OCZ Vertex 2 80GB Review

v40jlt4 28 augustus 2011, laatste update op 28 augustus 2011, 1.081 views

OCZ Vertex 2 80GB

Pluspunten

• Tjsa, moet ik nadenken hoor. Misschien prijs/prestatie.

Minpunten

• Betrouwbaarheid is belachelijk. Firmware update procedure omslachtig

In Mei mijn eerste OCZ vertex 2 80GB gekocht, ging in een:

- P6T
- Core i7 920
- 6GB mem
- 2TB samsung HD
- Windows 7 ultimate 64b

Heeft 2 weken gewerkt en wilde toen na een hibernate niet meer booten.
BIOS is up2date, SSD firmware is up2date (overigens via een vreemd ritueel (je moet booten met een linux liveCD, anders blijft de disk gelocked en nog wat andere dingen doen).

Netjes een nieuwe SSD gekregen, en na 10weken dezelfde ellende, weer kapot.

Kabels e.d. vervangn, omgeruild met andere disk etc, Alle speciale Windows7 instellingen die nodig zijn voor SSD's gecontroleerd/goedgezet.
Veel moeten doen on ueberhaupt acceptabele snelheden te halen, maar ja, boeit niet als die disken blijven crashen.

Is ook veel over te vinden op het OCZ forum.
NOOIT meer een OCZ SSD voor mij

Heb jij ook een OCZ Vertex 2 80GB?

Jammer dat je er zo weingig geluk mee hebt.
Heb zelf de 60gb versie en ik start nog elke dag lachend mijn pc op.
SSD is al een jaar oud.

Misschien is dit wat voor je pricewatch: Seagate Momentus XT ST95005620AS (Hybrid), 500GB SATA-300, 32MB, 7200rpm

een 2,5 inch hdd 500gb met 4GB SLC NAND solid state memory
Werkt erg snel
raid 0, dat is toch vragen om problemen, ik heb al tijden een aantal machines (zakelijk) met een OCZ ssd en werken uitstekend, ja ik maak wel iedere dag een back-up maar dat is normaal lijkt mij.. voor zakelijke toepassingen in servers is het raid 10 voor bijvoorbeeld os en database/applicatie en raid5 voor data opslag. raid 0 is echt rodeo/Russische roulette hoor.
Je had beter een SSD met een andere controller dan een sandforce kunnen kiezen.. ssd's met zo'n sandforce controller en vaak ocz's hebben een enorme hoge uitval rate ten opzichte van bv een kingston/Crucial/Intel ssd.
Ik zou dan ook op het forum om advies vragen mocht je in de nabije toekomst weer een ssd wensen:

[BBG aanschaf] SSD
Mja heb er zelf 2, 1x 90GB en 1x240GB. Gelukkig geen problemen mee gehad.
Die dingen van OCZ zijn echt de slechtste en traagste SSD's op de markt. Betrouwbaarheid is zo goed als niet en de specificaties kloppen helemaal niet.

Ik had 2 van de 60gb versies in raid 0 en wat een ramp...
@pino22, daar ben ik naar veel onderzoek ook achtergekomen :-(
Lees erg veel sandforce (en OCZ) issues.

Heb vantevoren (voor aanschaf) veel reviews gelezen, maar ja, gaan met name op performance in en prijs performance is niet verkeerd bij OCZ.

Maar idd, in het vervolg zoom ik ook maar eens op betrouwbaarheid in

@patatjemet
Ziet er leuk uit, zo'n hybride disk, maar wil toch een SSD.
ik heb all tijdje vertex 2 in me laptop zitten en zou zeggen alles werk nog perfect
Zelf een vertex 3 max iops die ook crasht, met firmware gelukkig opgelost. De 2e ssd (vertex 2 180gb) nog geen problemen mee gehad. Maar ik heb de cijfers ook gezien en het is inderdaad voor een dusdanig stuk hardware belachelijk dat zo'n hoog percentage uitvalt.

Gelukkig dat het hier wel functioneert, qua performance ben ik er wel degelijk tevreden mee.
Ik moet zeggen,
Die van mij is ook twee maal kapot gegaan binnen 4 weken, twee maal vervangen.
Nu durf ik hem niet meer te gebruiken en ligt tie nieuw stof te vergaren.
Ik gok nu op een Intel 320 (ook 80GB). Wel duurder, maar volgens de statistieken heeft intel de laagste uitvalrate.

Natuurlijk heeft net deze 320 ook een vreemd probleem (gehad). Maar dat lijkt gefixed te zijn met een firmware update.

Ach, soms moet je geluk hebben. En gelukkig hebben de meeste mensen geen problemen met de Vertex2, maar ik koop iig even geen OCZ meer.

@cees62: kan ie niet terug naar de winkel? De winkel waar ik de OCZ gekocht had snapt perfect dat ik geen OCZ vertex terug wil en heeft me gewoon store-credit gegeven zodat ik iets anders kan kopen.