Specificaties HTPC - Bekijk alle specificaties

Zalman HD160XT Review

cvisser 26 mei 2007, 1.832 views

Zalman HD160XT

Pluspunten

• Design
  • Afwerking
  • Ventilatie
  • Inbouwruimte en flexibiliteit

Minpunten

• Zalman support en drivers
  • Zini software
  • Verkeerd om verbonden kabel
  • Geen power management voor touch-screen
  • Afwezigheid extra 5 1/4 " bay (intern, evt. extern)

Mooie behuizing van zeer goede kwaliteit en een parel in je woonkamer. Minpuntje was dat de USB-kabel voor de cardreader verkeerd om bedraad was (USB+ en Ground in de USB-stekker verwisseld), heb zelf een kabel met stekker gesoldeerd.
ik ben er nog niet over uit of de meerprijs van een touch-screen opweegt tegen een VFD display zoals in de Silverstone LC16M, waar ik een betere prijs/kwaliteit ervaar.
Het touch-screen can je niet met power management uitschakelen zonder dat het hele systeem in de slaapstand gaat. Vanuit gebruik als HTPC in de kamer zou ik om energie te besparen toch willen dat deze net als iedere fatsoenlijke monitor met power management uit te schakelen is. Er is wel een aan/uit knop op de kast.
Koeling zeer goed, kan nog 2 stuks bijplaatsen als je echt los gaat. Overklokkers kunnen los !
Zini sturing inderdaad minder, heb ventilatoren nu manueel ingesteld op 20% omdat automatisch minimum 40% is en dat teveel herrie maakt en onnodig is, want kast ventileert goed.
Voldoende inbouwruimte.
Mijn Samsung spinpoint maakt meer herrie dan de ventilatie.
Harddisk is met kleine rubbers gemonteerd, waardoor hij minder hoorbaar zijn dan in metalen frame. Jammer dat er geen plek is voor een 5 1/4" bay, zodaj je je harddisk in een silencer kan inbouwen.
Zini software is mooi in eerste instantie, maar in gebruik te beperkt. Daniel Rolph's ook niet veel beter (tenzij je Media Portal wilt gebruiken i.p.v. MCE). Je kan ze naast elkaar installeren en kiezen welke je gebruikt (niet gelijktijdig).
Zalman support en drivers is matig (zie hun website), ga altijd eerst naar de site, want meegeleverde sw en drivers zijn verouderd.
Frontpanel bevat alle aansluitingen die je vandaag de dag wilt (USB, cardreader, phine, mic, firewire).

Al met al: geen spijt van mijn aankoop en ik ben beniuewd of ik in gebruik nog meer zinvolle toepassingen voor het touch-screen display ga vinden. De eerste is gevonden: de kids kijken naar tekenfilms op het display, terwijl pa op zijn lsc-scherm lekker internet

Heb jij ook een Zalman HD160XT?

Wat ik naast de genoemde opmerkingen jammervindt:
Als je met MCE een film gaat opnemen en de PC start zelf op, dan blijft MCE in het inlogscherm hangen. Daar heb ik op zich geen problemen mee, want hij neemt evengeod wel op.
Wat het probleem is is dat Zini pas na het inloggen start, dus niet als service ofzo. Daarvoor blijven de ventilatoren op volle kracht draaien, wat overbodig veel herrie maakt.
Ik heb zelf de "oude" versie: HD160, ben aan het kijken voor een upgrade naar deze.
Nadeel van die behuizing is dat de bijgeleverde cardreader geen XD leest (en laat dat nou het kaartje zijn van mijn toestel).
Nu lees ik op zalman site dat deze behuizing ook geen XD card reader heeft.
Zou graag willen weten of bij deze (HD160XT) het mogelijk is de cardreader te vervangen aangezien ik op de fotos zie dat dit allemaal in het frontpannel is weggewerkt...