Specificaties 15,6" (1920x1080), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus N55 Series N55SF-S1060V Review

Tjimmeske 3 september 2011, laatste update op 11 september 2011, 5.260 views

Asus N55 Series N55SF-S1060V

Pluspunten

• Zeer goede hardware voor een relatief lage prijs
  • Goede mobiele eigenschappen
  • Goed geluid via Bang & Olufsen speakers
  • Helder scherm op Full HD resolutie

Minpunten

• Harde schijf van 5400 RPM beent de overige hardware niet bij (RELATIEF minpunt)
  • Bloatware noodzaakte mij als performance fanaat tot herinstallatie

Na 2 dagen ervaring schrijf ik deze review. Deze qua hardware zeer volledige en voordelige laptop wordt gemarket als entertainmentlaptop, maar lijkt qua hardware meer aan te kunnen, alsook gaming. Voor 1000 euro krijgt de klant een zeer snelle processor en een videokaart waar andere laptops van een hoger bedrag niet aan kunnen tippen. Het geluid is van bijzondere kwaliteit. Qua interfacing is er VGA, HDMI en USB3.0 voorzien. Dat wat betreft Prijs en Featureset. Er is zelfs een losse subwoofer voor de liefhebber, maar stel je er niet te veel van voor.

Prestaties zijn over het algemeen goed dankzij het goede geheugen, de processor en de videokaart. De harde schijf kan het geheel maar moeilijk bijbenen en lijkt de bottleneck, maar de meeste features lijden daar, opstarttijd nagezien, niet onder.

Voor diegenen die meer willen weten over de geplaatste 555M:
DirectX11
CUDA cores: 144
Graphics clock: 675
Processor clock: 1350
Memory clock: 900 mhz (1800 mhz data rate)
Memory interface: 128-bit
Total available graphics memory: 4095 MB
Dedicated video memory: 2048 MB DDR3

Beeldwaliteit is goed. Het Full HD scherm levert een scherp helder beeld en de matte coating fungeert goed tegen de zon. Leesbaarheid is gegeven het 15.6 inch formaat goed. Sowieso zijn lettertypes altijd te vergroten, dus om de 15,6 inch hoef je Full HD niet te laten liggen.

Bouwkwaliteit. De laptop lijkt stevig in elkaar te zitten. Randen van het scherm bestaan uit een aluminium afwerking. Het bord bestaat verder uit een goed afgehard synthetisch materiaal. Aansluitpunten zijn stevig en stralen vertrouwen uit.

Ergonomie. Het toetsenbord is een beetje zwaarder dan gemiddeld, maar niet op een storende manier. De toetsen zijn breed. Het grote touchpad laat zich uitschakelen met een function-toets (ook na herinstallatie van Windows met 1 extra driver van internet.). De handen rusten comfortabel op een platform dat niet te warm wordt.

Warmte. Het is mogelijk de laptop met een flinke belasting, redelijk warm te krijgen. Storend wordt het nooit.

Mobiliteit. De laptop voorziet in Optimus-techniek. Wat dit inhoudt is dat bij mobiel gebruik de laptop gebruik maakt van de grafische mogelijkheden van de processor (Sandry Bridge GPU). Een zuinige oplossing dus. De batterij lijkt het bij kijken van 480p video ongeveer 3 uur vol te houden, wat niet slecht is voor een full powered laptop.

Conclusie/Prijs: Deze laptop biedt voor zijn prijs simpelweg bijna ongeloofwaardig goede hardware. Het is de voornaamste reden voor mijn aankoop. Deze hardware stelt op de harde schijf na (SSD here I come) niet teleur.

Voetnoot: Ik heb in verband met de bloatware bijna onmiddelijk Windows ge-herinstalleerd. Tot mijn groot genot waren alle BELANGRIJKE drivers op de asus-site aanwezig. Alle nutteloze shit bleef hierbij achterwege, alleen de nuttige function-keys en opties bleven over.

Een dikke aanrader voor de fanaat die kwaliteit wil voor zijn geld en goed verstand heeft van computers.

EDIT: Benchmarks.

Deze onderstaande benchmarks zijn nog in uitvoering, maar geven hopelijk een idee van wat te verwachten is. Ik doe ook benchmarks op verzoek.

Starcraft 2 - FRAPS @ 1080p*:

Texture High
Graphics low: 114 fps
Graphics medium: 78 fps
Graphics high: 58 fps
Graphics ultra: 44 fps

Texture Ultra
Graphics Ultra: 43 fps

* 1 minuut replay 2v2 gedurende een combat, camera locked op 1 van de spelers.

Shogun 2: Total War, Steam Benchmarks*:

DirectX 11 Graphics high 1080p 9,9 fps
DirectX 11 Graphics balanced 720p 29.5 fps
DirectX 9 Graphics balanced 720p 16.9 fps

Belangrijke link voor het updaten van Nvidia drivers en meer informatie over videokaart/hardware:

Heb jij ook een Asus N55 Series N55SF-S1060V?

Reviews door de redactie

"Voetnooi"? Foto's? Benchmarks? Wel belangerijke dingen. Je kan wel zeggen hoe goed ie is. Maar we hebben liever benchmarks.
Ik heb een aantal foto's gepost. Wat voor benchmarks zie je graag?

[Reactie gewijzigd door Tjimmeske op 3 september 2011 18:04]

Misschien dat je een paar benchmarks kan posten. Heb je misschien een idee welke versie van de GT555M erin zit? Er zijn verschillende ervan in de omloop...
Benchmarks zijn een aantal gepost, anderen op verzoek. Over de GT555M:

DirectX11
CUDA cores: 144
Graphics clock: 675
Processor clock: 1350
Memory clock: 900 mhz (1800 mhz data rate)
Memory interface: 128-bit
Total available graphics memory: 4095 MB
Dedicated video memory: 2048 MB DDR3

Ik weet niet hoe dit zich verhoudt tot andere GT555M's.
Heeft deze laptop ruimte voor 2de HD?
En is er een optische audio uitgang?

[Reactie gewijzigd door klaasvandeelen op 26 september 2011 17:09]

Ik heb zojuist de X5QF aangeschaft, is dezelfde laptop als de N55 heb ik me laten vertellen. Die heeft een optische spdif aansluiting gedeeld met de 3,5 inch jackplug voor audio out :)
ik denk dat er geen 2e hdd in kan maar zou dit wel graag bevestigd hebben.
Kan je de Windows system rating ook geven (incl. SSD :-) )?