Specificaties 22" @ 1680x1050 (WSXGA+) (TN, 2ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster 226BW Zilver, Zwart Review

Qubical 31 mei 2007, 3.052 views

Samsung Syncmaster 226BW Zilver, Zwart

Pluspunten

• DVI aansluiting (incl. kabel)
  • Uiterlijk
  • Dynamisch contrast

Minpunten

• Geen hoogte verstelling
  • Geen luidsprekers

Ik heb een flinke stap gezet door over te gaan van een budget 17 inch Acer scherm van ca. 3 jaar oud naar een Samsung 226.

Mijn belangrijkste wens bij het aanschaffen van dit scherm was de resolutie en het contrast, naar eigen zeggen 3000:1 dynamisch.

Het scherm wordt met name gebruikt voor werk in Eclipse en Photoshop. Hiervoor is een hoge resolutie zeer wenselijk. Daarbij moet het makkelijk zijn om de instellingen liefst met een eenvoudige knop druk aan te passen. Dit is bij de Samsung 226 het geval, via een knop druk kan je eenvoudig overschakelen naar diverse standaard instellingen.

Het meest ben ik onder de indruk van de dynamische optie voor de weergave, hierbij wordt het contrast automatisch geregeld op basis van de inhoud van het scherm. Dat wil zeggen een donkere inhoud zorgt voor een donkerder contrast het zwart wordt hierdoor nog eens extra benadrukt.

Ik ben bij meedere zaken binnengelopen om te zoeken naar een goed scherm van 20 of 22 inch. Hoeveel reviews ik ook heb gelezen voor een scherm blijft een bezoek aan een winkel zeer belangrijk. Hoewel er in mijn prijsklasse meerdere opties waren in 20 en 22 inch ben ik uiteindelijk gezwicht voor de Samsung 226 in plaats van een LG, een Mirai en een Philips.

De doorslag heeft de uitstraling van het scherm in combinatie met het contrast gegeven. Bij MyCom waar ik hem heb gehaald hadden ze een 206 staan waar ik eerst naar heb gekeken. Deze gaf een zeer duidelijke en heldere weergave waar andere schermen toch meer blurry leken.

Helaas heeft het scherm geen mogelijkheid om deze op de meegeleverde voet in hoogte te verstellen, hierdoor is de aanschaf van een houder voor het scherm op een regulier bureau wel aan te raden om te voorkomen dat je naar beneden moet kijken.

Voor mij persoonlijk zijn speakers geen noodzaak, een goed beeld vind ik veel belangrijker, ik zou me echter voor kunnen stellen dat mensen graag ingebouwde speakers hadden gezien in een dergelijk scherm.

Aangezien bij MyCom de garantie gegeven werd dat indien er iets met een pixel fout zou zijn ik het scherm binnen 8 dagen zo om kon ruilen ben ik over stag gegaan.

Bij het uitpakken heeft met name de kwaliteit mij zeer positief verrast, het scherm voelt stevig aan, je hebt niet het gevoel dat er snel iets af zal breken, alleen het afdekkapje aan de achterkant is iets breekbaar maar een beetje beleid bij het aanbrengen helpt.

Het aansluiten ging geheel zonder problemen, DVI kabel (meegeleverd) aansluiten en pc opstarten, cd plaatsen en alles werkte prima.

Ten opzicht van mijn oude 17 inch scherm is dit scherm natuurlijk een hele verademing, bij zo'n overstap zie je pas goed hoe de kwaliteit van de beeldschermen is veranderd in 3 jaar tijd. Voorlopig verwacht ik niet dat ik een ander scherm zal aanschaffen, mocht dit wel het geval zijn dan denk ik dat ik, in tegenstelling tot deze keer, meer direct voor een Samsung zal kijken, ze hebben mij zeer positief verrast met de kwaliteit en de afwerking van hun product, het is de relatief hoge aanschafprijs in mijjn optiek zeker waard.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 226BW Zilver, Zwart?

mooie survey, maar heb je hem niet harder getest, bv games op gespeeld?

maar de uitleg die erin zit is wel goed,
kben me namelijk van plan ook dit scherm te kopen bij m'n nieuwe pc in de 2de fase (kben maar een student) en ik moet zeggen dat je mij aanmoedigd om het scherm te halen :)
ik heb er nu twee stuks voor me staan en ik geniet er met volle teugen van...
flight simulator is een verademing en verder werk ik met adobe CS2 producten erop... stilstaandbeeld en video bewerking is een lust voor het oog...
switch er tussen en je hebt een tijdlijn van 105 cm...
w at wil je nog meer in premiere...
photoshoppen is een heerlijke bezigheid geworden
alle bruikbare tools en inserts op het ene scherm en de complete afbeelding / foto op de ander..
Kleuren spetteren van het scherm af...
deze schermen zijn het dubbel en dwars waardt om aangeschaft te worden voor dit geld... plm 320 euro en je gaat je creativiteit een extra impuls geven...

succes en kijk met genot..

C U

groet
huppekees
Ik ben niet zo van het gamen, om heel eerlijk te zijn, ik zou best willen maar kom tijd te kort.

Het is inderdaad een hoop geld maar ik zit nog dagelijks achter mijn bureau met een smile als ik het scherm aanzet. Zeker als ik aan mijn oude Acer denk :) .

Nu alleen nog een arm halen zodat ik hem iets hoger kan zetten, een paar telefoonboeken zouden het ook goed doen maard at vind ik niet mooi.

/**
* Typo verholpen

[Reactie gewijzigd door Qubical op 7 juni 2007 18:05]

Super scherm! Helemaal tezamen met een 8800GT :+
Hallo Qubical

Ik heb met interesse jouw review gelezen en zie dat je de monitor o.a. gebruikt voor Photoshop. Ook ik heb in overweging deze monitor te kopen. Nu je hem al langere tijd gebruikt zou ik graag willen weten of je nog wat hebt toe te voegen aan je eerdere ervaringen.

gr.
Wiloetbeeg
Goeie review. Ik heb de kleine variant van dit scherm.
Alleen ben ik er nog niet uit hoe ik hem kan calibreren voor o.a. photoshop.
Heeft iemand suggesties of dit 90-100% goed te krijgen is met alleen software? En dan natuurlijk de vraag welke software.
Of moet ik toch echt een colorimeter aanschaffen?
Ik hoor graag welke jullie aanbevelen.

Thx

Gr Erik
Hmm ik kan niet echt veel uit de review halen... Ik heb nu ook een 1e/2e generatie 17'' TFT, echter van philips. Hiervan is de beeldkwaliteit en helderheid super. Echter bij shooters heb ik last van lichte ghosting. Deze monitor zou 2ms zijn dus ik neem aan dat dit bij deze monitor niet optreed?

Verder is het breedbeeld een voor of nadeel gebleken (heb ook een breedbeeld tv maar kan niet zeggen dat ik daar nu veel extra plezier van heb gehad aangezien 80% vd uitzendingen nog 4:3 zijn).