OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 120GB Review

DJBKnet 2 september 2011, laatste update op 2 september 2011, 502 views

OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 120GB

Pluspunten

• Snel
  • Stil
  • wordt met 3,5' plaatje geleverd

Minpunten

• SSD is nog steeds duur, echter wel betaalbaar
  • Voor Windows XP zit er geen software bij door OCZ om TRIM te gebruiken

Nou mijn eerste review hier op Tweakers.

Na een tijd op mijn nieuwe "flaptop" te moeten wachten (hp elitebook weg voor productiefout) heb ik maar besloten om mijn oude "flaptop" uit 2006 wat te boosten. Het betreft een:
IBM T60, type 2007-CTO
Intel Core Duo T2400
3GB DDR2 intern (origineel 1GB)
ATI Mobile Radeon X1400
80GB 2,5" HDD (SATA1)
Windows XP SP3

Nu erger ik me altijd mateloos dat zodra je een computer of laptop met een "clean install" heb dat die gevoelsmatig zo traag word als dikke stront als de updates en 4rus scanner er op staan, maar voor uit ik dacht na 5 jaar kan ik wel eens proberen om een SSD er in te stoppen. Na veel rondkijken op prijs/gb en snelheid ben ik uitgekomen op de Vertex2 van OCZ; mocht mn "flaptop" hem niet slikken, dan stop ik hem in mijn andere pc :9
De SSD besteld bij Azerty (de 24uurs service is helaas 48 uur service, maar ok) en bij aankomst van de post werd er een mooi klein "is dit alles" doosje afgegeven.
Na de verpakking uitgepakt te hebben en een metalen frame gevonden te hebben voor bevestiging voor 3,5' ben ik mijn oude hdd gaan clonen op de ssd. Na 40 minuten was deze klaar.
SSD in de laptop gestopt, IBM bios bekeken of die deze zag (yes!!!), en starten.
Opvallend is dat de opstarttijd van het systeem terug gegaan is van 3:40min naar 1:30min. Als ik de 25 seconde eraf haal van de securitychip verifiatie (helaas dit is nog steeds zo traag) kom ik op een opstarttijd van ongeveer 1 minuut. Niet slecht voor zo'n oud beestje.
Na wat rondgespeeld te hebben met mijn systeem enzo kan ik concluderen dat programma's super snel laden, minder haperingen heb met HD video en minder problemen heb met geluidsweergave (als dj wil ik nog wel eens wat mixen en spelen samen met een NI S4 en het geluid haperde bij mn oude hdd).
Ook een mooi punt is dat het geluid weg is (alleen de fan gaat draaien bij warme dagen) en de accu gaat iets langer mee.
Conclusie!! mijn laptop draait nu sneller dan menig recentere laptops en ik kan iedereen een ssd upgrade aanraden. Bij mijn volgende pc-update zal het zeker een must zijn.

• IBM T60 2007-CTO
  • Windows XP

Heb jij ook een OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 120GB?

Weer iemand die een dikke score geeft voor betrouwbaarheid. Je hebt hem sinds september, dus ws. gisteren gekregen. Hoe kan je dan weten of ie betrouwbaar is? Ik zou dit stukje open laten en over een paar maanden je review nog eens updaten met een stukje over de betrouwbaarheid. Dan ben ik ook benieuwd of je nog steeds je huidige SSD hebt, gezien de onbetrouwbaarheid van de Sandforce controllers..
Dan kan je weer de discussie voeren: hoe lang moet je een bepaald stuk hardware nodig hebben voordat je eerlijk een 'betrouwbaar'-waardering kan geven? Als de schijf het na een paar maanden nog doet, maar na 3 kwart jaar dood gaat, dan vind ik 'm behoorlijk onbetrouwbaar. Van mij mag überhaupt de hele 'betrouwbaar' rating weg. Eén persoon kan niks over betrouwbaarheid zeggen. En elk persoon beoordeeld de betrouwbaarheid anders. Kapot = 1 ster, niet kapot = 5 sterren. Daar heb je niks aan. Ik denk dat het beter zou zijn als iemand kan aangeven of het product nog werkt of niet en dan uit alle reviews van iedereen van een product samen de betrouwbaarheid bepalen.
Ik ben dit geheel met je eens! Betrouwbaarheid wordt nu te snel een subjectief dingetje, in de trant van: ik ben tevreden, het werkt allemaal, dan zal het ook wel betrouwbaar spul zijn..
Hoi DJBKnet,

Bedankt voor je eerste review en dat je de moeite hebt genomen wat te schrijven. Ik wil je nog wat tips meegeven om in de toekomst nog betere reviews te schrijven (en deze mogelijk nog te verbeteren).
  • Probeer duidelijke paragrafen te maken, met ruimte ertussen en gebruik indien mogelijk tussenkopjes (mag gewoon vetgedrukte tekst zijn) om dingen te groeperen. Dat leest een stuk lekkerder. Als voorbeeld zou je een kopje 'conclusie' kunnen maken.
  • Lees je tekst nog een keer door als je klaar bent met schrijven en probeer lopende zinnen te maken. Spelling en interpunctie en hoofdletters zijn zeker aandachtspunten. Nee, we zijn hier geen spellingshoeren en mierenneukers, maar een nette review met goede spelling en interpunctie leest gewoon veel fijner.
  • Probeer wat meer objectieve gegevens en uitleg te plaatsen. Zo heb je netjes het verschil in opstarttijd beschreven (dat is objectief), maar ga je later over op 'het is sneller' (en dat is weer totaal niet objectief). Probeer een paar tests uit te voeren.
  • En WAAROM heb je nou de OCZ gekozen? Je hebt naar prijs/gb en snelheid gekeken volgens je review, maar wat is nou de doorslaggevende factor geweest? Met welke andere schijven heb je het vergeleken?
  • Je zou nog wat kunnen schrijven over de verpakking, wat krijg je erbij. Had je nog problemen met installeren zelf?
  • Misschien wat minder van toepassing op deze review, maar (eigengemaakte!!) foto's zijn wat mij betreft een heel dik pluspunt :)
Een review schrijven is niet iets dat je (als je het goed wilt doen) in 10 minuten schrijft. Succes met reviews schrijven!

[Reactie gewijzigd door Luuk1983 op 2 september 2011 14:25]

Zolang ze het blijven doen, zijn de verteces 2 erg leuk. De harde schijf is in 9 van de 10 gevallen de bottleneck voor gevoelsmatige slechte reactiviteit en de SSD maakt daar nu eindelijk korte metten mee. Zolang je geen zware grafische dingen gaat doen, heb je met een Atom+SSD vaak zelfs een gevoelsmatig snellere bak dan een i7 met een schijf. Het is nu alleen de vraag hoe duur de afwezigheid van TRIM je komt te staan, of heb je een ander programma daarvoor in gebruik?
Bedankt voor het snelle commentaar :P
Over die betrouwbaarheid: er staat bij het invullen van de review: stabiliteit en betrouwbaarheid.
Ik geef toe, ik weet niet hoelang dat die mee gaat, maar de stabiliteit,....geen klachten, daarom had ik 4 sterren gegeven, aangezien het toch een moment opname betreft.
Als alles stopt, dan zal ik deze aanpassen.
Yo !
't Is natuurlijk heel simpel, je kunt bij betrouwbaarheid er ook voor kiezen
om gewoon helemaal niets in te vullen, totdat je het artikel "een tijdje" _O-
in huis hebt. Een week is te kort, maar voor een SSD lijkt me 2 maand redelijk.

[Reactie gewijzigd door DeComponeur op 2 september 2011 18:42]