Asus EN7900 GS TOP/2DHT/256M Review

dan0s 26 mei 2007, laatste update op 26 november 2008, 1.146 views

Asus EN7900 GS TOP/2DHT/256M

Pluspunten

• Bang for Bucks
  • Uitstekend overclockbaar
  • Prima beeld
  • Voldoende accesoires voor deze prijsstelling

Minpunten

• Het zijn heethoofdjes
  • Koelers binnenkort te vinden in de nieuwste Philips stofzuigers

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Ik heb een computer gebouwd voor een vriend van me en heb deze twee kaarten (met originele koeling!) in samenwerking gezet met de volgende opstelling :

Asus m2n4 SLI
2 GB DDR2 Kingston modules (PC800 @ pc667 vanwege OC)
AMD x-2 3800+ (2ghz) EE AM2 @ 2,35 Ghz met zalman 7000 CU
1x 80 GB ATA IDE
1x 160GB SATA
Antec Smartpower 450 watt en uiteraard voldoende airflow in de kast.

[b]Featureset[/b]
Laat ik wel zeggen dat de featureset niet al te uitgebreid is. Een drietal cd's te weten drivers voor winxp, een apparte cd voor vista drivers en een cdtje met een manual?! Niet echt om over naar huis te schrijven dus. Het tweetal DVI aansluitingen zijn ondertussen ook de standaard en het DVI->DSUB convertje is ook geen overbodige luxe. Verder komt er bij iedere kaart een tv-out -> rgb splitter en een pci-e splitter naar een tweetal molex connectors zodat iedereen zonder pci-e in zn voeding toch de videokaart van voldoende prik kan voorzien. Zorg bij de aanschaf van deze kaart uiteraard wel voor een sterke voeding! Voor de standaard featureset krijgt deze kaart van mij dus een goed.

[b]Prestaties[/b]
Over de prestaties ben ik dik tevreden. Ik gebruik ter vergelijking mijn eigen computer:
S939 X2-3800+ @ 2,8 GHZ, 2GB DDR1 @ 280MHZ, Asus a8nSLI premium en 2x 7900 GT's. Ik scoor een mooie 8800 punten in 3dmark06.

In vergelijking met deze opstelling presteert deze set uiteraard veel minder, maar ik vind het voor deze prijs toch zeer goed te doen. Ik geef deze beoordeling wel mede op basis van de overclockresultaten omdat deze de prestaties uiteraard flink beinvloeden. Mocht deze overclock niet goed gelukt zijn zou ik de prestaties waarderen met 4 punten maar deze set is de volle 5 punten meer dan waard. Ik heb Tiberium wars Kane Edition voluit gedraaid en alles loopt vloeiend. Met vloeiend bedoel ik 50+ FPS.

Ben je dus op zoek naar een relatief betaalbare SLI set dan kan ik deze kaarten aanraden. Zonder alteveel moeite en met een low-budget basissysteem zal je het met relatief nieuwe spellen nog wel een tijdje uit kunnen zingen totdat de prijzen voldoende zijn gedaald om bijvoorbeeld je CPU weer te upgraden om het maximale uit deze kaarten te trekken.

[b]Overclockbaarheid[/b]
Ik ben altijd benieuwd naar het maximale van een videokaart. Mijn eigen 7900 GT's met zalmankoeling staan op 525-730 MHZ. Ik was dus ook meer dan verrast toen ik de volgende uitslagen met succes in een word bestandje kon zetten. Alle tests zijn achtereenvolgens tweemaal uitgevoerd om er zeker van te zijn dat er geen artifecten tussendoor zouden sluipen.

Standaardscore :

score :7912
core :590
mem :799
cpu :2350

En geloof het of niet, maar de kaarten presteren nog steeds niet op hun max! Maar ik vind het echt niet nodig om nog hoger te gaan dan deze settings aangezien dit al een belachelijke overclock is ten aanzien van de standaard clock. Procentueel gezien zit er nu de volgende overclock op :

----------------Van----Naar---Verschil------Procent
Core--------:450------590---+140Mhz-----+31%---
Geheugen 660------799-- +139Mhz ----+21%---
* De opmaak was flink "gemod" dus moest het helaas met streepjes oplossen.

Wat natuurlijk een prima prestatie is!

[b]Beeldkwaliteit[/b]
Hier heb ik vrij weinig over te melden omdat hier helaas nog een 15" CRT staat uit het stenen tijdperk. Een nieuw beeldscherm stond het budget helaas nog niet toe. Waarom dan 4 punten? Omdat het beeld ten opzichte van de X800 pro die hiervoor aan dit beeldscherm hing toch zichtbaar is verbeterd en de Nvidia drivers net wat makkelijker te bedienen zijn voor de instellingen van het beeld ten opzichte van concurrent ATI dankzij het snel kunnen wisselen van de profielen.

[b]Drivers & Ondersteuning[/b]
Omdat het hier nog om Windows XP gaat heb ik hier een goede score gegeven. Problemen met Vista zijn uiteraard bekend, maar daar kan ik nu niets mee. Hier was het allemaal Plug&Play, SLI enablen in de drivers en gaan met deze twee bananen. Ik heb de laatste Nvidia drivers van de site geplukt en die werken hier perfect.

[b]Warmte, Geluid & Prijs[/b]
De warmte van de kaart alsmede het geluid is eigenlijk het enige minpuntje van deze kaartjes. Om te beginnen ziet de (nogal dunne)koperen koeler er net uit alsof iemand er met zijn lompe vingertjes tussen heeft zitten porren. Ze zitten scheef en onregelmatig alhoewel dit te wijten is aan de vorm van de koeler; een soort ovaal achtig geheel waarbij de koeler zich in een waaier meevormt. Foto's hiervan zal ik indien het mogelijk is later nog bijvoegen.

Hierdoor wordt de toch vrij hoge hitte die vrijkomt van de kaart tijdens het intensieve gamen rondom verspreid wat naar mijn mening toch niet echt optimaal is. Ik zie persoonlijk liever koelers die de hitte een eenrichtingsverkeer geven in plaats van verpreiden door de hele kast. Dit zorgt ervoor dat de enorme Soutbridge pasieve koeler van dit moederbord namelijk constant wordt getrakteert op _HETE_ lucht! Geen goede score dus voor dit magere koelertje!

De temperaturen zijn :
Idle in Windows : 47 graden
Stressed gedurende games : 75 graden

Warme beestjes dus. Dit is uiteraard vooral toe te schrijven aan de enorme overclock die een fikse hoeveelheid extra warmte produceert. Ik heb alleen de temperatuur gecontroleerd voor het overclocken in de tempmeter van het Nvidia controlpanel en daar zag ik een mooie 39 graadjes zonder OC staan. Al met al een 3 puntjes waard.

Het geluid wat bij deze temperaturen komt kijken is al helemaal niet over om naar huis te schrijven. Het is dat die vriend van me geen waarde hecht aan geluid, maar ik zou hier absoluut niet blij mee zijn. Ik ben mij ervan bewust dat de meeste standaard koelers geen kantoorfannetjes bezitten maar dit is toch best erg. Een schammele 2 punten vindt ik het waard!

De prijs is echter wel weer positief. Ik vind 131 euro per kaart een zeer schappelijke prijs als ik kijk wat je ervoor terugkrijgt. 2 Nieuwe videokaarten met garantie (overclock dan uiteraard niet toegestaan maar dat terzijde, een standaard uitrusting van benodigdheden, bang for bucks qua prestaties (overlock wel meegerekend) en prima beeld. Hier ken ik dus 5 punten toe.

[b]Conclusie[/b]
Een prima set kaarten voor degene die tegen het geluid kan en een goede airflow in zijn kast heeft. Je hebt echter wel een redelijke processor nodig om deze kaarten tot hun recht te laten komen, dat is iets wat deze computer dus tekortkomt. Mocht je niet alteveel geld uit willen geven maar wel lekker willen gamen kan ik deze setup zeker aanraden!

___

Foto's zijn geript van http://www.elitebastards.com
De kaart komt overeen met de foto's.

Heb jij ook een Asus EN7900 GS TOP/2DHT/256M?

Ik heb zelf ook 2 van deze kaarten (De Top versie) en ook een X2 3800+ @ 4200+ en haal in 3D Mark 06 7827 punten !

Heb je nou die benchmarks met jou 7900 GT's gedraaid of met deze 7900GS'en ???
Zoniet laat dan nog een keer een benchmark draaien met de 7900GS'en in SLI :) Ben wel benieuwd wat er dan voor verschil tussen ons zit...

Heb zelf ook wel zitten te denken of de CPU wel goed genoeg was, maar als je een aantal test resultaten van andere 3D Markers gaat bekijken en vergelijken dan zit ik toch dik goed met mijn CPU en mijn Systeem !

Ik heb de kaarten zelf niet overgeclockt, die van mij zijn standaard al (20% zegt Asus) overgeclockt ! Idle temps zijn het zelfde alleen tijdens het gamen liggen die van mij rond de 65 graden ! Opzich helemaal niet erg omdat deze kaarten 120 a 130 graden mogen hebben als echte MAX !

Misschien een handig proggie voor jou om tijdens het gamen de temps in de gaten te houden:

NV Templogger

De koelers van mij zijn ook al te vinden in de nieuwe Philips stofzuiger :P Ik had in het begin ook zoiets van wat is dit nou weer dan, maar ik ben er gelukkig aan gewend en net zoals die vriend van je hecht ik daar helemaal geen waarde aan !

Succes verder nog met het systeem :Y)
Hi,

Ik heb de benchmarks die je kan zien in de chronologische volgorde uiteraard met de 7900 GS kaarten in SLI opstelling gedraaid. Met mijn eigen pc (dus de 7900 GT's) haal ik zoals beschreven 8800 punten en deze opstelling maximaal 7912.

Verder heb ik bij een andere vriend die een 4200+ op 2,7 ghz had lopen en dezelfde videokaarten heeft als deze (dus 2x7900 GS) 8500 punten gehaald dus die scores kloppen heel goed. Bedankt voor de tip van dat tempptoggie, zal het zeker even doorgeven.