Specificaties Radiogestuurde muis en 5.600dpi sensor - Bekijk alle specificaties

MadCatz Cyborg R.A.T. 9 Review

pieterdebie 5 september 2011, 6.511 views

MadCatz Cyborg R.A.T. 9

Pluspunten

• Van 100 tot 5600 dpi apart instelbaar op x-/y-as
  • Erg aanpasbaar, hoogte, breedte, oppervlaktes, gewicht en zelfs duimhoek.
  • Erg stevig
  • Erg sexy
  • Het batterij systeem zorgt voor quasi ononderbroken gebruik
  • Een metalen kistje voor ongebruikte modules

Minpunten

• De pc software is niet zo uitgekookt als bv die van G-series

Achtergrondinfo:

Ik ga deze muis algemeen beoordelen en niet puur op gamersvlak ook al is dat misschien wat raar bij deze muis. Ik heb ze gekocht omdat ik, en hoogstwaarschijnlijk iedereen hier, erg intensief gebruik maakt van een muis. Ik had hiervoor een Logitech v450 en had dringend nood aan een volwaardige muis in plaats van een laptopmuis.

Vormgeving:
Ik ga er van uit dat de meningen over de looks van deze muis bij velen zal verschillen, maar persoonlijk vind ik het het meest mooie stukje hardware dat ik ooit al gezien heb.
De strakke lijnen, rode leds en matzwarte kleur geven het wat een lamborghini/stealthfighter look, terwijl het duimwiel, de schroevendraaier en andere metalen details het een industriŽle look geven.

De LEDS aan de linkerkant van de muis geven aan op welke DPI instellingen je aan het werken bent terwijl de LED tegen je wijsvinger aangeeft welke modus je gebruikt. (Meer hierover bij functionaliteit).

Buiten de muis zelf ziet alles er ook piekfijn uit, zelfs de doos waarin de RAT9 zit heeft schuine vlakken en een magnetisch deurtje. De usb receiver ziet er een beetje raar uit, maar is zeker geen lelijk ding. De losse stukken kan je zelfs mooi opbergen in een bijgeleverd kistje.

Ergonomie
Out of the box is de RAT9 vergelijkbaar met de meeste logitech desktop muizen, een licht gebolde muis met een duimsteun. De muisknoppen voelen perfect aan en reageren erg vlot, het muiswieltje is erg robuust en accuraat en het voelt allemaal stevig aan. Enkel de precision knop had wat minder stijfjes mogen zijn.

Op zich is de RAT9 dus al een erg goede muis, maar de ware pracht zit hem in het aanpassen. De RAT9 is namelijk vrijwel compleet naar je hand te zetten: De duimgrip kan naar voor/achter gezet worden en draaien, de handpalm kan naar achter geschoven worden zodat de muis langer word en de pinkie grip (rechterkant van de muis) kan vervangen worden door een platte grip zoals dat bij de duim is.

Als dat nog niet genoeg is kan je bij de handpalm en de pink kiezen voor een plastic, of rubberen oppervlak. Bij de handpalm zit ook nog een extra oppervlak dat wat dikker is zodat de muis hoger is. Ook het gewicht van de muis is aan te passen d.m.v. bijgeleverde gewichtjes.

Het batterij-systeem van de RAT9 is ook een geval apart. In plaats van de muis opladen via een usb kabeltje of cradle krijg je bij de RAT9 twee aparte batterijen bij ontworpen door Cyborg zelf. Het voordeel daarvan is dat je 1 batterij kan laten opladen in de meegeleverde usb receiver terwijl je de andere gebruikt om te werken. De muis zou op 1 batterij 9 uur gamegeweld kunnen verdragen of tot 4 dagen gewoon gebruik en als je weet dat een batterij op 2 uur volledig opgeladen is, betekend dit dat je eigenlijk continue gebruik kan maken van de muis.

Functionaliteit
De RAT9 beschikt over 5 knoppen waarbij een macro kan toegewezen worden*, zo kan je zelf bijvoorbeeld het duimwiel toewijzen aan in- en uitzoomen of de middelmuis toewijzen aan je ingame granaten.

Deze macro's worden opgedeeld in drie modi die je op de muis zelf kan selecteren. Zo kan je bv modus 1 gebruiken voor in windows, modus 2 voor ingame, en modus 3 voor bv photoshop. Helaas detecteert de software niet in welke toepassing je bezig bent zoals de logitech G series doen maar moet je het telkens manueel doen.

Verder kan je met de bijgeleverde software nog vier dpi modi instellen waarbij je x- en y-as onafhankelijke dpi waarden kan meegeven. Ook kan je er bij instellen hoe sterk de precision mode werkt.

Helaas voelt het bijgeleverde programma niet zo afgewerkt en goed aan als de rest van de muis, maar echt storend word het niet.

*duimwiel omhoog/omlaag, vorige, volgende, middelmuisknop

Precisie:
Wat kan je zeggen over de precisie van een muis die tot 5600 dpi gaat, apart x- en y-waarden waarneemt, een respons van 1ms heeft en tot 6m/s alles precies waarneemt...

Kick ass :D

Ik moet wel toegeven, en volgens mij gaan meer mensen dit hebben: als je van een muis komt die tegen 800dpi bewegingen waarneemt en overschakelt op een muis die dit tegen 5.6k doet, dan moet je echt wel wennen. Ik ben ze nu gewoon aan het worden tegen 1600dpi en dit voelt al erg gevoelig aan, al ben ik ervan overtuigd dat dit wel zal wennen.

Bouwkwaliteit
Alles voelt erg stevig aan zelfs in de meest excentrieke setup van de muis. De materialen zijn ronduit mooi en zorgen voor genoeg grip. De onderkant van de muis is een stevige metalen basis die niet tť zwaar aanvoelt maar wel erg stevig.

Drivers & Ondersteuning
Bij het installeren van de muis ging ik, zoals ik gewoonlijk doe, op zoek naar de online versie van de drivers. De software die ik daar vond echter installeerde wel, maar ik had geen config scherm en de batterij laadde niet op.

De drivers die bij de cd zelf zaten deden het gelukkig wel en sindsdien heb ik nog geen problemen gehad.

Als extra kan je ook nog een batterij-indicator downloaden voor op je desktop.

Ik heb de RAT9, in BelgiŽ, §120 euro betaald, wat toch een erg groot bedrag blijft voor een muis. De muis is het wel waard, maar toch voelt het ergens wat wee aan (Of dan toch zeker voor een student :)).

Een erg fijne, aanpasbare, performante, sexy muis.

Extra: RAT 9 vs RAT7
Ik heb op sommige sites reviews gelezen over de RAT7 die last zou hebben van Z-axis (fouten als je de muis opheft) en een oneven onderkant waardoor de muis wiebelt.

Dit is bij RAT9 allemaal opgelost, de onderkant is perfect egaal en z-axis is verholpen d.m.v. een filter.

Heb jij ook een MadCatz Cyborg R.A.T. 9?

Nog een negatieve eigenschap, hij is er niet als linkshandige versie.
Ik kan wel muizen met recht maar gamen gaat toch lekkerder met links als je linkshandig bent.
Tsja, maar dit geld voor het merendeel van de meer geavanceerde muizen, dus je kan het noemen, maar wellicht is het tegelijkertijd ook overbodig?
Nette review. Ontbreken eigenlijk alleen foto's, die de review dan ook naar 4 sterren zouden tillen.

Vooralsnog: 3 sterren.
TWEE STERREN

Ik wil hierbij alleen maar toevoegen dat de muis niet ze geld waard is..ik heb het al meer dan een jaar...en te vaak als ik ff weg bent van me pc...gaat me muis niet meer aan en moet ik de pc opstarten deze muis is als die het doet perfect. maar te vaak reageert die niet. :( :(
en maak die geen connectie met de ontvanger waardoor ik de pc moet opstarten

SLECHTE ZAAK
Bizar, ik heb ze nu al meer dan 2 jaar en dat probleem heb ik nog nooit voorgehad. Ik ben ondertussen al aan mijn tweede laptop toe en ook hier heb ik dat probleem niet.

[Reactie gewijzigd door Jack Flushell op 23 mei 2015 11:38]

Best nette review. Echter zijn misschien een paar fototjes toch wel op zijn plaats ;).

Maar mag ik uit jou kritiek concluderen dat de software van de R.A.T Nog slechter is dan die van mijn G9x? Want dat vind ik an sich al best een ramp. Logitech moet eens gaan zorgen dat ze alles in 1 driver hebben zitten. Maar dat schijnt nogal een probleem te zijn. *mompelt iets over slechte devvers*
Goh, de software is niet zodanig slecht dat het stoort, maar ik vond de profiler van mijn G11 toetsenbord beter werken en fijner ogen.
Iets wat ik niet terug kan vinden, moet je de bijgeleverde oplader ingeplugd hebben om 'm te laten werken ?
Ja de oplader moet ingeplugged zijn in uw usb poorten, er is geen aparte stroomkabel voor.

Dat lijkt ambetant, maar aangezien de batterij veel sneller oplaad dan leegloopt en de batterij enkel leegloopt als je de muis (en dus de lader) gebruikt kan het niet dat je in de problemen komt.

Tenzij je gewoon met de muis zit te wrijven zonder ontvanger :p
Vind ik toch een minpunt, zo is de muis niet echt bruikbaar als laptop muis. Bedankt voor je feedback ;)
Met twee batterijen kan je tot 16 uur gamen, dus de kans is klein dat dat ooit een probleem vormt :)
Nette review, alleen "Out of the box is de RAT9 vergelijkbaar met de meeste logitech desktop muizen" ben ik het niet helemaal mee eens
Ik gebruik al jarenlang Logitech muizen, heb de RAT9 geprobeerd en weggedaan omdat hij niet lekker in de hand ligt.
Gebruik nu weer gewoon lekker een G9 :)
Hoe een muis in de hand licht is natuurlijk puur persoonlijk. Ik zou de RAT ook wel eens willen proberen. de G9x is voor mij een fijn muisje. Maar het is ook echt een 'muisje' van mij mag hij bijv. gerust wat langer zijn. Mijn vingers kunnen er nu net op liggen. Ik had hem graag iets meer in mijn handpalm gehad. Ik verwacht dat die met de RAT wel mogelijk is al zou ik dat eerst eens willen proberen voordat ik dure maatregelen ga treffen :).
Ik heb mijn pa mijn oude MX1000 gegeven. Gisteren moest ik hem nog eens helpen en het viel mij direct op hoeveel beter deze muis ligt, zelfs standaard.

Ik vond hem zelfs wat goedkoop aanvoelen in vergelijking.

Maar niets negatiefs over logitech hoor :)
1 dingetje dat ik opmerkte:
je zegt dat je em op 1,6k dpi zet.
dat is een beetje zonde als je zo'n dure muis koopt die 5,6k aan kan.
ik heb zelf de rat7 (bedraade versie van rat9 zover ik weet)
heb de dpi op hoogst staat dus 5,6k.
dan moet je in windows je muis cursor snelheid naar beneden halen.
dan heb je de precisie van 5,6k dpi met de snelheid die je gewend bent.
ben er zelf van overtuigd dat je je muis lekker gevoelig moet hebben, en dan idd wat je zei gewoon moet wennen. Maar doe dat dan wel met 5,6k dpi en dan gewoon lekker in windows naar beneden halen.
De windows muis snelheid moet je NOOIT veranderen.
Lees deze guide maar eens goed door: http://www.overclock.net/...e-optimization-guide.html
Wat Windows doet als je je muis sensitivity veranderd: Je muis word minder accuraat.

@OP: Til de muis eens op, zet hem weer neer, doe dit een stuk of 10 keer.
Bewoog de muis elke keer een stukje naar rechts onder?

[Reactie gewijzigd door unfor op 5 september 2011 22:11]

heel erg bedankt,
nooit geweten dat Windows zo belabberd er mee omging eigenlijk :)
gelukkig heeft de RAT7 dus dpi knopje op de muis,
zet ik hem tijdens games gewoon op 5,6k en tijdens windows nu idd op 2,5k dpi.

@hieronder
ik heb het z-as probleem ook niet op mijn RAT7.
tijdens het optillen gaat de muis idd naar rechtsonder,
maar met neerzetten gaat de muis ook weer terug.

[Reactie gewijzigd door janremie op 6 september 2011 10:10]

Hoi Pieter,

De R.A.T.9 kampt wel met een probleem welke je waarschijnlijk nog niet getest of ondervonden hebt. Leg de muis maar eens op je muismat en begin maar eens te klikken op je mouse button zonder de muis te bewegen. Je zult zien dat de muis rotsvast ligt echter springt toch je mouse pointer over het scherm. Dit is erg irritant binnen shooters.

De R.A.T.7 heeft dit probleem juist helemaal niet en daarom ben ik ook voor de 7 gegaan.
Het zogenaamde z-as probleem heb ik niet met mijn R.A.T.7
De zogenaamde pixel drift. Ik heb het eens gedaan en mijn muis blijft op dezelfde pixel staan, zelfs op 5.6k dpi.
Sensoren gaan alleen heel snel kapot verder perfecte muis
ik gebruik de rat 7 met kabeltje nu al meer dan een jaar, en deze sensor is nog net zo goed als in het begin.
zeer leuke enthousiaste review...

helaas komt dit bij mij over als typisch fabrikants verhaal...

ik kan nergens lezen of deze muis beter en waard is als een vergelijkbaar concurerend product...

bijv g700 van logitech die trouwens wat goedkopper is

ik geloof dat meeste mensen een revieuw lezen om een bewuste keuze te kunnen maken uit paar vergelijkbare producten...

het is natuurlijk misschien te veel gevraagd... om alles in zo een review te propen en op kleine details te letten bij zo een uitzichtige muis die hele tijd naar je knipoogt...

ik lees bijv dat er verwisselbare stukken zijn die je kunt instellen maakt dit muis er minder massief door? of beter gezegd kwetsbaarder?

ik las daarnet een review over een samsung tv en zijn dunne randje... en dat dunne randje kwam hele tijd terug in de review... ik zou bijna denken dat de samsung zelf die review schreef nee laat ik zo zeggen zelf samsung had niet zo hele tijd over dun randje kunnen doordramen...

maar ik dwaal af...

ik heb deze muis bij de meidamarkt in mijn handen gehad en het voelt zeer strak aan
net een bugati veyron of porsch-E (ja ja niet iedereen is zich bewust van de E) power goede ligging sport veel snuffjes...

in tegensteling tot g700 die een beetje net phaeton vw of maybach is veel power niet al te veel snufjes rustig net... misschien zelf beetje saai... haha

nu nog een keuze maken tussen deze 2
Het zijn mijn bevindingen over de muis, ik ben zeker geen werknemer bij Cyborg ;) noch ben ik een professionele reviewer die vergelijkingen kan trekken met tal van andere muizen, daarmee...

De muis bleeft altijd even stabiel wat je ook veranderd. Mss als je de palmrust naar achter schuift dat hij lichtjes de neiging heeft om te klikken.
Wat voor muismat is hier het beste bij te gebruiken? Ik heb op dit moment een steelserie van metaal. Maar dat verstoord de verbinding. 8)7
Ik gebruik hem op een steelseries NP+ en moet zeggen dat dit echt perfect samenwerkt :)