Sweex US011 4-poorts USB Hub Review

ChicaneBT 18 november 2011, 1.889 views

Sweex US011 4-poorts USB Hub

Pluspunten

• Compact
  • 2 jaar garantie, na registratie nog eens 10 jaar garantie extra

Minpunten

• Lampje blijft aan in slaapstand
  • Twee kleine negatieve puntjes welke geen 'deal breaker' vormen voor mij:
  • Dikte van de kabel
  • Geen verzwaring

Features Score: 3
Ik ben erachter gekomen dat het nogal moeilijk is om een kwaliteits USB hub te vinden. Zo begon mijn zoektocht bij de T.net gebruikerservaringen, door naar GoT en vervolgens rondkijken op Newegg.com. Aan de hand van deze informatiebronnen en Google kwam ik tot de conclusie dat een gevoede (op netstroom) USB hub voor veel mensen voor een probleem zorgt. Zoals uitval apparaten, niet herkennen apparaten na herstart en in sommige gevallen zelfs defect gaan computer. Bij anderen werkt het echter wel perfect. Ik wilde het risico niet lopen dat ook ik telkens zou kampen met problemen. Vandaar dat ik heb gekozen voor een niet netstroom gevoede USB hub.

- Sweex US011 4 port USB hub
Nu over deze hub. Het betreft een 4 poorts hub die zijn stroom moet betrekken uit de USB poort op de computer. Dat is geen probleem zolang je er maar niet te veel apparaten op aansluit die USB voeding behoeven. Een 3,5inch externe harde schijf bijvoorbeeld betrekt zijn voeding via een eigen netstroom adapter, dat is geen enkel probleem.

- Afmetingen en gewicht
De hub is vederlicht en erg klein (zo'n 6,5cm lang en 3cm breed). Een vorm van verzwaring aan de onderzijde zou wat mij betreft mogen. Alleen kun je dat voor deze prijs waarschijnlijk niet verwachten.

- Kabel
De kabel heeft een lengte van 120cm. De kabel is minder dik dan die van bijvoorbeeld mijn externe harde schijf.

- Lampje
Als de hub actief is brand aan de bovenzijde een klein blauw ledje. Dit licht is absoluut niet irritant zoals zo vaak wel het geval is bij blauwe leds. Echter als je een notebook in slaapstand zet, iets wat ik nagenoeg altijd doe, dan blijft het lampje aan. Dat vind ik nogal irritant.

UPDATE: Ik heb met wat tape en papier het lampje afgeplakt. Ik heb er nu geen last meer van maar is toch een nadeel van deze hub.

- Stabiliteit & betrouwbaarheid
Ik heb het product te kort om hier een zinnig oordeel over te kunnen vellen. Als het product onverhoopt toch defect gaat geeft Sweex een standaard garantie van 2 jaar welke je via online registratie (http://www.sweex.com/nl/s...ort/product-registration/) kunt ophogen tot 12 jaar garantie. Dit is alleen mogelijk bij Sweex producten met een 12 jaar garantie 'zegel' op de verpakking. Dit product heeft zo'n zegel op de verpakking.

UPDATE: Ondanks dat het hier geen gevoed exemplaar betreft gebeurt het af en toe dat apparaten aangesloten op de hub niet meer werken. De remedie is dan om de USB kabel te ontkoppelen en weer te koppelen met de USB poort. Ik dacht dat dit puur een probleem was van gevoede hubs helaas heeft deze niet gevoede hub hier ook last van.

- Prestaties
Ik kan hier niets over zeggen. Heb niet getest met bijvoorbeeld HDTune. Muziek en films doen het prima dus dan is het voor mij al goed.

- Conclusie
De prijs is prima. De garantie is top voor een product in deze prijsklasse. Verder is het gewoon een USB hub die niet de nadelen heeft van een netstroom gevoede USB hub. Helaas is dat laatste niet waar gebleken. Zie de update onder het kopje 'Stabiliteit & betrouwbaarheid'. Ik heb de score teruggebracht naar 3 sterren.

Heb jij ook een Sweex US011 4-poorts USB Hub?

Je schrijft:
Maar verderop schrijf je:
Stabiliteit & betrouwbaarheid
Ik heb het product te kort om hier een zinnig oordeel over te kunnen vellen.
Prestaties
Ik kan hier niets over zeggen
Hoe weet je dan zeker dat je een kwaliteits-usb-hub te pakken hebt? Garantie is heel handig (en 10 jaar is een uitstekende service van Sweex), maar garantie zegt niet alles.

Nu moet ik zeggen dat er niet heel makkelijk veel te zeggen is over usb-hubs, en hubs met voeding kunnen inderdaad problemen opleveren.

[Reactie gewijzigd door roland83 op 3 september 2011 12:26]