Specificaties GF 8800 GTS (500MHz), 320MB GDDR3 - Bekijk alle specificaties

Asus EN8800 GTS/HTDP/320M Review

IceFreak 31 mei 2007, laatste update op 1 juni 2007, 7.515 views

Asus EN8800 GTS/HTDP/320M

Pluspunten

• De snelheid
  • De stilte
  • De extra's
  • De prijs/kwaliteit

Minpunten

• De lengte

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Productsurvey Asus 8800GTS 320MB
Deze productsurvey gaat over de Asus nVidia 8800GTS met 320MB aanboord. Deze heb ik gekocht voor 275 euro.

Waarom de Asus ?
Deze vraag is erg simpel te beantwoorden. De meeste 8800GTS'en zijn hetzelfde qua koelers, kloksnelheden. Tuurlijk, de ene kan 10MHz harder lopen dan de ander, maar dat kan je zelf ook doen. Daarom heb ik gekeken naar de accesoires. En daarmee scoort de Asus erg goed, je krijgt er veel bij! Hier kom ik later op.

De Featureset
Toen ik de doos zag, dacht ik echt: Woow. Deze is echt groot, kan een voordeel en een nadeel zijn. Maar wat zit er nou eigenlijk in?
-De 8800 GTS
-1x DVI -> VGA Adapter
-1x Powercable
-1x HDTV Out
-1x Driver CD XP
-1x Driver CD Vista
-1x Driver CD Rotzooi (smartdoctor etc.)
-1x 3dMark06 ! (met licentie)
-1x Ghost Recon Advanced Warfighter (met licentie)
-1x WTCC (met licentie)
-1x Mapje voor CD's/DVD's

De Prestaties
Net als elke andere 8800GTS presteert deze kaart gewoon lekker. Alle games kan je voluit spelen, en hij blijft er lekker stil bij. Eerst even mijn systeemspecs:
AMD Athlon X2 5600 @ Stock
Abit NF-M2 nView
2GB PC5300 DDR2
Asus 8800GTS 320MB
500GB Seagate SATA HDD

Sinds vandaag, 1 Juni, heb ik een CPU en zijn de scores veranderd (in goede zin :P)

Aquamark3 score: 100.000
3dMark06: 9.000
3dMark03: 27.000

Hij presteert nu zoals zo'n systeem hoort te presteren!
WTCC bijvoorbeeld speelt machtig mooi nou. Hiervoor had ik een 7900GT en daarmee kon ik net op mijn resolutie (1360*768) spelen. Maar nu, details op max en 60+ FPS. Oftewel: in bench zijn de scores iets lager, maar met games presteert hij als de beste!

De Beeldkwaliteit
Zoals je van zo'n kaart mag verwachten is het beeld gewoon goed. Mooi rustig en geen vreemde fratsen of iets. Niks mis mee dus :).

De Drivers
De drivers worden vaak ge-update en ik ben nog geen rare klachten tegen gekomen. Ook wordt bij deze kaart extra software, zoals Smartdoctor, GamerOSD, GameFace Messenger, Video Security Online etc.

De Warmte- en geluidsproductie
Hier scoort de 8800GTS ook punten bij mij. Ik heb zelf een kast omgebouwd en hier is totaal GEEN airflow. Toch wordt de kaart niet warmer dan 65 graden idle stressed niet hoger dan 75 graden.

En qua geluid is het helemaal goed, onder het gamen hoor je hem niet. Mooi stil :). Helemaal top.

De Prijs
Met een prijs van 275 euro vind ik dat hij scherp geprijst is. Gezien de prestaties maar vooral gezien de extra's. Niks mis met deze 8800GTS :).

Heb jij ook een Asus EN8800 GTS/HTDP/320M?

Tirips ;)

Ik heb deze kaart ook :) Maar dan van MSI
Ik haal met mijn Athlon 5600+ die op 2.8 ghz is geklokt 9250 3Dmarks 06 :7 .

Aparte voeding btw :| welkeis dat ? :D
En welke kast is dat zo'n hele kleine barebone ?
verder mooie survey ;)
Thx :)

Haal je, met die 9250 3dmark06, met een stock 8800GTS? Dan moet ik toch maar eens kijken naar een nieuwe CPU, die score is sowieso laag bij mij (de helft van de GPU score).

De voeding is een Be Quiet 370Watt (tevens te koop :P).
De kast: Klik
wel dikke kabelbende daaro hou je dat nog goed koel nu je een 8800GTS er in hebt?
als eerste een tip, ik heb de msi versie, maar dat boeit verder niet, want het is toch dezelfde koeler, laat het met bijvoorbeeld rivatuner op 70 a 80% lopen, dan is hij nog onhoorbaar, en ik heb hem op 80% en wordt stressed maximaal 55 graden!
ik heb ook een X2 3800+ alleen dan op S939 en haal standaard een score van 7800 punten (S939 blijft toch beter (A) ) en als ik hem OC naar 2,7 haal ik 9000 punten, dus dan weet je wat nog mogelijk is in de toekomst.
en idd, ruim die kabels een op, jezus, dat heb ik nog nooit gezien, dacht dat ik al veel knopen in men haren had :7
verder een nette survey, misschien wel wat te beknopt.
@ thierryb

Hij blijft in de kast gewoon koel ja :). Tja, die kabelbende... Ik zit er aan te denken om een andere voeding te halen die modulair is.

@ bart0l0meus

Thx voor de tip :). Werkt goed met rivatuner inderdaad.
Ik denk dat het ook komt dat ik een mATX moederbord. Die presteren toch altijd iets minder.
daar heb je gelijk in, en nou niet de schuld van die kabels op je voeding afschuiven }:O
ik heb ook geen modulaire voeding, en ik heb het prachtig (al zeg ik t zelf :7) opgelost met tiweraps (of hoe je t ook schrijft )
UPDATE

Nieuwe cpu, nieuwe scores :). Verder is dit nog steeds een errug mooie kaart voor het geld.
De MSI Die ik heb draaid standaard op 575 en 1700, en daarmee haal ik 9200 in 3Dmark06 :)
Zo te zien heb je nu de zelfde CPU als ik gekocht :*) wat enig :> :9
Maargoed Nog steeds een mooie survey, ik heb ook een survey van mijn MSI versie gemaakt :Y)
CPU is idd zelfde als jij hebt. Wat een geweldig ding zeg :D. Hij heeft gewoon 3 standen met Cool 'n' Quiet :) en de werk perfect. Niks geen Core2Duo voor mij :P

Ik zal jou survey ook nog eens doorlezen :)
Goeie review ben benieuwd, krijg em vandaag of morgen binnen :*)

heb ook een 3800 X2 PROC zal wel snor zitten ;)

Battlefield finally MAXED OUT
Jah ik dacht ook einddelijk Battlefield maxed out helaas zelfs nu in titan mode met 48 spelers wil mijn framerate zakken naar 34- :? Maar zodra ik dan weer op de grond kom skiet ie weer naar 50 tot 60, appart, met mn 6800 XT was het bijna onspeelbaar :9
Goeie review,
heb deze kaart ook, werkt echt super, alleen bij mij( vooral deze dagen wordt de idle temp van de kaart wel 70-75 graden)produceert wat meer warmte dan andere. vraag me wel af of het gezond is voor de kaart.
bij 85 grade moet je je zorge gaan make en bij een temp van 120 110 krijgt ie vanzelf vleugels en vliegt ie naar de hemel ;)
85 graden is normaal voor deze kaart. ik heb er mooi een "Innovatek Cool-Matic G80 GTS" opgepleurt en nou is hij bij 120 mhz overclock 55 graden (stressed). bios aanpassen zodat de voltage wat hoger is en ik kan em nog ver klokken.
maar het is wel jammer dat ik niet een speelbare framerate heb bij de DX10 demo van lost planet.