Specificaties Gestabiliseerd met een filtermaat van 52mm - Bekijk alle specificaties

Nikon AF-S DX VR Zoom-Nikkor 55-200mm f/4-5.6G IF-ED Review

bartpostma 28 augustus 2011, laatste update op 28 augustus 2011, 5.101 views

Nikon AF-S DX VR Zoom-Nikkor 55-200mm f/4-5.6G IF-ED

Pluspunten

• Interne focusring (handig bij gebruik filters)
  • Zonnekap meegeleverd (HB-37)

Minpunten

• Minimale afstand scherpstellen: 1,1 meter
  • Niet stil

AF-snelheid Score: 4
Vignettering Score: 4
Chrom. abberratie Score: 4
Vervorming Score: 4
Scherpte (stopped) Score: 4
Scherpte (open) Score: 4
Handling Score: 4
Ik heb de Nikon AF-S DX 55-200mm f/4-5.6 VR nu bijna 3 maanden in mijn bezit dus ik vond het wel eens tijd om er een review over te schrijven.

Ik heb de lens i.c.m. met de Nikon D3100 gebruikt.

Waarom de 55-200 VR?
Na enkele maanden foto's geschoten te hebben met de 18-55 VR kitlens die bij de D3100 geleverd werd vond ik het toch tijd om op zoek te gaan naar een uitbreiding van mijn zoombereik. Dus ik dacht, de 55-200 sluit prachtig aan op mijn 18-55. En voor een prijs van ¤180,- viel de lens ook binnen mijn budget. Eerst nog even gekeken naar de 18-200 maar schrok toen nogal van de prijs, zo rond de ¤650,- destijds, wat ik mij helaas niet kan veroorloven. Ik raad iedereen wel aan om de VR-versie te nemen, het is ontzettend lastig om zonder VR mooie scherpe foto's te maken op 200mm, als je ergens binnen foto's maakt is het nog wel te doen maar als je buiten staat in de wind of in de kou is de VR-functie een hele fijne toevoeging.

Mijn 18-55 kitlens heeft een minimaal diafragma van f/3.5-5.6 wat echt top is. Ik ben ook enkele lenzen tegengekomen die f/4.5-5.6 hadden (o.a. de 55-300mm, die mede daardoor en door het gewicht afviel). f/4.5-5.6 vond ik niet goed genoeg, en de middenmoot f/4.0-5.6 vond ik prima.

Bouwkwaliteit
De lens voelt solide aan en ligt fijn in de hand. Het gewicht is slechts 300g en dat is niet veel meer dan de standaard 18-55 VR kitlens die bij veel Nikon spiegelreflexcamera's meegeleverd worden.

Featureset
Bij mijn 55-200mm VR werd een zacht tasje voor de lens meegeleverd, een lensdop (voorkant) en een HB-37 zonnekap. Ik meende dat er ook een lensdop voor de achterkant bij zat maar dat weet ik niet zeker meer. De featureset is dus prima te noemen, zeker in deze prijsklasse. Het was dan ook een aangename verassing dat er ook een zonnekap bij zat.

Handling
Het is fijn dat de scherpstelring op dezelfde positie blijft, wat niet het geval is bij de 18-55 wat mij ontzettend irriteert bij bijvoorbeeld filmen waar ik altijd handmatig scherpstellen gebruik (Dit is omdat de 18-55 en de 55-200 nogal wat geluid maken als ze de autofocus tijdens film gebruiken wat erg vervelend is als je ook geluid wilt opnemen). Doordat de positie van de ring voor het handmatig scherpstellen op dezelfde positie blijft kan je ook gebruik maken van filters zoals circulair polarisatiefilters.

Autofocus snelheid
De autofocus snelheid is ongeveer gelijk aan de 18-55 en deze is goed, dus geef ik deze 4 uit de 5 sterren (onder het motto van: het kan altijd sneller).

Chromatische aberratie, vervorming en vignettering
Ik heb zelf nog nooit last gehad van chromatische aberratie.

Vervorming vindt heel soms plaats, wat ik voor de prijs van de lens geen slechte prestatie vind.

Vignettering kwam bij mij in ieder geval niet voor, dit komt mede doordat de minst ingezoomde stand 55mm is wat niet echt groothoekbereik meer is.

Voor het geld is dit objectief echt goed alleen spreekt het bereik mij uiteindelijk toch niet zo aan. De 'perfecte' aansluiting (in getallen) van 18-55 en 55-200 valt mij toch tegen. Heb de lens een weekje in Londen uitgeprobeerd en merkte dat ik toch vaak de 18-55 boven de 55-200 koos omdat 55mm voor veel dingen al te ver ingezoomd is. Als je ergens niet dichterbij kan komen is de 55-200mm wel een fijne lens omdat je met 200mm toch al behoorlijk ver komt qua zoom. Als je echt nog meer wilt zoomen is de 55-300mm eventueel aan te raden, maar daarbij moet ik je wel vermelden dat dat geen walk-around lens is omdat de lens gewoon een stuk zwaarder is en je daar dus niet fijn een hele dag mee kan rondlopen.

Ik wil waarschijnlijk zelf nog een keer de 18-105 VR aanschaffen, deze is ongeveer even duur als de 55-200 VR en zal voor mij waarschijnlijk een beter bereik op één lens zijn.

• Nikon D3100
  • 52mm UV Filter (B+W)
  • 52mm UV Filter (Tiffen)

Heb jij ook een Nikon AF-S DX VR Zoom-Nikkor 55-200mm f/4-5.6G IF-ED?