AMD Phenom II X4 955 Black Edition Review

zeelandict 27 augustus 2011, 2.006 views

AMD Phenom II X4 955 Black Edition

Pluspunten

• Goedkoop
  • "Zuinig"
  • Relatief snel

Minpunten

• Verouderd platform

Dit stukje is een korte recap over het undervolten van deze CPU, ik zocht een vervanger voor de AMD Atlon II 615E.

Ik draaide een passief gekoelde AMD 615E CPU + Passief gekoelde ATI Radeon HD6850 GPU setup met 2 casefans in mijn kast in een push pull setup. De fans draaien op 540 RPM.

De voeding is ook een aangepaste fan setup, ook draaiend op 540 rpm.

De machine was dan ook vrijwel geluidsloos en dat wilde ik graag zou houden

Helaas kwam er in aan rust en vrede een einde omdat de 615E naar de volgende happy owner ging.

Genoodzaakt tot een nieuwe CPU heb ik besloten te experimenteren met de 955 Black edition.

Bevindingen:
Standaard veel te warm of te luiddruchtig, CPU temps lopen op na een paar rondjes Cinebench tot 65 graden en dat terwijl de Ninja 2 toch echt geen kleine jongen is. (De AMD 615 E werdt 34-36 graden in stress bij een kamertemp van 25 graden)

Oplossing:
Na wat geklooi met de multiplier en voltage loopt de 955E nu op 2500Mhz met een Vcore van 1.0375 :+
De CPU scoort in cinebench 11.5 ongeveer 3,06 en wordt na wat runs 44 graden en blijft dan hangen.
Het verbruik is uiteraard lekker laag nu en de stilte is weer terug.

Tenslotte:
Dit is verouderde techniek en ik weet het niet een van de snelste oplossingen meer, maar gezien de prijs en mogelijkheden van deze CPU is hij toch interessant voor de kleine beurs en op deze manier lekker stil en "zuinig"

Conclusie:
Van elke gewone Phenom II is een EE variant te maken door zelf aanpassingen te doen aan Vcore en multiplier. De EE serie van AMD is dus niks anders is dan een door AMD vooraf correct ingestelde multiplier en Vcore op deze speciale "energiezuinige" CPU's

Heb jij ook een AMD Phenom II X4 955 Black Edition?

hoezo is verouderd platform negatief? het is momenteel het HUIDIGE platform. als je dit oud vindt, kun je beter een sandybridge gaan ondervolten. Zuiniger, en nieuwer.

Bovendien, een BE is voor OVERklokken. voor onderklokken had je gewoon beter een lagere 900 serie of zelfs een 800 kunnen pakken >.<
Het is maar hoe je het bekijkt, de BE kan dus ook prima onderklokken en is dan ook zuinig.

Ik had idd ook een andere kunnen nemen alleen GEEN 800 serie want die is "kreupel" want die mist Cache wat de 900 serie weer wel heeft.

Het punt is alleen dat de andere 900 serie CPU's allen duurder zijn als de 955 ;)
Het gaat hier om L3 cache. En wat ik zo in de verschillende reviews lees scheelt het een procent of 10 in verwerkingscapaciteit.
En met hetgeen nu is ingesteld lever je waarschijnlijk meer in... :o
Waarom een 125 Watter uit deze generatie zoeken en die underclocken? De maar weinig langzamere 945 Deneb trekt slechts 89 Watt en komt met een standaard AMD-koeler uit. De 945 draait volbelast op 3000 Mhz/Core en zwak belast met C&Q en power mgt op 800 Mhz.

Enige jaren terug heb ik met deze 945 Phenom Quadcore versie een nauwelijks geluid gevende combi gebouwd. Wel dankzij wat stillere casefans, de speciale Sharkoon Silent Eagle fans (met die witte golfballetjes oppervlakken), met op 1000 tpm slechts 8,9 dBA

Normale bedrijfstemperatuur voor de CPU blijft altijd tussen de 30 en 40 graden Celsius. Alleen bij urenlang "stampen" voor het coderen van een video via een montageprogramma (MAGIX VdL17+), draait hij net op 50 Graden bij 25 ambient.

NB Videokaart is overigens een oudje: AGP Leadtech met NFORCE TI4200 een VIVO-kaart. VIVO is helaas op PCIE kaarten niet te vinden, maar wel zo makkelijk voor videobewerking. Deze videokaart maakt m.i. nu het meeste geluid in de kast.
Hierom doe ik dit:
Ik heb overigens ook wel een 945 in mijn pc gehad maar wilde een proof of concept dat van elke gewone Phenom II een EE variant te maken is en dat de EE dus niks anders is dan een vooraf correct ingestelde multiplier en Vcore.

Ik zal deze conclusie dan ook even bij de review zetten.
mwa, een quad core voor onder 100 euro is helemaal niet verkeerd hoor. Het is maar wat je ermee gaat doen.

Altijd het 'snelste en beste' hebben doe ik daarom al lang niet meer aan, gewoon een PC kopen waarvan je weet dat je die ook nodig zult hebben. Niet meer en niet minder. Spaart je honderden euro's uit en dat kun je in de toekomst weer gebruiken om te upgraden als dat nodig is.

Ik heb me bovendien voorgenomen om in ieder geval nooit meer Intel te kopen. Iedereen klaagt hoe 'outdated' AMD tegenwoordig is, I agree. Maar door Intel te kopen versterk je juist de dominantie van dit bedrijf en dit is nou juist wat we NIET nodig hebben. Dan leg ik maar 5-10 euro bij, -voor een outdated platform- alhoewel dat vaak niet eens nodig is.

[Reactie gewijzigd door C.Hariri op 27 augustus 2011 12:45]

Maar het is dus niet stabiel.....
Waar lees jij dat dan?
quote: zeelandict
Beatboxx bedoelde dat laatste waarschijnlijk. Ik lees dat echter anders, namelijk dat de temperatuur blijft hangen op 44 graden (dus niet verder omhoog gaat).

[Reactie gewijzigd door goldstriker op 27 augustus 2011 13:40]

Haha leuk dit. Een product kopen en het compleet niet gebruiken waarvoor het bedoelt is... :')
Dat is ook de lol ervan gewoon eens andersom denken :)
In dat geval zou ik de uitdaging aangegaan zijn met een 1055T Boxed.... :+