Specificaties 19" @ 1440x900 (WXGA+) (lcd, 2ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster 931BW Zwart Review

BlackWolf666 29 mei 2007, 9.896 views

Samsung Syncmaster 931BW Zwart

Pluspunten

• Mooie design
  • Zowel DVI als VGA kabel bijgeleverd
  • Mogelijkheid om aan de muur te plaatsen
  • 2ms responsetijd
  • Extra software om kleuren in te stellen
  • Geen dode pixels

Minpunten

• Hete bovenkant bij hoog contrast en brightness
  • Bij hitte ontstaat lichte backlight bleeding aan de bovenste rand
  • Stof op beeldscherm opvallend door de kleur
  • Standaardkleurinstellingen niet natuurlijk/mooi
  • CD had verkeerde drivers en handleiding

Ik heb dit product nu voor bijna twee weken. Ik heb hem best intensief gebruikt. Laten we zeggen meer dan 40 uur per week en hij staat dus uren lang aan achter elkaar. Ik zat eerst te twijfelen tussen deze en de 20" versie, maar aangezien de 20" een hogere resolutie heeft en ik maar een X1650Pro heb, heb ik maar besloten deze te nemen, en heb er totaal geen spijt van. De resolutie van dit scherm is 1440x900 terwijl de 20" (en 22") een resolutie heeft van 1680x1050.

Wat ik een pluspunt vond was dat het beeldscherm met zowel een DVI-kabel als een VGA-kabel meegeleverd wordt. Mocht je nog een oude videokaart hebben zou je deze dus zonder problemen kunnen aansluiten. DVI is natuurlijk meer een standaard geworden dan de oude VGA, maar het is beide mooi meegenomen. Hoef je geen van beide apart te kopen. Verder krijg je er een doekje bij met een handleiding hoe je je scherm schoon moet houden :P Dat vond ik op zich wel geinig. Misschien dat dat bij meer TFT-schermen is, dit is mijn eerste namelijk, dus daar kan ik niet over oordelen. Het beeldscherm heeft daarnaast geen extra features zoals luidsprekers, USB e.d. maar voor die prijs hoef je dat ook niet te verwachten. Het heeft wel de mogelijkheid om het aan de muur te plaatsen, maar de onderdelen hiervoor zou je apart moeten bestellen. Als laatste ontvang je nog een garantiekaart, een installatie-cd met drivers voor het scherm en andere programma's, en een handleiding. Hier zijn ze wel de mist ingegaan, aangezien de drivers en de handleiding eigenlijk voor een ander beeldscherm waren. Voor mij geen punt, maar misschien voor een "beginnende pc-bouwer" wel. Maar de extra software die erop zit is nog wel bruikbaar. Dit is software om je kleuren en helderheid etc. nog makkelijker in te stellen. Daarnaast zijn de beeldschermdrivers ook niet echt noodzakelijk.

Nu we het al over kleuren en software hebben, ik was eigenlijk in het begin niet zo blij met de kleuren. Ik was eerst een CRT gewend, en toen ik het scherm aangesloten had ik iets van: wat is dit? Als eerste besloot ik het scherm op dode pixels te testen. Programmatje gedownload, laten runnen, geen dode pixels. Na de software op de cd geïnstalleerd te hebben besloot ik maar even met de kleuren te gaan spelen. Het duurde even, maar achteraf had ik wel betere kleuren. De standaardinstellingen vond ik helaas niet geweldig en het is ook niet de makkelijkste taak om de goede kleuren in te stellen, zelfs niet met de programma's die bijgeleverd werden. Het scherm is ook uiterst fel. Voor normale zaken zoals tekstverwerken en internetten heb ik contrast en brightness gewoon op 0 van de 100 gezet... Anders krijg ik gegarandeerd hoofdpijn. Misschien is dit ook wel een pluspunt, na een paar jaar wanneer een scherm zijn helderheid begint te verliezen is deze vast nog wel helder genoeg ;) Dat mag je zelf wel beslissen.

Na de kleuren e.d. te hebben ingesteld besloot ik er maar een potje mee te gaan gamen. Ik begon met GunZ: The Duel. Niet het meest grafisch spel van tegenwoordig, maar snelheid heb je in ieder geval wel, dus handig om ghosting mee te testen. Conclusie: geen Ghosting. Daarna even Dark Messiah geprobeerd. De graphics zien er echt uitgelikt uit. Ik had wel 1 klein minpuntje gevonden. Tijdens internetten en office-gebruik heb ik geen last van backlight bleeding. Als ik ga gamen moet ik uiteraard contrast en brightness hoger zetten. Hiervoor gebruik ik MagicBright. Handige feature van het scherm. Maar in ieder geval, als ik de instellingen hoger zet, wordt de bovenkant van het scherm uiterst heet, en dan krijg ik wel een klein beetje backlight bleeding. Na het gamen, dus na het afkoelen van het scherm door lagere brightness en contrast gaat de backlight bleeding gewoon weer weg. Het is niet echt storend want het is minimaal. Ik schat een randje van een halve cm aan de bovenkant, maar het viel me gewoon op.

Het scherm zelf heeft een heel mooi design, het materiaal oogt ook mooi, het aan- en uit-knop heeft een blauwe led, waardoor het mooi bij mijn Coolermaster Centurion 534 Silver/Black past. Een nadeel is wel stof.. Dat ding vangt stof als een gek. Omdat het zwart is valt het natuurlijk veel op. Vandaar het doekje denk ik :P Ik vond de voet van het scherm gewoon goed, ook al had ik daar eerder andere dingen over gelezen.

Over het algemeen zou ik dit scherm zeker aanraden, vooral als je niet zo'n groot budget hebt. Wil je een goede widescreen beeldscherm met niet teveel tierelantijntjes en luxe, met een lage responstijd, niet te lage maar ook niet te hoge resolutie en een mooi design, dan weet je waar je wezen moet.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 931BW Zwart?

Keurige Review! Zelf zit ook te kijken naar dit scherm, aangezien mijn Samsung SyncMaster 151s toch wel een beetje te klein wordt.... :P
Is een prima scherm. Ik heb echt zitten mierenneuken om die negatieve eigenschappen naar voren te halen. Die zouden de meeste mensen niet eens opvallen denk ik, behalve de standaard kleurinstellingen. Die zijn niet zo mooi maar daar is wel wat aan te doen ;) Voor die prijs is het denk ik moeilijk een betere scherm aan te schaffen.
Alleen maar beter dat je ook die kleine puntjes vermeldt. Ik ga dit scherm ook kopen en nu weet ik een beetje van tevoren wat ik kan verwachten en waar ik op moet letten als ik hem ga bekijken. Bedankt voor de kritische survey :D
Interesante survey :)
Kan iemand me uitleggen wat "Backlight bleeding'' precies is? en wat er dan gebeurd? De CRT van m'n maat broer gaat het binnenkort begeven, en hij wil graag een mooi plat scherm ter vervanging, en wat niet te duur is.

Alvast bedankt :)
Leuk scherm en inderdaad is de bijgeleverde software niet goed.
Kreeg, nadat ik de software MagicTune en MagicBright BSOD tijdens opstarten van PC.
Dit deed ie alleen als ie langere tijd uit had gestaan. Software verwijderd en alleen driver geinstaleerd, probleem opgelost
Ik heb na het lezen van (onder andere) jouw review ook dit scherm besteld!
Ik had zelf een Syncmaster 245B, maar vond deze na aanschaf van 32" LCD tv niet meer nodig.

Ik heb er vertrouwen in dat het een top scherm is, mede dankzij je review, thx! :)