Creative Sound Blaster Tactic3D Alpha Review

schuppekens 1 september 2011, laatste update op 1 september 2011, 4.172 views

Creative Sound Blaster Tactic3D Alpha

Pluspunten

• veel features
  • goede afwerking
  • degelijke microfoon
  • usb-aansluiting
  • comfortabel

Minpunten

• platte kabel is niet al te stevig
  • software werkt niet zonder usb-adaptor
  • materiaal kan wel beter

Features Score: 5
Opnamekwaliteit Score: 4
Algemeen:

Ik heb de Creative SoundBlaster Tactic 3D Alpha gekocht omdat mijn oude microfoon ( een Logitech Desktop Microphone ) te veel ruis en te slechte kwaliteit gaf.
+ om te gamen is een headset met microfoon veel handiger.

Features:

De headset kan rechtstreeks aangesloten worden aan de geluidskaart met de 2 ministekkers ofwel kan je deze in de usb-adaptor steken. Ik had eerst de 2 ministekkers aan mijn geluidskaart aangesloten, maar toen bleek dat de software dan niet meer gedetecteerd werd.
Er is trouwens ook een afstandsbediening in de kabel verwerkt waarmee je het geluid kunt regelen en de microfoon aan/uit kunt zetten.

Je kan het geluid, bas, surround-sound, smart volume,... regelen in het thx studio pro menu. Er zit ook een equalizer en voice fx in het menu. Voice fx is een stemvervormer waarmee je je stem kan veranderen in die van een orc, demoon, elf,...
Leuk voor de liefhebbers, maar voor mij is dit meer een gadget.

Kwaliteit geluidsweergave:

Ik testte mijn headset eerst door gewoon wat muziek af te spelen. De kwaliteit van het geluid is goed, maar niet perfect. Waarschijnlijk komt dit omdat ik redelijk wat ervaring heb met hoofdtelefoons van sennheiser. Toen ik het geluid in een game ( the witcher) testte, klonk het geluid al veel beter. Ik voelde me al meer in de spelwereld betrokken dan toen ik met gewone boxen speelde!

Kwaliteit geluidsopname:

De geluidsopnamen die ik gemaakt had klonken STUKKEN beter dan die van mijn eerdere microfoon.
Ik hoorde dat de ruisonderdrukkunde microfoon zijn werk goed deed en het geluid is helder en duidelijk.

Gebruiksgemak:

Over het gebruiksgemak ben ik zeer tevreden, de kussentjes op de headset zijn van goede kwaliteit en zorgen dat je geen last hebt van je headset na een lange sessie gamen :)
De oorschelpen kunnen draaien en zich perfect aan je hoofd aanpassen.
Het is ook handig dat je de microfoon van je headset kunt afhalen

Bouwkwaliteit en afwerking:

De headset is gemaakt van standaard materiaal (plastic) en is van goede kwaliteit, hoewel hij breekbaar aanvoelt. Een nadeel aan deze headset is dat de kabel plat is, die platte kabel kan makkelijker beschadigd worden en hij blijft overal aanhaken.

Prijs:

Over de prijs/kwaliteit ben ik zeer tevreden, voor 41 euro krijg je een goede headset met alles erop en eraan.

conclusie:

Dit is een goede standaard koptelefoon en je krijgt zeker waarvoor je betaalt :)
Maar als je voor hoge kwaliteit wil gaan, dan raad ik je aan om in iets duurders te investeren. (bv. de corsair 1500 vengeance)

Dit was trouwens mijn allereerste review op tweakers.net dus er kunnen wel wat foutjes instaan ;)

reviewer over en out!

Heb jij ook een Creative Sound Blaster Tactic3D Alpha?

Heb de headset nu zo'n 6 weken, de 'maatstaf' (om het zo maar te noemen) aan de linkerkant is nu al afgebroken :(
Heb de headset nu 1 jaar in bezit, na half jaar brak plastic van mijn linker oor. Hierdoor kon deze 360 graden gedraaid worden. Hier had ik verder geen last van, maar na een jaar (nu dus), brak al het plastic van het oor waardoor dit oor nu alleen nog vastzit met de kabel en je de headset niet meer op kunt doen (het oor gaat van je hoofd af omdat er geen stevigheid meer is). Nu is dit te fixen met lijm, maar de bouwkwaliteit is gewoonweg niet super.

Ik moet er wel bij vermelden dat ik hem dagelijks intensief gebruik (4 uur per dag of meer)