Specificaties GF GTX 570 (732MHz), 1,25GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Palit GTX 570 Review

mukkel 5 augustus 2012, laatste update op 5 augustus 2012, 5.917 views

Palit GTX 570

Pluspunten

• Snelle kaart voor gaming.
  • Goede driver ondersteuning vanuit Nvidia
  • Tijdens Surfen amper tot niet te horen.
  • Vrij zuinig t.o.v. de verlijkbare GTX480

Minpunten

• Laat zich horen tijdens volle belasting.
  • Prijs.

Drivers en compatibiliteit Score: 5
UPDATE Lijst:
Update: 14-12-2011 => Water koeling
Update: 15-12-2011 => max. prestatie overklok
Update: 29-07-2012 => SLI config
Update: 05-08-2012 => "Real" SLI / Bug

Hoi Mede-Tweakers,

Hier m’n “korte” review van de Palit GTX570 videokaart.
Ik heb de 570 nu een halfjaartje in m’n bezit en wil hiermee anderen informeren.
Deze review zal geen uitgebreide benchmarks hebben, kortweg omdat ik hiervoor de games niet heb. Wel zal ik een paar gratis benchmarks toevoegen.

Eerst wat nummertjes voor de liefhebber:

Technische Specificaties

Aantal sloten 2
Aansluitingen 2 maal DVI
1 maal HDMI

Waarom de GTX570:

Destijds heb ik de GTX570 aangeschaft, omdat de huidige setup iets te veel “lawaai” maakte.
Dit was een GTX 460 768Mb SLI setje. Ik wilde niet al te veel in prestatie en techniek achteruit gaan en ben na veel rondkijken op de GTX570 uitgekomen.
Ongeveer de prestaties van een GTX480, alleen dan zuiniger.
Hierbij kwam dat ik deze voor een leuk bedrag kon overnemen, wat de keuze alleen maar makkelijker maakte.

Unboxing:

In de doos zit eigenlijk niets bijzonder:
• Natuurlijk de grafische kaart zelf, een GTX570 reverence model van Palit
• Boekjes + Driver CD
• 2 Molex naar PCI-E kabel
• SLI brugje (Ik weet alleen niet of deze bij de kaart hoort, of dat ik deze extra heb gekregen van de vorige eigenaar)

Installeren:

Het installeren van de kaart is een eitje.
De kaart past ondanks zijn aardige lengte van bijna 27CM toch in menig behuizing.
De 570 heeft twee 6-polige PCI-E voedingskabels nodig om te draaien.
Deze zijn geplaats aan de rechter voorkant van de kaart. (vanaf een open behuizing gezien)
Als de kaart geplaats is, neemt deze 2 sloten in beslag.
Eenmaal aangesloten kun je gebruik maken van de drivers op de bijgeleverde CD of je gaat gelijk naar http://www.nvidia.co.uk/Download/index.aspx?lang=en-uk en download de laatst uitgebrachte drivers.

Prestaties:

Als je eenmaal de drivers hebt ge´nstalleerd, heeft de GTX570 een Windows prestatie-index van 7.9 voor zowel de Aero weergave als voor de grafische weergave voor spellen.
(Windows 7 Ultimate) De hoogst haalbare score in W7.

Dit zegt op zich nog weinig. Vandaar de volgende Benchmark.
Afgelopen 2 jaar heb ik de volgende kaarten in m’n PC gehad.
En heb met al deze combinaties de Vantage benchmark gedraaid

3DMark Vantage is gedraaid op de standaard presets (Performance).
M’n systeem is in alle gevallen gelijk, een Asus P6T Deluxe met I7 920 geklokt 3,6Ghz i.c.m. 6GB triple channel geheugen set. De snelheid van de kaarten is standaard.

Graphics Score 3Dmark Vantage:

Club3D GTX460 SLI 768mb : 25077
Palit GTX570 : 21793
XFX HD5870 : 17479
Asus 4870X2 : 14938

Zoals te zien is, is een enkele 570 langzamer als de GTX460 sli set, maar toch een stuk rapper als een ATI HD5870 .

Heaven:

Temperatuur / geluid:
De temperaturen van de GTX570 zijn aardig te noemen.
Deze ligt rond de 40 graden tijdens idle / surfen.
Tevens is de 570 dan niet te horen, m’n Cooler Master V8 en andere systeem fans komen er boven uit.

Volbelast laat deze kaart zich wel horen. Ik heb helaas geen dB meter of iets degelijks.
Het is iets zachter als de 5870 (zoals ik me hem herinner)

De temperatuur van de kaart op volle belasting ligt op 75 Graden bij een fanspeed van 55%
Dit is gemeten met de MAX GPU temp in GPU-Z na 4 rondes Heaven.
Redelijk goed.

Tijdens het gamen ligt het geluids niveau een stuk lager.
Bijvoorbeeld bij Black Ops (maxed out op 1920x1080) ligt de max temp op 70graden.
Met een max fanspeed van 50%.

Samenvatting:

De GTX is een aardig snelle kaart, alleen is hier de prijs ook na.
De nieuw waarde van een GTX570 bungelt tussen de 260 – 320 euro.
Aardig wat centen.

In deze prijsklasse ligt onder andere de AMD 6970
Die kwa prestaties iets boven de GTX570 ligt.
(Of een 6950 die in veel gevallen te unlocken is naar een 6970.
Wat je een hoop geld kan besparen)

Om het geluid te minderen zou je ook een aftermarket koeler kunnen monteren.
Er zijn er verschillende op de markt.
Bv de Zalman VF300F GTX570-580 versie en de accelero xtreme plus II
Hiermee kun je ook de snelheid opkrikken van de GTX570.
Dit is meer voor de echte kenners dus heb m'n vingers hier niet aan verbrand.

UPDATE:

Hier een kleine update betreft de GTX570.
Aangezien ik alweer een tijdje op waterkoeling draai, heb ik afgelopen week in wat dode tijd m'n 570 getest.

De stock koeler is vervangen door een GTX570/580 Full cover block van EK.
Wat ik gelijk merkte is dat de temperaturen drastisch zijn gedaald tov. van de stock koeler
Idle rond de 30 graden en volbelast rond de 45 graden. (stock snelheid)

Mooie temps om wat meer power uit het kaartje te halen :D
De software die ik gebruikt heb, is het meest voor de hand liggende MSI afterburner http://event.msi.com/vga/afterburner/index.htm.

Elke Tweaker kent deze software wel.Eenmaal aan de slag kreeg ik de core van de GTX570 zonder enige moeite stabiel op 932Mhz.
Dat is ruim 27% hoger dan de 732Mhz op stock.
Het enige wat ik hiervoor gedaan heb is de voltage !ets omhoog gegooid naar de 1050mV.

Gelijk Heaven (standaard scenario) gedraait om de prestaties en de temperaturen te checken.
Core op 932Mhz en geheugen op 2050Mhz
Zoals je ziet is de temperatuur nagenoeg gelijk gebleven naar wat rondes in Heaven (44Graden)
Met een score die ruim 18% hoger ligt dan stock snelheid.

Op verzoek Heaven met Extreme tesselation
Links op stock snelheid (732 / 1950) en Rechts de OC (932 / 2050)
Een kleine 20% winst in heaven op Extreme tesselation.

3D mark Vantage GPU score: 25822 ongeveer 23% sneller als op stock.

De scores zijn ongeveer vergelijkbaar met een gtx580 (stock)
kortom dit kaartje leent zich voor overklokken, mits de juiste koeling aanwezig is.
Ik ben er nog steeds zeer content mee.

Laatste update review => Max performance 15-12-2011:
Vanochtend nog gekeken of er iets meer in het kaartje zat.
En jawel hoor, ik heb het kaartje stabiel gekregen op een core snelheid van 980Mhz en een geheugen snelheid van 2100Mhz.

Heaven standaard setting:
Ongeveer 22% sneller als stock

Heaven op extreme tesselations
Ongeveer 24% sneller als stock

UPDATE 29-07-2012 SLI Configuratie:

Nog een kleine update. Sinds een weekje draai ik nu SLI en wil hiervan even de scores laten zien van Heaven en 3dmark11.

Dit stukje gaat niet specifiek over de Palit, maar dat heeft geen invloed op de scores.
"Helaas"is er ondertussen aardig wat hardware verandert, waardoor de vergelijking niet 100% 1:1 zal lukken.

Hardware: i5 2500K @ 4,5Ghz / 16GB mem / GTX570 SLI @ 932 / 2100
Nvidia driver 304.79

Beginnende met 3Dmark11:
Links een enkele GTX570 & rechts de SLI configuratie.
Een aardige boost.

Ook is er in de tussentijd een nieuwe versie van Heaven uitgekomen, namelijk 3.0.
De benchmarks hierboven zijn gedaan met Heaven 2.5.
Hieronder de resultaten van zowel een enkele 570 als SLI. In de normale mode en extreme tesselations.

Enkele 570 Links normale mode en rechts extreme tesselations.

SLI config. Links normale mode en rechts extreme tesselations.

BF3 heeft ook een eorme boost gekregen.
1920x180 ultra settings.
Enkele : 45-65 FPS (gemiddeld rond de 50)
SLI: 65-120 FPS (gemiddeld 80+)

AL om al ben ik blij met deze extra aanwinst.

UPDATE 05-08-2012:

Gisteren tijdens het "spelen" in afterburner viel me iets geks op. (BUG?)
Desondanks dat ik bij instellingen het vinkje zet voor synchonize settings for simular processors ,doet afterburner dat dus niet..

De snelheid van (in mijn geval) GPU1 gaat naar de gewenste instellingen, echter GPU 2 blijft op default snelheid draaien. Waardoor het effect van het overklokken vervalt. Dit is te zien als je in afterburner bij monitoring verder naar beneden scrolt.

ik heb verschillende versies gebruikt van afterburner met allemaal het zelfde probleem.
Dus ik heb manueel GPU2 op de zelfde snelheid gezet en de testen opnieuw gedraaid.

Hier 3dmark11: "real sli" 932/2000
GPU score van 11486 naar 13030.
Totale score gaat bijna 1000 omhoog.

En Heaven 3.0: "Real sli" 932/2000
Links normale mode en rechts extreme tesselations.
Heaven schiet ook aardig omhoog.

Heb jij ook een Palit GTX 570?

''Tijdens het gamen ligt het geluids niveau een stuk lager.
Met een max fanspeed van 50%.''

Dit is waarschijnlijk omdat een spel als Black ops appeltje eitje is voor onze kaart (ja, ben ook trotse eigennaar(=)

Jij geeft commentaar op het geluid, hoe is de toon? Is het een constante irritante piep? Ik ben namelijk op zoek naar waar deze toon uit mijn kast vandaan komt. Het is mijn voeding of mijn grafische kaart (koeler). Vandaar.

Met alles op het hoogst al UH volgens mij op de 26-33 uitkomen dacht ik me te herinneren? Heb hem ook wel eens laten lopen, maar dat is hele tijd geleden en nergens resultaten op geslagen.
Mocht het boeien, ik heb een i7 950 @ 3,675Ghz en ook 6GiB Ram, klinkt vergelijkbaar als hierboven.

@MartijnRoe, BF3 gaat probleemloos op z'n hoogst, dat kan ik je wel vertellen (1920 bij 1080) , de benchmarks niet.

@Jayjay1986,, 2x GTX480 of 1x GTX570 is toch geen vergelijking?? Of bedoel je beide voor SLI? Want dan had je MI beter de GTX570 kunnen kiezen.

[Reactie gewijzigd door Bierdopje120 op 14 december 2011 16:05]

De kaart zelf piept niet. piepen klinkt als coilwhine.
Dit komt vaak voor bij voedingen. Corsair lust hier wel pap van.
Ook grafische kaarten (heb zelf een gtx280 die flink kan janken)
Klopt, maar ik dacht dat de "moderne" kaarten dit probleem niet meer hadden.
Maar misschien denk ik dit wel verkeerd :P

Zelf heb ik ook een 4870x2 gehad die aardig aan het whinen was.
@ Bierdopje120

De GTX 480 is gewoon net iets sneller en kon een combo deal maken voor beide kaarten.

Dan ben je ook iets meer kwijt , maar als ik van tevoren had geweten dat de GTX 480 zo warm zou worden (92 graden) dan had ik 2x GTX 570 gepakt.

De gtx570 chip is gewoon beter (geoptimaliseerd) en als je 2x een GTX 570 met fabriek overklok pakt is tie even snel als 2x gtx 480 maar dan zuiniger en minder warm.

Desniettemin ben ik er blij met de GTX480, maar voor degene die nu twijfelt tussen een GTX 480 of GTX 570 , GTX 570 nemen !

[Reactie gewijzigd door JayJay op 15 december 2011 16:08]

Hey mooie review, misschien wat benchmarks van bf3 of andere spellen?
Zoveel spellen heb ik niet ge´nstalleerd.
Voornamelijk zit ik in BF3 en die loopt vloeiend op HD1080.

Zal vanavond even kijken wat de FPS zijn tijdens het spelen.
En heaven even met extreme tesselation draaien ;)
Heb zelf een 580, ben benieuwd hoeveel beter die nou is :$
:) Die zal ik binnenkort / vanavond ook ff draaien en toevoegen.

Edit:
Extreme tesselations toegevoegd aan de review.
Zowel voor stock als OC.

Wat is jou score? Ik ben ook wel benieuwd wat het nu daadwerkelijk scheelt.
GTX570 OC vs GTX580 stock

[Reactie gewijzigd door mukkel op 14 december 2011 19:24]

Ik heb een 580 Twin Frozrr II/OC dus die is (voor mij wel) niet stock vanaf nvidia!
Heb em zelf niet overclockt, daar begin ik voorlopig nog niet aan!
Cool ! keep it cool ! :P leuk systeem ! en leuke kaart ik heb zelf getwijfeld tussen deze of de GTX480 sli , ik ben voor de SLI setup gegaan maar de hitte die dat ding verstookt (gtx480) is niet normaal, maar daar zijn de prestaties dan ook naar :).
De GTX570 is stock ongeveer gelijk aan de GTX480. Alleen heeft hij de prijs van een 470 :)

Ik zat ook te twijfelen tussen een 480 of 570.Maar ben voor de 570 gegaan ivm de warmte
Gebeurt vaker bij de voeding?? Mijn computer is aardig nieuw, want als dat het geval is kan ik aanspraak maken op mijn garantie. kun je mij hier meer over vertellen? Desnoods in een persoonlijkbericht?

Bij voorbaat dank.
Mooi bekabeld!
Ik ben jaloers, heb alle zooi er nog net niet met de voet ingestampt, in een cooler master stacker, niet de kleinste kast :P
Wat boeit het als je binnenkant er niet uit ziet? :)
je schopt je pc onder je bureau, en als ie maar cool genoeg blijft, mag ie van mij vol kabels hangen!

Verder is deze kast wel idd mooi kaal en netjes!
Thanks, opzich zo gebeurd hoor.
Even op je gemak zitten met een zakje ty-raps :)
@ bierdopje, okey bedankt voor de info!
Goede review!
Ben zelf ook erg tevreden over mijn GTX570 van EVGA, clockt bij mij op air tot 960mhz @ 70c max (fanspeed dan wel 80% = dus herrie).
960 op lucht is ook netjes. :)
Der zijn ook 570 kaartjes die de 1000+ halen.

980 is hier ongeveer de max. Misschien dat er nog een paar Mhz bij kunnen, maar dat zal niet al te veel zijn. Leuk voor de benchmarks :)

Bij normaal gebruik / gaming heb ik hem gewoon op 900 lopen.
Beetje hardware besparen mag wel ;)
Zeker, enigste waarom ik hem OC is voor BTF3, blijft anders crashen (denk voltage).
Aangezien ik daar toch al Afterburner heb, dacht ik waarom niet OC'en.

Heb btw de EVGA GTX570 Classified, maar laat hem zo lekker lopen @ 960mhz.
Handig die profiles! :)

Heb inderdaad op youtube filmpjes gezien daarover, maar is beetje onnodig.
Uitgaand op de benchmarks van mijn neefje met zelfde pc icm GTX570 Ref. haal ik hoger met deze 570.

Best deal ever zeg ik, goede grafische kaarten!
PS: Ik heb ook even Heaven Bench gedaan, maar ik haal op stock al:

FPS:
45.5
Scores:
Min FPS:
23.7
Max FPS:
110.1

Jammer genoeg krijg ik @ OC constant driver crash, terwijl hij bij gamen gewoon prima stabiel is :(
Dat is goed voor stock. mijn kaart draaide heaven standaard instellingen op 46 FPS.
Met OC had ik 56+ FPS en met Extreme setting 45.4

Anders moet je even in Afterburner de voltage aan zetten en deze iets omhoog gooien.
Hier staat ie op 1050mV

[Reactie gewijzigd door mukkel op 18 december 2011 00:57]

En nog een update, zie update 05-08-2012.
Schijnbaar werkt synchronize niet goed in msi afterburner.
Even een update betreft een SLI config :)
Heb je ook (veel?) last van microstutter? Ik heb mijn pc gemaakt met de mogelijkheid voor later een uitbreiding tot een dual GPU (en ik heb geleerd dat ik dat bij mijn volgende builds niet ga doen omdat het zinloos is) vandaar dat ik het afvraag, ik heb ook een GTX 570. Ook vroeg ik me af of het uitmaakt of je verschillende merken kaarten gebruikt, de clocksnelheden moeten natuurlijk wel hetzelfde zijn(/gemaakt worden).
Nee eigenlijk niet tot amper.
Tenminste in bf3, dat is de enige game die ik op het moment speel.

Het enige waar ik tegenaan ben gelopen is dat de VRAM van 1280MB in BF3 alles op ultra net iets te krap is. BF3 krijgt dat af en toe een hick-up.
Oplossing was vrij simpel, alles op ultra laten staan en alleen texture quality terug naar very high. Dan loopt het soepel en VRAM gebruik blijft net onder de 1200MB.

Merk / type / ect maakt niets uit.
Zelf heb ik dan een Palit en een MSI. Even manueel BEIDE kaarten op de zelfde snelheid zetten en klaar is kees :)
En vergeet niet even te checken of je voeding het aankan.