Specificaties 13,3" (1366x768), 640GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus U36SD-RX013V Review

booh 30 september 2011, 3.635 views

Asus U36SD-RX013V

Pluspunten

• stevige behuizing
  • licht
  • lange accuduur
  • krachtige hardware voor een 13.3 incher
  • mooi uiterlijk

Minpunten

• bloatware
  • kwaliteit speakers
  • lichte flex van de lid

Omdat ik opzoek was naar een nieuwe laptop, en dit geen 3.5 kg zware 17 inch dell moest worden (zoals mijn vorige laptop) ben ik op zoek gegaan naar thin & lights. Ik wilde een laptop met voldoende kracht (minimaal een i5) en vooral niet te dik. Hij moest makkelijk in een normale rugzak passen.

Na wat zoeken kwam ik op de asus u36sd:

- 1366x768 scherm
- 19 mm dik
- chiclet keyboard

Uiterlijk

Ik vind het uiterlijk bijzonder strak voor een laptop, De lid en palmrest+toetsenbord zijn gemaakt van een prettig aanvoelende aluminium/magnesium legerering. De onderkant van de laptop is van hard plastic, wat ook prima aanvoelt. De laptop is behoorlijk licht (1.7 kg) wat hem zeer prettig maakt om te vervoeren in je gewone tas. Hoes erom heen, en klaar is de tweaker. Doordat de laptop maar 1.9 cm dik is, ziet hij er ook nog eens superlicht uit. De bouwkwaliteit is uitstekend, met geen flex in de behuizing zelf, en een scherm met lichte flex in het midden, maar niets ergs zover mijn week gebruik heeft uitgewezen.

Hardware

De asus u36sd wordt wereldwijd in verschillende uitvoeringen geleverd, maar degene die ik thuis heb staat behuist een 2e generatie core i5 2410m, een nvidia geforce 520m, 4gb aan DDR3 werkgeheugen, Hdmi, VGA, 2x usb 2.0, 1x usb 3.0, een sd-reader, ethernet poort, kensington lock, en natuurlijk de bekende 3.5mm jacks voor microfoon en headset. De laptop ontbeert een dvd-speler, wat voor mij een pluspunt was aangezien ik toch nooit schijfjes gebruik. Het zou alleen maar voor extra gewicht zorgen, en dat was een van de punten waar ik op lette bij aanschaf. Het scherm is er een van het overbekende TN type, met een resolutie van 1366x768. Met andere woorden: niet veel bijzonders.

Bij gebruik is de laptop extreem stil. Je hoort de harde schijf (5400 rpm, 640gb) meer dan de fan, des te meer om dat deze het grootste deel van de tijd niet draait bij office/youtube/internet. het toetsenbord heeft een prettige aanslag, het touchpad van synaptics werkt prima, alleen jammer dat de fysieke muisknoppen hard klikken als je ze gebruikt. Inmiddels gebruik ik gewoon tikken op het touchpad om te klikken.

Het nut van de dedicated videokaart is me tot nu toe ontgaan, het heeft alleen nut bij games. HD films worden gewoon afgehandeld door de intel graphics 3000. De driversupport van nvidia is natuurlijk beter, maar qua kracht komen de kaarten bijna overeen. gelukkig verbruikt de dedicated kaart bijna geen energie door de Optimus technologie, wat overigens heel soepel werkt.

Temperaturen

De laptop idled ongeveer rond de 45 graden. Vooral de omgevingstemperatuur heeft hier een grote invloed op. 2 graden verschil in kamertemperatuur maakt veel uit. Bij meer gebruik (denk hierbij aan een HD-film, of een simpele game zoals GTA: SA) stijgt de temperatuur van de processor naar zo'n 55 graden bij films, en zon 60 graden bij een simpele game. De temperatuur van de behuizing blijft meestal zo rond de 35 graden. Meer waardes komen nog als ik een paar benchmarks heb gedraaid. De bovenkant van de behuizing (palmrest& tobo) blijft altjd koel, de onderkant van de laptop heeft enkele warmere plekken, daar waar de processor en harde schijf zitten. Niets schokkends.

De accu

In deze uitvoering zit een 8 cells batterij, met een capaciteit van 7700mWh. In de praktijk houdt dit in dat de laptop in energiebesparingsmodus zo'n 12 uur meegaat bij office/internet, als je de volledige kracht van de processor wilt gebruiken gaat dat natuurlijk niet op, denk dan aan een uur of 6, en bij gemiddeld gebruik zit het er tussenin, afhankelijk van je activiteiten.

Geluid

Het geluid wordt gelevert door kleine speakers in de behuizing aan de voorkant van de laptop. BIj laptops heb ik slechte gehoord, maar zo als gewoonlijk ontbreekt de bass grotendeels, en wordt muziek vervormd afgespeeld. (er wordt een programma 'sonic focus' bijgeleverd om dit te verbeteren. Het helpt iets, maar alsnog niet voldoende)

Software

Op de laptop staat standaar Windows 7 Home Premium, met een gigantische hoeveelheid bloatware. Dit bracht mij ertoe om een clean install te doen. Hierdoor gingen er 10 seconden af van de boottijd, en heb ik bijna een gig meer aan ruimte op de harde schijf. De meeste programmatjes zijn wel grappig, maar meer ook echt niet. Het enige wat ik terug heb gezet is 'asus power4gear' wat enkele handige energiebesparingsmodi met zich mee brengt. Deze zijn via de bureaublad gadget of met een druk op de knop te verwisselen (performance, entertainment, quite office, energy saving) in energie saving verbruikt de processor ongeveer 3.5 watt bij licht gebruik.

Al met al ben ik zeer tevreden over de asus u36sd. De dikte en het gewicht brengen de voordelen mee van een netbook, maar met de kracht van een 15.6 inch notebook. Het is misschien de try out van asus voor de aankomende ultrabooks. Ik ben erg blij met de lange accuduur, en de kwaliteit van de behuizing is ook goed. Nadelen zijn toch wel het slechte geluid, de grote hoeveelheid bloatware (wanneer begrijpen ze dat niemand dat wil?!) en de lichte flex in het scherm, alsmede de resolutie. De tijd zal uitwijzen hoe de laptop zich houdt. -Benchmarks en foto's volgen nog-

Update:

Inmiddels heb ik deze laptop alweer een tijdje in mijn bezit. Daarom wat extra ervaringen: de accu blijkt toch een capaciteit te hebben van 83whr. Dat ik minder zag in hwmonitor had te maken met de calibratie van de accu. Na dit opnieuw gedaan te hebben was ook de batterywear 0 procent. Ook wat intensievere toepassingen hebben inmiddels hun weg gevonden naar mijn laptop. Omdat ik even een game wilde downloaden welke niet al te groot was kwam ik uit op Railworks 2. Hierbij loopt de processortemperatuur toch al snel op naar zo'n 75 graden. De fan laat dan ook goed van zich horen. De temperatuur van de casing blijft zo rond de 35 graden hangen volgens hwmonitor. Na het afsluiten van de applicatie dalen de temps vlug naar idle. De behuizing houdt zich goed, nog niets op aan te merken. Films kijken doe ik inmiddels met hardware matige versnelling, waardoor de hd 3000 graphics het grootste deel van de processorload kan overnemen. Dit heeft natuurlijk gunstige invloeden op accuduur en temperaturen. aangezien ik compleet geen tijd heb gehad om benchmarks uit te voeren, zal dit nog komen. Ik ben tot nu toe blij dat ik voor deze asus heb gekozen ipv een ultrabook. De low voltage processoren vind ik een groot nadeel, de behuizing is wel weer mooier bij bijvoorbeeld de ux31.

Heb jij ook een Asus U36SD-RX013V?

Hoe is de ventilator? Maakt hij veel lawaai?
Voor de geinteresseerden:

Ik heb deze laptop uitgebreid met 4GB extra geheugen en een crucial m4 128GB.

- Opstarttijd vanaf knop-druk tot Windows7 volledig geladen bij cleane Win7 install met standaard 640GB harddisk: 25 a 26 seconden.
- Opstarttijd vanaf knop-druk tot Windows7 volledig geladen bij cleane Win7 install met crucial m4: exact 14 seconden.

Bijkomend voordeel van de SSD is dat de laptop zelfs bij het kijken van 1080p content geluidloos lijkt te blijven,
en dat tijdens het werken je rechterhandpalm (daar zit de HD onder) ijskoud blijft.
Met de 4GB extra geheugen erbij blijf ik een batterijtijd van minimaal 8 uur houden bij normaal internet/office-gebruik.
De fan is stil. Je hoort de harde schijf meer dan de fan. Pas bij intensieve taken ga je de fan wat meer horen.
@jeeweebee the specificaties op tweakers voor de Asus PRO36SD-RX186V kloppen niet. De Asus PRO36SD-RX186V is een versie van de u36SD, maar volgens de specificaties op tweakers heeft hij geen usb 3 port maar wel een dvd brander.
Ik wil weten wat de verschillen zijn tussen de Asus U36SD-RX013V en de Asus PRO36SD-RX186V variant om te bepalen welke het beste geschikt voor mij is.
Het type batterij wat jij hebt is de 4400mAh variant. Bij de versie waarop de review is gebaseerd zit de hogere capaciteitbatterij.
Heb jij de zilveren uitvoering en bij welke winkel heb je hem gekocht?
Kan namelijk nergens een zilveren met acht cellen vinden..

Na deze top review gelezen te hebben wil ik hem helemaal hebben!
Bedankt Booh voor de uitgebreide review. Leuk om te lezen!

Ik heb een vraagje: zelf heb ik vandaag Asus PRO36SD-RX186V ontvangen, maar ik word bij de eerste keer opstarten al meteen moe van de hoeveelheid bloatware. Ik ben een leek, daarom de vraag: hoe doe ik een clean install net als jij? Ik heb de disc met driver & utility in de doos zitten, maar (natuurlijk) geen disc-drive. ;)
ik heb het met een usb stick geinstalleerd. dit was ook mijn eerste keer, maar ik vond dit het gemakkelijkst. Een cdtje krijg je er niet bij, dus download ff een windows 7 home premium, en gebruik de code op de onderkant van de laptop ;-) http://www.intowindows.co...tailed-100-working-guide/

[Reactie gewijzigd door booh op 29 september 2011 16:39]

Een vraagje, waarom heb je niet gewacht voor de ultrabooks?
Ik heb deze laptop zelf ook en ook bij mij bevalt hij uitstekend, wat me wel opviel, is dat de rechterhoek van de palmrest best heet kan worden onder zware load. Daarnaast werkt de multitouch van het touchpad niet erg goed en zit er inderdaad wat flex in het scherm. Wat me ook opviel is dat er bij jou een 7700mwh accu inzit, bij mij werd er een 83Wh meegeleverd.
Verder is het een heerlijke laptop, ook ideal voor studenten, hij is licht dun, gaat lang op zijn accu mee. Hij heeft de kracht als je dat nodig hebt en ook een goed toetsenbord, wat ik erg belangrijk vind. En als kers op de taart is ie ook nog mooi.
ik heb niet gewacht op de ultrabooks omdat ik direct een laptop nodig had, en de levertijden van die ultrabooks op zn zachtst gezegd vaag waren. De multitouch van het touchpad verbetert enorm na het downloaden van drivers van de site van synaptics. Ik gebruik m als student, de accu heeft als ik kijk in HWmonitor een capaciteit van 7700mWH, maar dit kan ook gewoon een foute uitlezing zijn van de sensor. De rechterhoek wordt idd soms warm, hier zit de harddisk onder (je voelt m hier opspinnen bij opstarten), en tja, als die druk bezig is wordt het wat warmen. Ik denk dat er ooit nog een ssd ingaat. Vooral ook omdat deze schijf op 5400 toeren draait, wat m eigenlijk de bottleneck maakt van de hele pc ;-)
Allereerst, dank je wel voor de review. Ik hou deze laptop al een paar maanden in de gaten als mogelijke opvolger voor m'n Asus U35Jc, maar tot voor kort was er maar weinig bekend over deze laptop, laat staan gebruikerservaringen.

Ik zou graag willen weten of deze laptop SATA-III (SATA-600) ondersteuning biedt. Alhoewel er een HM65 chipset in zit, lijkt dat geen garantie voor SATA-600 ondersteuning. Kun je bevestigen of de Asus U36Sd dit ondersteunt? Achterliggende reden is dat ik er een Vertex3 in zou willen plaatsen en er dan (natuurlijk wel) de maximale prestaties uit wil halen.

Wellicht dat je met een programma als HWInfo 32/64 (http://www.hwinfo.com/index.html) iets kunt aflezen. In het hoofdscherm zal onder Motherboard iets over SATA ondersteuning staan. Ik ben benieuwd en dank je wel alvast!