HTC Desire Bruin Review

bartpostma 28 augustus 2011, 1.034 views

HTC Desire Bruin

Pluspunten

• HTC Sense
  • Uiteindelijke update naar Android 2.3

Minpunten

• Weinig intern geheugen
  • Camera is beter als het achterklepje van de telefoon er niet op zit.
  • Accu, maar dat is vaak zo bij smartphones.

Ik zal eerst eens beginnen met de Hardware-informatie die in het menu op de telefoon te vinden is:
Processor: 1 GHz
Geheugen: 384 MB
Beeld: 3.7 inch WVGA resolution (Dit is 800x480)
Hoofdcamera: 5M
Wi-Fi: 802.11 b/g/n
Bluetooth: 2.1 + EDR

De HTC Desire kan tegenwoordig nog aardig goed meekomen. Destijds een van de grootste tegenhangers van de Samsung Galaxy S. Belangrijkste keuze voor mij om een HTC te nemen was HTC Sense, het 'jasje' dat HTC over Android heen heeft gedaan. Heb de Galaxy S ook bekeken maar vond Touchwiz toch niet zo fijn.
Bovendien heeft de HTC Desire een LED-flitser, een functie die bij de Galaxy S ontbreekt.

De HTC Desire beschikt over een 3,7" scherm en is er met 2 diverse soorten schermen, namelijk LCD en Amoled, ik heb de LCD versie getest. Ik heb het LCD scherm in direct zonlicht vergeleken met een Galaxy S met Amoled en moet eerlijk toegeven dat Amoled iets beter zichtbaar is in direct zonlicht, maar het houdt niet over.

De camera is prima voor wat snelle kiekjes maar het is niet te vergelijken met een compact camera en uiteraard al helemaal niet met een spiegelreflexcamera. De video opname is slecht te noemen voor 720p en de geluidskwaliteit is echt om te huilen. Als je dus verwacht dat je mooie filmpjes van bijvoorbeeld een concert kunt maken, heb je het mis... maar ik vind dit onbelangrijk voor een telefoon.

Heb nooit problemen gehad tijdens het gebruik. De telefoon is echter wel een keer kapot gegaan, het touchscreen was defect maar dit was een intern defect, vervolgens laten repareren, toen deed het internet het niet meer na de reparatie, helaas 2x pech. Afgelopen week het toestel weer teruggekregen en met een extraatje: Ze hebben bij HTC Android 2.3.3 voor mij ge´nstalleerd.

Ik had eerst nogal wat problemen met weinig intern geheugen (ongeveer 15 MB vrij met niet veel applicaties ge´nstalleerd) en ik kreeg steeds een melding dat ik geen applicaties meer kon installeren.

Met android 2.3.3 er op en behoorlijk wat applicaties heb ik nog een intern geheugen van tussen de 30 en 80 MB, afhankelijk van de grootte van de cache's van diverse applicaties.

Persoonlijk vind ik het heel fijn dat de telefoon een trackball heeft en 4 fysieke knoppen. Dit vind ik fijner dan touch-knoppen maar dat is natuurlijk voor iedereen anders.

Ik heb stabiliteit & betrouwbaarheid slechts 3 sterren gegeven maar dit komt gewoon omdat ik helaas 2x pech heb gehad achter elkaar, wat hierboven al vermeld wordt.

Al met al is het een goede telefoon, zeker nu er steeds meer applicaties op de microSD-kaart ge´nstalleerd kunnen worden. Android 2.3.3 heeft mijn telefoon ook nog eens een stuk sneller gemaakt en stabieler. Het toestel is nu echter wel verouderd en er zullen hoogstwaarschijnlijk geen nieuwe updates van Android meer voor deze telefoon uitkomen. Het toestel kost nu rond de Ą300,- als los toestel. Als je een super fijn besturingssysteem wil met alles er op en eraan wil ik je graag HTC met HTC Sense aanraden. Wil je echter een nieuwere, snellere of grotere (groter scherm) telefoon zonder de hoofdprijs te betalen, raadt ik je aan de toestellen van bijvoorbeeld LG of Sony Ericsson te bekijken.

Heb jij ook een HTC Desire Bruin?