Specificaties 1.1-set met subwoofer en 2x HDMI-in - Bekijk alle specificaties

LG HLX56S Review

Ton76 2 september 2011, laatste update op 2 september 2011, 3.432 views

LG HLX56S

Pluspunten

• Draadloze actieve subwoofer
  • Geluidskwaliteit
  • Design
  • 1080p upscaling
  • Zeer uitgebreide featureset waaronder veel internet applicaties
  • WiFi-direct

Minpunten

• Geluid van de fan (welke na ongeveer 30 minuten start)
  • Ontbreken van ondersteuning van verschillende media formats (VIDEO_TS, ISO)
  • LG Smart TV / LG Apps Store is in Nederland nog niet beschikbaar

Geluidskwaliteit Score: 5
Voor mijn nieuwe woning zocht ik een home cinema set die afwijkt van de 5.1 standaard. Dit omdat ik vanwege de layout van mijn woonkamer rear speakers niet goed kan plaatsen. Daarbij ben ik terecht gekomen bij een soundbar van het merk LG. LG heeft mijn voorkeur omdat ook mijn LED televisie van hetzelfde merk is en dit de compatibiliteit tussen TV en soundbar ten goede komt. Voordat ik de HLX56S in mijn bezit had, heb ik een andere LG soundbar (HLB54S) gebruikt. Maar hier bleef ik zelfs na drie replacements en reparaties problemen mee hebben. Dit heeft de winkel inmiddels perfect opgelost door mij een HLX56S aan te bieden.

Featureset
De featureset is zeer uitgebreid. De soundbar is voorzien van een overvloed aan internet applicaties zoals Youtube, Picasa, Google Maps, vTuner, AccuWeather, Cinetrailer, etc.etc. (zie foto/bijlage 1).

Naast de default internet applicaties is er de mogelijkheid tot LG Apps (zie foto/bijlage 2). Hiermee kan je, indien je geregistreerd bent, een grote hoeveelheid games spelen. Ik zie ergens 0/512Mb staan, wat aangeeft dat je 512Mb aan disk storage hebt.

Volgens de LG website:
LG Smart TV:
Geniet van een schat aan applicatieservices en VoD met
de LG Apps Store en Premium Content-services. Download diverse entertainmentapplicaties van de LG Apps Store en bekijk bekende internationale en lokale content, zoals leuke videoclips, populaire films en spannende sportevenementen.

MAAR, het is in Nederland nog NIET mogelijk om te registreren bij LG Apps!
Dus van deze mogelijkheid kunnen we hier in Nederland nog geen gebruik van maken. Jammer!
Ik heb bij LG de vraag neergelegd wanneer dit in Nederland beschikbaar komt.

De soundbar ondersteunde vrijwel alle recente audio formaten, ook DTS-HD (Master Audio), terwijl op de LG website bij de specificaties van de HLX56S “Nee” staat vermeld achter DTS-HD.
Ook dit heb ik gemeld bij LG.

De werking van draadloos internet i.c.m. met mijn Netgear WNDR3700 router gaat probleemloos. Ook verbinding maken met een thuisnetwerk gaat prima. Dus het afspelen van verschillende soorten media files via het thuisnetwerk hoort tot de mogelijkheden. Media files kun je uiteraard ook via USB drive afspelen.

WiFi-direct: Hiermee kun je vanaf bijvoorbeeld je smartphone rechtstreeks foto's of films streamen naar de soundbar. Dit doe ik vanaf mijn Android smartphone, en dit werkt mooi!

Minpunten m.b.t. ondersteunde media files:
  • een backup van een DVD (VIDEO_TS folder) afspelen lukt niet.
  • afspelen van een ISO image lukt niet
  • wireless streamen van een Full HD MKV gaat niet zonder schokken (maar dit kan ook aan mijn netwerk liggen, wired heb ik nog niet geprobeerd), lokaal via USB drive gaat wel probleemloos
Vanwege bovengenoemde minpunten kan ik mijn mediaplayer helaas niet de deur uitdoen.
Mijn mediaplayer heb ik via 1 van de 2 HDMI-In poorten aangesloten op de soundbar.

Als leuke aanvulling kan i.p.v. de bijgeleverde afstandbediening ook je smartphone (ik heb een Android: HTC Desire HD) als afstandsbediening gebruikt worden. Niet noodzakelijk, maar wel leuk dat het kan.

Met de Simplink-technologie kan je met eenzelfde afstandsbediening alle audio- en videoapparatuur van LG bedienen. De bijgeleverde afstandsbediening heb ik dus nog niet veel nodig gehad.

De subwoofer maakt draadloos verbinding met de soundbar en kan op elke gewenste plaats neergezet worden.

De soundbar beschikt over 1080p upscaling waardoor DVD’s in goede kwaliteit te zien zijn.

De soundbar is ook voorzien van een radio tuner met RDS, maar deze heb ik nog niet gebruikt.

Beeldkwaliteit
In de doos zitten (tijdelijk?) een viertal mooie (3D) bluray disks bijgesloten. Mijn TV heeft geen echter 3D ondersteuning, maar daar heb ik de soundbar ook niet voor aangeschaft. De beeldkwaliteit van zowel DVD, bluray disks als media files is goed tot zeer goed. De kleuren van HD media (bluray & bluray MKV’s) komen zeer goed tot zijn recht.
Zie foto/bijlage 3.

De soundbar beschikt over de eerder genoemde 1080p upscaling, waardoor DVD’s in heel goede kwaliteit te bekijken zijn. Goed, een DVD kan natuurlijk geen bluray worden, maar de kwaliteit hiervan is heel goed.

Geluidskwaliteit
De geluidskwaliteit is zeer goed!
Het is natuurlijk geen 5.1, maar qua effect komt het goed in de buurt van de “surround” ervaring.
Er zijn verschillende sound presets (natural, bass, clearvoice, etc.) te kiezen.
De soundbar heb ik via een optische kabel aangesloten op mijn Ziggo interactieve HD recorder/receiver.
Het geluid hiervan is geweldig! Als beeld/geluid niet synchroon lopen dan is dit via een setting van de soundbar aan te passen.

Als ik (via Simplink heel eenvoudig) terugschakel van geluid via soundbar naar TV geluid dan hoor je heel duidelijk hoe mat en saai het standaard TV geluid eigenlijk is. Via de soundbar is het geluid veel duidelijker, voller en komen ook de lagere tonen veel beter tot zijn recht.

Gebruiksgemak
De soundbar laat zich eenvoudig bedienen d.m.v. de bijgeleverde afstandsbediening danwel de afstandsbediening van mijn TV, danwel de Android app op mijn smartphone.

Het “hoofdmenu” is heel intu´tief, voorzien van mooie grote pictogrammen en is eenvoudig in het gebruik. Zie foto/bijlage 3. Als je bijvoorbeeld voor “Film” kiest dan kun je kiezen voor de ingebouwde DVD/Bluray drive, externe USB drive, thuisnetwerk via DLNA, etc.
Het bladeren door het menu gaat wel wat traag: het duurt even voordat de keuze op de afstandsbediening ook zichtbaar is op het scherm. Dit is niet echt storend, en noem ik daarom ook niet bij de minpunten onderaan in deze review.

De opstarttijd van de soundbar is snel: ongeveer 5 seconden.
Bij mijn vorige (HLB54S) soundbar was de opstarttijd vrij lang: ongeveer 30-40 seconden, en bij aanwezigheid van een bluray disk in de drive nog vele malen langer.

Design
Mooie, strakke, moderne vormgeving.
De speakers in de soundbar zijn wel behoorlijk zichtbaar aanwezig.
Dit had van mij iets minder gemogen, maar dat blijft een kwestie van smaak.
Het is zeker een mooi apparaat om te zien.

Bouwkwaliteit en afwerking
De soundbar ziet er goed en degelijk uit.
De HDMI aansluitingen op de achterkant zijn goed bereikbaar. Dit was bij mijn vorige soundbar slechter: de HDMI aansluitingen zaten toen te laag, waardoor de HDMI kabels tegen de voet van de TV aankwamen.

Over het algemeen ben ik heel tevreden met de beeld-en geluidskwaliteit, de bediening en de vele beschikbare features.

Heb jij ook een LG HLX56S?

Maakt deze soundbar ook alleen met een woofer surround sound? Bijv. gebruikmakend van het Dolby Virtual Speaker protocol o.i.d. Dit heb ik nog nergens kunnen vinden. Voor surround geluid heb je volgens mij gewoon 4 + 1 speakers nodig...
Deze soundbar heeft 4 speakers (Google Images: hlx56s) + 1 subwoofer, dus de 4+1 combinatie geeft surround geluid.
Hoi! Bedankt voor je uitgebreide review! Ik vroeg me af wat je precies bedoelt met het geluid van de fan... Is dat een ventilator in de unit zelf, of in de subwoofer? Is het geluid erg luid/storend?

Alvast bedankt!
De eerder genoemde fan is inderdaad een ventilator in de soundbar unit/set zelf. Deze zit aan de achterzijde en schakelt in na circa 30 minuten. Ik ga er van uit dat de ventilator nodig is voor de koeling van de soundbar.

Het geluid is niet erg luid of storend, maar voor een zo objectief en volledig mogelijke review heb ik dit wel genoemd.

Ik zit op ongeveer 3 meter afstand van de set en het geluid is "licht aanwezig", en met name hoorbaar bij "geluidsarme programma's" of films".

Als test heb ik wel eens wijsvinger+middelvinger op de fan gehouden, en dan is het bijgeluid helemaal weg.

Het is aanwezig maar naar mijn mening niet storend.
Dankjewel voor de snelle toelichting! Desondanks een ventilator maar een 'kleinigheid' is kan dat potentieel heel vervelend en storend zijn. Dus ik ben blij dat je dat in perspectief geplaatst hebt. Thx!
Goede review! Ik vraag me af waarmee ik het geluid van die fan kan vergelijken?
Qua geluid is het enigszins te vergelijken met het aanslaan van een fan van een laptop (bijvoorbeeld een Dell Latitude D630, E6400/E6410). Een laptop heb je heel dicht bij je, en de soundbar staat op een grotere afstand. De fan is ook niet continu aan. Na ongeveer 30 minuten slaat hij aan, even later weer uit.

Als ik mijn vingers voor de fan beweeg voel ik dat de lucht die uit de fan komt lauwwarm is, dus ik neem aan dat de fan wel nodig is voor het afvoeren van de warmte.