Specificaties Socket AM2 met AMD 690G chipset - Bekijk alle specificaties

Asus M2A-VM HDMI Review

DutchBigB 27 mei 2007, laatste update op 27 mei 2007, 2.264 views

Asus M2A-VM HDMI

Pluspunten

• Makkelijk te installeren
  • Goede featureset
  • prijs/kwaliteit

Minpunten

• Gebruikte sata aansluitingen laten makkelijk los
  • indeling van de voedingsaansluitingen zijn niet optimaal
  • Ondersteuning onder linux is slecht
  • Gebruikte SATA controller is niet 64bit

Layout Score: 3
Ik had dit moederbord gekocht voor een leuke thuisserver met linux (debian Etch) helaas werkte dit niet zoals gehoopt. Op dit moment word de AMD690 chipset met de SB600 sata controller niet goed ondersteund in linux (niet in 32 bits met 4GB mem en niet in 64bits)

Het setje wat ik had aangeschaft:

Product: M2A-VM (AMD 690G)
Product: Athlon 64 X2 4000+ (2100 MHz)
Product: 4 GB DDR2-667 Kit (4096 MB) (v. GEIL)
Product: 2x HITACHI Deskstar 320GB/7200RPM/16MB

Dit zou samen met met de "oude" spullen:
- Adaptec 2400A 4x 400GB Raid5 (Hardware raid)
- Promise TX133 2x 250GB R1 + 2x 160GB R1 (software raid)
- 16x DVDRW +/- DL Lite-On
- Coolermaster Stacker met 3x 4in3 modules
- 480Watt voeding

Samen mijn nieuwe linux server vormen.
Verder heb ik de adaptec 2400a controller en een Promise tx133 op de pci bus geplaatst, deze werden netjes opgenomen in het bios voor de boot opties. Wat dan echter niet meer werkt is de onboard raid controller, deze conficteerd dan.

Toen begon de ellende, na twee dagen rommelen en google-en heb ik het opgegeven. Ik heb een ander Asus bordje besteld voor het servertje, dit bordje gebruik ik wel een keertje voor een ander windows pc'tje.

Windows heb ik niet geprobeerd.
Het bios bevat ook een overklok optie, die heb ik ook niet gebruikt.

Meer info over mijn linux ellende: http://www.mail-archive.c....kernel.org/msg06174.html
Het lijkt opgelost te zijn via een patch maar ik kreeg het niet voor elkaar.

Positief aan het moederbord:
- Makkelijk te installeren.
Processor erin, koeler erop, geheugen erin, aanzetten en klaar. Alles werd in een keer goed herkend en geïnstalleerd.
- Features.
4x sata (met helaas een chipset die niet goed ondersteund wordt in kernel 2.6.20)
plaats voor 8GB geheugen
1x PATA
Gigabit NIC op PCIe bus
Goed geluid
DVI/VGA aansluiting (met ATI Radeon X1250 kaart)
PCIe 1x + PCIe 16x
2x PCI
10x USB2
Verder bij het moederbord (ik had geen hdmi add-on)
1x SATA kabel
1x IDE 80pol kabel
1x FDD kabel
Wat CD's en een duidelijke handleiding (altijd handig voor het aansluiten van de "kastknopjes" en de interne USB2/Audio aansluitingen
HEEL POSITIEF: De bios upgrade optie zit in het bios ingebakken. Als je een USB stickje met je bios upgrade er in steekt voor het aanzetten, wordt deze netjes herkend en kun je de bios upgrade veilig uitvoeren.

Negatief aan het moederbord:
- Layout is niet super, vooral de aanluitingen voor de voeding is niet alles.
- HEEL SLECHT: de SATA aanluitingen laten heel makkelijk los van het moederbord, ik bedoel hiermee te plastic "houdertjes" die over de pinnetjes zitten. Als je niet heel voorzichtig je SATA kabel losmaakt dan blijven de plasticjes aan de kabel zitten, terug friemelen is een hele klus want de pinnetjes die aan het moederbord zitten zijn erg buigzaam.
- De gebruikte chipsets worden niet goed ondersteund in linux.
Daar kan het moederbord zelf natuurlijk niets aan doen maar het volgende wel: De AMD/ATI chipset voor de SATA (AMD SB600 chipset) is buggy. De controller is niet 64-bit compatible wat je natuurlijk wel verwacht van een 64-bit systeem.

Verder moet je als je linux überhaubt wil starten, altijd de pci=nomsi optie meegeven anders crashed de kernel met kernelpanic. 64Bits versies van Debian/Ubuntu werken niet goed. Daarbij krijg je ook last van de 4GB geheugen. De SATA controller slaat dan op hol, deze tracht dan telkens de harddisk te resetten met een soft reset. Dat lijkt dus te maken te hebben met het gebrek aan 64 bit ondersteuning van de SB600 controller.

Onder debian sarge werkt trouwens de gigabit controller niet "out of the box"

Heb jij ook een Asus M2A-VM HDMI?

Misschien dat je de positieve en negatieve eigenschappen beter kan verwerken in je review? ;)
idd, lijkt mij dat de positieve en negatieve eigenschappen meer onderbouwd zijn dan de survey zelf en dat er in de survey niet veel meer staat als waar de server voor gebruikt wordt en dat er alleen maar over RAID wordt getypt
Alle informatie staat er in, negatief bij negatief, positief bij positief. Dat is toch voornamelijk waar ik naar kijk bij de surveys.
Als je het invult staat er dat je het KORT moet opsommen. Dus kort aangeven wat er goed aan is, en bagger aan is. Je kan het uitleggen in de eigen inbreng.
aangepast, zo beter? Jouw review ziet er inderdaad goed uit, maar ik heb geen tijd/zin in uitgebreide proza.

Ik wilde voornamelijk aankomende linux gebruikers waarschuwen.
Het ziet er inderdaad al een stuk beter uit :)

M'n eigen survey en als je hem doorleest zie je bijv. dat ik mijn negatieve punten heb onderbouwd :)
vreemd dat je zulke "slechte"ervaringen hebt met het bordje heb recentelijk ook een dergelijk bordje gekocht icm een amd 64x2 5600+ proc en nog wat ander klein grut, kan alleen verzinnen dat het PCI-e slot wat gebruikt kan worden voor de HDMI extender lastig is als je dus een PCI-e grafische kaart zou willen gebruiken, en dat er "maar"2 pci sloten op zitten, en verder dat het de geluidschip niet werkt onder XP ????, maar wel weer feilloos onder Vista, ondanks verwoede pogingen kreeg ik m niet aan de praat dus, verder is de combinatie met een x1650xt grafische kaart goed voor een vista score van 5.4, niet slecht voor zo'n "goedkoop" bordje................

voor alle duidelijk de set icm:

2x 1024mb corsair geheugen (dual channel)
SATA harde schijf van 320Gb
AMD 64X2 5600+
Asus X1650XT 256Mb DDR 3
VISTA home premium 32 bit (waar heb ik 64bit voor nodig?)

[Reactie gewijzigd door anomalic op 25 juni 2007 20:34]