Specificaties Rad. HD6870 (900MHz), 1GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

XFX HD 6870 1024 MB DDR5 DisplayPort Review

Henkoviper 30 augustus 2011, laatste update op 17 november 2015, 11.757 views

XFX HD 6870 1024 MB DDR5 DisplayPort

Pluspunten

• Prestaties zijn goed in vergelijking met mijn oude 4850;
  • Fan's maken zeer weinig geluid;
  • Temperatuur blijft laag, zelfs bij benchmarks/games;
  • Design;

Minpunten

• Modbaarheid is uitermate slecht!

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Na bijna 1,5 jaar een 4850 in mijn systeem (tezamen met een AMD x2 260) tijd voor een update. De processor heb ik vervangen voor een i5 750 en ik besloot om verder geen upgrades te doen. Totdat ik na een week weer wat games ging spelen. De grafische kaart bleek de bottleneck: dus op jacht naar een nieuwe videokaart. Na diverse reviews gelezen te hebben heb ik besloten om voor een XFX 6870 dual fan gegaan.

In deze reviews behandel ik de onderdelen welke ik nuttig acht :P

Inbouwen en installatie
Voor het verwijderen van de videokaart heb ik de oude drivers verwijderd en driversweeper alle resten van de ouder drivers laten verwijderen. Vervolgens heb ik de kaart ingebouwd, waarbij er nagenoeg geen ruimte zit tussen de grafische kaart en mijn Scythe Muggen 2 rev B. (zie afbeelding 1).

Let op: de videokaart vereist een tweetal 6-pin aansluitingen, niet alle voedingen hebben deze beschikbaar!

De videokaart

De videokaart in mijn Cooler Master CM690

Prestaties
De game-prestaties van mijn pc zijn flink toegenomen. In bijvoorbeeld Crysis 2 is het gemiddelde fps toegenomen naar circa 60 fps tegenover 32 met mijn 4850 (Beide op de resolutie 1680 x 1050 met de instelling Gamer. Direct X 10 voor de 4850 en 11 voor de 6870. Geen packs geļnstalleerd).

Voor de vergelijking van de prestaties heb ik de 4850 en de 6870 middels 3DMARK VANTAGE getest.

3DMARK VANTAGE

Windowsrating

Overklokbaarheid
De videokaart wordt zeer goed gekoeld, hierdoor lijkt de overclockpotentie hoog. Overclocken vindt ik niet nodig, maar gezien de uitmuntende koeling lijkt het me goed mogelijk.

Modbaarheid
Op de koelerschroefjes zijn stickertjes aangebracht voor een waranty-void. Zodra de stikkers verwijderd worden vervalt de garantie. Voor mij is het vervallen van de garantie van twee jaar bij het vervangen van de koeler voldoende reden om voor modbaarheid een onvoldoende te geven (heb het nog nooit eerder gezien bij een grafische kaart). Heel slecht!

Warmte- en geluidsproductie
Na een burnin-test (10 minuten) van Furmark is de maximale temperatuur 75 graden gebleken, hierbij bleef de fan stilletjes draaien op 35 procent. De koelers leveren prima werk, hoewel ik 75 graden wel wat hoog vind. Ik had liever gezien dat de fan's iets harder gingen draaien en daarbij de kaart onder de 70 graden bleef.

Voor ¤ 140,= een leuke videokaart waar ik hopelijk weer 1,5 jaar mee vooruit kan (of X-fire 8)7 )

Tot slot
Ik kan deze videokaart van harte aanbevelen. Hij werkt zoals ik had gehoopt (en gelezen) en maakt daarbij gelijk/minder geluid dan mijn low-voltage 12cm fans. Voor het geld is er mijns inziens niet veel beters verkrijgbaar.

Ps : dit is mijn eerste review: op of aanmerkingen zijn uiteraard welkom!

Update: plaatjes ingevoegd!

Heb jij ook een XFX HD 6870 1024 MB DDR5 DisplayPort?

Voor mijn is het voldoende informatie,
Die 7,8 Van windows hakt de knoop door.

Bedankt!
Hahaha, uiteraard niet heel waardevol, echter heb ik buiten Vantage en de Windowsrating nog geen benchmarks uitgevoerd!
Bij modbaarheid staat een foutje volgens mij over de stickertjes verwijderen. De zinsbouw is gewoon niet lekker.
Aangepast, thanx voor je reactie! :)
Het is je eerste review, en alles is beter dan geen review toch?

Mensen kunnen dan ook op de hoogte zijn over de videokaart zelf en niet zomaar een gokje wagen.

Dus daarom 3 sterren, ook omdat je de moeite hebt genomen foto's te maken. ;)
Een lange review maken(en tevens je 1e) over een GPU lijkt me lastig hoor.

Nu ben ik ook op de hoogte over de gpu.

[Reactie gewijzigd door iPodKiller op 29 augustus 2011 21:17]

Zo dacht ik er ook over!! :) Bedankt voor je positieve reactie! :)
Het is je eerste review, en alles is beter dan geen review toch?
Leuke review om te lezen met goede plaatjes.

Enkele verbeterpunten (mijns inziens):
  • Ik vind het een beetje kort door de bocht om voor modbaarheid een slecht te geven door de warranty void, dit is volgens mij bij alle GPU's. Daarnaast vind ik dat je hierover pas kan oordelen tot je het zelf doet (past koeler x makkelijk of is de (de)montage lastig bv.)
  • Wellicht interessant om je schermresolutie aan te geven, zodat de 60fps van crysis(welke settings/directX/hi-res pack?) ook daadwerkelijk iets zeggen :)
  • Overklokken 4 sterren geven zonder het daadwerkelijk zelf te doen (dus op het voorgevoel dat je door goede koeling er, stabiel, een hoog voltage kan heen jagen) vind ik ook kort door de bocht.
In de huidige staat geef ik je nog geen sterren (al is het zeker een toevoeging voor de reviews), ik vind het review namelijk niet heel veelzeggend en je gaat nergens echt diep op in.
Als je puntje 2 toevoegt krijg je 3 *, als je punt 1 en/of 3 uitvoert 4 *, mocht je niets wijzigen dan krijg je (dankzij je plaatjes) 2*

Ga in ieder geval door met het schrijven van reviews, want als dit je eerste review is en je neemt de feedback van de lezer ter harte, dan kan ik niet wachten op je volgende reviews :)

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 29 augustus 2011 21:59]

Ha eL_Jay,

- De plaatjes moest ik nog inpassen op de juiste resolutie (eerste review...);
- Voor mij is het vervallen van de garantie van twee jaar bij het vervangen van de koeler voldoende reden om voor modbaarheid een onvoldoende te geven (heb het nog nooit eerder gezien bij een grafische kaart);
- Crysis 2 speel ik op de resolutie 1680 x 1050 met de instelling Gamer.

Bedankt voor je reactie!!
Mijn videokaart heeft ook geen garantie meer als ik de koeling vervang.

Toch mooi 1ste review! Changed my mind!
leuke, goede review, zeker voor een eerste. Misschien nog een paar extra benchmarkjes erbij. En wat is minimale geluidsproductie? Stiller dan je CPU-fan of niet?

En, nieuwschierigheidje, blaast ie de warme lucht echt uit de kast?
Thanx! :)

De geluidsproductie is minimaal! het geluid is gelijk of minder dan mijn 12cm fans (ook de 12 cm cpu fan op mijn Scythe Mugen Rev B ).

De warme lucht wordt slechts deels uit de kast geblazen: door de 2x dvi, hdmi en 2x mini-displaypoort blijft maar een weinig ruimte over voor de afvoer van de warme lucht!

In mijn case (CM 690) maakt dit weinig uit doordat ik een casefan onderin de kast heb ingebouwd.

[Reactie gewijzigd door Henkoviper op 30 augustus 2011 09:01]

Ok, bedankt voor de info.

Zit eraan te denken om dezelfde te kopen namelijk, hij lijkt me erg goed, ook voor z'n prijs.

Verder nog nadelen kunnen vinden?
Wat ik eigenlijk ook mis is welke harddisk in je systeem zit.
kleinigheidje maar ook leuke info gezien de 7.7 in je nieuwe systeem en de 7.8 in je oude systeem. Ik heb zelf een xfx 6950 en ben ook erg blij met de lage temps en stillere koelers erop.
Toegevoegd! (Corsair 60 gb)
@Henkoviper: In je review zeg je dat de temperatuur niet boven de 55 graden uitkomt, bij welke benchmark/game en op welke resulutie is dit dan?

Want heb zelf de iets overgeclockte versie van deze kaart en deze wordt zeker onder load geen 55 graden :D Bij mij zit hij tijdens Bad Company 2 maxed op full hd toch echt zeker tegen de 80C, Modern Warfare 2 trekt er nog wel een paar graadjes bij (85c) op een fan speed van 45% (aangepast in msi afterburner)
Furmark toch zeker wel 90c, dus ben benieuwd naar welke omstandigheden je deze conclusie trekt in je review ;)

Verder wel een nette review, ga vooral door :)
Je weet dat je de kaart ook gewoon een slot lager kan zetten, als je vindt dat de ruimte tussen Mugen en 6870 te krap is?
Ik twijfel of dat lekker gaat werken. Bij mijn weten is het een 8x slot (circa 2% performance verlies).

Daarnaast is de achterkant van de grafische kaart nu eerder koel dan warm, maar toch bedankt voor je opmerking! :)
Nette review alleen de mod score kan ik mij niet in vinden, ik zou eigenlijk niet echt weten wat je zou willen veranderen aan deze kaart.
De koeler is gewoon stil en goed.
En als je waterkoeling wilt koopt iemand toch echt de iets goedkopere normale versie.
Ik zou eventueel de koeler nog een keer willen upgraden, zodra ik de kaarten in X-fire zet. Doordat dan de garantie vervalt zal ik dit niet gauw doen. Reden genoeg om hier een dikke onvoldoende voor te geven ;) !
Jouw review heeft mij overtuigd om deze kaart binnenkort te bestellen. Oa. door jouw mening over de geluidsproductie, wat voor mij een belangrijk punt is.

Top (Y)
Naar ruim 3 maanden valt het geluid me inderdaad nog steeds positief op. Ook tijdens het gamen is het geluid zeer acceptabel!

Goede keus dus!