Huntkey Jumper 300G Review

addo2 7 november 2011, laatste update op 9 november 2011, 2.666 views

Huntkey Jumper 300G

Pluspunten

• zuinig (tot over de 91% efficiŽntie)
  • stil
  • stabiel
  • volgens reviews weinig last van rimpels
  • ruim voldoende aansluitingen voor ongeveer elke denkbare functie (tot 300W)

Minpunten

• hoge aanschafprijs

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 5
Uitrusting Score: 5
Koelvermogen Score: 5
Waarom deze voeding?
De reden dat ik deze voeding heb gekocht was dat ik een voeding zocht voor een home-server zonder dat het me klauwen met geld zou kosten aan elektriciteit. Hij komt in mijn slaapkamer te staan dus stilte is ook een vereiste. Deze voeding heeft een 80+gold label maar voor 80+gold een zeer laag wattage. Wat ook meewoog was dat de reviews van AnandTech en van hardwaresecrets zeer positief waren. Verder is de stroomaansluiting waar ik woon nogal wisselend. Er sneuvelt wel eens een voeding dus ik zocht een voeding die kwalitatief goed en zuinig was bij lage vermogens.

Prijs:
De prijs is best stevig voor een 300w voeding. Wanneer de computer echter 24/7 aan staat scheelt elke watt toch (1*24*365/1000=)8,76kWh/jaar = §2,- per watt. Wanneer je er vanuit gaat dat de voeding 2 jaar blijft werken en een "normale" voeding 80% haalt scheelt je dat ruwweg 3-4W als je 30-40w vermogen gebruikt. Over 2 jaar word dat dan 12-16 euro. Dit is niet erg veel gezien de meerprijs maar het prijsverschil met een veel goedkopere voeding is verdwenen en je hebt (denk ik O-) ) een beter product. Met 100w+ zou deze voeding zich in 2 jaar 24/7 terugverdienen t.o.v. eentje met 80% efficiŽntie maar dat is helaas bij mij niet de case.

Omdat montage e.d. probleemloos verliepen ga ik er niet verder over uitweiden.

Efficientie:
Helaas heb ik hier geen apparatuur staan om precies de efficiŽntie of rimpels te kunnen meten. Wat ik wel gedaan had was (met een goedkope ongeijkte) stroommeter uit het stopcontact het vermogen meten. De waardes van de computer kwamen rond de 30(Ī2)W uit (het verschil tussen de "green" of "power" instelling op het moederbord maakte erg weinig uit). Wanneer de voeding van de DVD-brander werd verwijderd leverde dit direct een reductie van ongeveer 3-4W op. De limiet zit dus niet in de voeding maar in de hardware! De voeding kan stabiel vermogens leveren onder de 10% belasting (ong. 26W uit het stopcontact). Dit alles op het OS: Mint 11.

Aansluitingen:
Zie de link of link. Het positieve is dat er zo veel aansluitingen op zitten. Met name de 4 SATA en 3 bigpin aansluitingen zijn voor mij zeer bruikbaar in de configuratie van thuis-server. Zelfs wanneer ik er een zware mediacenter(=passief) van wil bouwen zijn er ruim voldoende aansluitingen over. Omdat de voeding volgens AnandTech netto ruim boven de 300W kan leveren lukt dit ook qua vermogen.

Overige bevindingen en feitjes:
-> De ventilator verplaatst veel lucht maar is relatief stil. Mijn WD15EARS (1,5TB W.D. green) WD20EARS (2TB W.D. green) die ik er tegenwoordig ook in heb zitten maakt iets meer geluid. De frequentie is relatief laag. Ik kan er zonder problemen langs gaan slapen.
->Tot nu toe heb ik nergens problemen mee gehad welke ik aan de voeding zou kunnen toeschrijven.
->Uptime van >1 maand al gehaald. n.b: met 2 hdd's (2,0tb & 1,5tb) extra
->M'n pa vond mijn computer wel leuk en wilde er ook graag eentje (precies dezelfde 8)7 ) hebben dus de meeting bestaat uit 2 voedingen met dezelfde hardware (alleen heb ik er 2 hdd's bij geknoopt)

Laatst geŁpdate op 7 November (na 3maanden+ ~24/7 in gebruik)

Heb jij ook een Huntkey Jumper 300G?

De oriŽntatie van de fan van de voeding is bepalend. Als je een intake hebt onderaan in je kast en je voeding wordt ook daar geplaatst, dan moet de ventilator naar onder (zodat het rechtstreeks lucht kan aanzuigen). Da's bv. het geval bij veel mid- en high-end Antec-kasten.

Sowieso heb je weinig mogelijkheden qua oriŽntatie - ik ben nog geen enkele kast tegengekomen waar je de ventilator boven- of onderaan kan plaatsen zonder de airflow te belemmeren op ťťn van de twee manieren.
Misschien een rare vraag, maar heeft deze voeding een bovenkant? M.a.w. hangt er ergens een sticker "this side up"? Of staat dat ergens in de handleiding vermeld? Dit kan ik niet zo meteen vinden online.
De kast waarin ik deze zou willen gebruiken (Lian-Li V1100B), verplicht mij om hem er met de fangril naar onderen in te monteren. Een Seasonic X-400 Fanless heeft bijvoorbeeld een bovenkant waardoor deze onbruikbaar is in een Lian-Li V1100B.
Alvast bedankt.
Allereerst sorry dat het zo lang heeft geduurd tot ik reageerde. Ik heb het doosje waarin de voeding zat helaas niet kunnen vinden. Daarom heb ik zonet de kast maar eens open geschroefd om eventjes snel te spieken.

Op het label van de voeding (en op hun site) staan veel waarschuwingsteksten (do not remove this label, niet open maken, gevaar voor elektrocutie, enz.) maar geen ophangmethode. Ik heb de voeding zelf (als je het vanuit de leesrichting van het label bekijkt) ondersteboven gemonteerd. Anders zou de voeding geen lucht kunnen aanzuigen.

[Reactie gewijzigd door addo2 op 7 november 2011 11:58]

Geen probleem hoor. Ik zit voorlopig nog in "window shopping"-mode :-)

Bedankt voor de moeite!!