar dat is te wijten aan de headset en niet aan de telefoon.

Heb jij ook een Samsung Megacell E2370 Zwart?

Ik zal er nog eens goed op letten. Kan me herinneren dat ik in een menigte redelijk een gesprek kan volgen als ik het gesprek-volume op zijn hoogst zet. Op een festival kan ik tijdens een optreden moeilijk een gesprek volgen.

[Reactie gewijzigd door megacell op 7 oktober 2011 16:15]

Hoe is het geluidsniveau in drukke omgevingen? Ik heb nu een Nokia die ik niet kan gebruiken op bijv stations omdat het volume niet hoog genoeg kan.
(update)
Bellen op stations gaat redelijk tot goed. Als het gespreksvolume op zijn hoogst wordt gezet kan je de gesprekspartner dus redelijk tot goed volgen.

Met een headset (zoals met de Jabra die ik erbij heb gekocht) kan je het gesprek goed volgen in een menigte. Alleen praten wordt moeilijk doordat de microfoon ook de omgevingsgeluiden oppikt.