Samsung Galaxy Tab 10.1 16GB Zwart Review

ItMeAedri 5 september 2011, laatste update op 5 september 2011, 2.975 views

Samsung Galaxy Tab 10.1 16GB Zwart

Pluspunten

• Licht
  • Stevig gebouwd
  • Lange accuduur

Minpunten

• Ontbreken van een usb-adapter
  • Onduidelijk hoe bestanden te plaatsen op de tablet

Afgelopen weekend heb ik mijn Galaxy Tab gehaald. Ben relatief nieuw tot het tablet-wereldje, dus dit wil je mogelijk met een korreltje zout nemen. :)

Bij aanschaf krijg je de tablet in een redelijk stevige doos aangeleverd. In de doos zit de tablet, een USB oplaadkabel, bijhorend adapter en oortjes voor bij de tablet. Eigenlijk het meest essentiŽle wordt geleverd.

De tablet zelf voelt stevig aan, maar toch nog redelijk licht. Als de tablet stevig wordt vastgepakt, hoor je deze niet kraken. De aan/uit knop en de volumeknop voelen niet stroef aan. De plaatsing van deze knoppen zijn goed overwogen, aangezien je hand niet bovenaan de tablet is als je deze vast pakt. Ik ga hier van uit dat de tablet in landscape mode wordt vastgehouden, of als je deze naar rechts draait. De glasplaat laat wel redelijk snel de sporen van je vingers zien, maar dit is al snel en gemakkelijk verholpen met een doekje.

Op de tablet draait Android Honeycomb. De tablet start vlot op, zowel als de apps. Je zal merken dat de tablet goed reageert op het aanraken van het scherm. Het scherm zelf is scherp, ik heb een aantal filmpjes en foto's op de tablet gezet om te zien hoe deze eruit zien en deze waren scherp.

Wat mij wel tegenviel, was het ontbreken van een korte handleiding. Als je foto's of filmpjes op de tablet wilt zetten, zal je wellicht wat moeite hebben met het benaderen van de tablet als opslagmedium. Ik heb dit opgelost door Kies te installeren, al zullen er vast andere methodes zijn. Samsung kon wat beter duidelijk maken dat je hiervan gebruik moest maken.

De accuduur van de tablet is goed, ik heb de tablet nog maar 1 keer hoeven op te laden in de 4 dagen dat ik deze in mijn bezit heb. Deze kan bij normaal gebruik makkelijk 2 dagen mee zonder opgeladen hoeven te worden. Minpuntje is dat de tablet niet direct via de PC opgeladen kan worden. Wat ik had begrepen was dat je een speciale opzetstukje moet kopen van Samsung om dit mogelijk te maken.

De prijs van de tablet vind ik persoonlijk redelijk, al zou ik wel verwachten dat Samsung minstens een usb-adapter zou meeleveren. Verder zou een korte instructie over de tablet voor de meeste consumenten wel welkom zijn.

*Kleine edit over de opslag*

Heb jij ook een Samsung Galaxy Tab 10.1 16GB Zwart?

Reviews door de redactie

Als het goed is is kun je je tab ook koppelen als opslagmedium, dus zonder kies en dan gewoon via de windows verkenner werken.

Dit is in ieder geval bij mijn galaxy tab (p1000) wel zo.
In ieder geval wou mijn tablet niet als opslagmedium werken, misschien kan het zo zijn dat de drivers van Samsung bij mij niet automatisch werd geÔnstalleerd. Toen ik Kies installeerde, werkte dit wel.
Dat heb je niet meer met Honeycomb, mijn tablet (Asus Transformer) is het gewoon kabel aansluiten en hij verschijnt in de verkenner zondere verdere acties. Dit zal met de SGT10.1 ook zo zijn enkel misschien dat Windows een andere driver moet hebben en dat die (zoals al wordt gesuggereerd) nog moest worden geinstalleerd en dat gebeurd toevallig ook met het installeren van KIES, maar die drivers staan ook los op de CD (als je een CD kreeg :P)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 5 september 2011 16:01]

Dat is met deze tab niet zo. Je zult Kies moeten installeren om de drivers te installen. Je zou ook de drivers alleen van het net kunnen plukken, die zwerven wel rond. Wil je niets met Kies, dan de-installer je Kies. Laat de drivers wel staan. Als je de tab dan aan de pc hangt, zal deze worden gezien als een mts-usb device en kan je naar hartelust kopieŽren en prutsen.

En bovenstaande is inderdaad voor windows bakken.
Wat mij wel tegenviel, was het ontbreken van een korte handleiding. Als je foto's of filmpjes op de tablet wilt zetten, moet je gebruikmaken van Kies. Samsung kon wat beter duidelijk maken dat je hiervan gebruik moest maken.
Ik kan het mis hebben maar dat het MOET lijkt me erg sterk dat is bij de telefoons van Samsung ook niet zo en ik mag hopen voor de tablet ook niet...

Heb zelf een andere tablet gekocht (2de hands onder de 300 euro want meer dan dat wil ik niet betalen voor een gadget), maar als KIES verplicht is zal ik dus nooit een Samsung tablet kopen, ik houd niet van KIES/iTunes en dat soot onzinnige apps :)
Hoewel de ene coating iets beter is als de andere ken ik geen tablet die GEEN sporen achterlaat, het is altijd wel te zien...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 5 september 2011 13:41]

Lijkt me niet nodig, het komt nog weleens voor dat Windows de USB driver van Samsung apparaten niet wilt installeren. Denk dat in dit geval dit ook het probleem is/was.
Ik heb zo'n gevoel van wel :) Ik heb ondertussen mijn review een klein beetje aangepast hierop.
Zoals ik boven al als antwoord schreef op watercoolertje. Kies is echt nodig voor de windows-drivers. Wil je Kies niet installen, dan kan je de losse drivers hier vinden..:-)

Wel een aardige review btw...:-)
An hero :) die haal ik gelijk binnen!