Thermalright HR-05 SLI/IFX Review

450SL 26 augustus 2011, laatste update op 6 januari 2012, 636 views

Thermalright HR-05 SLI/IFX

Pluspunten

• Universele passieve koeler voor chipsets
  • Temperatuur H67 ging van +/- 50 naar 30 graden

Minpunten

• De Mobo referentie lijst op de website mocht iets meer up to date zijn

Koelvermogen Score: 5
Ik ben bezig om een extreem stil systeem te bouwen, op dit moment is de Scythe Mugen ventilator de engige geforceerde koeling in het hele systeem. Na diverse temperatuurmetingen, bleken bij normaal gebruik de voeding en alle componenten (op mijn ASUS P8H67PRO) zo rond de 30 graden te worden, behalve de H67. Deze bleek bij diverse metingen zo rond de 45-55 graden te zijn. Ik vond dit persoonlijk toch eigenlijk te warm en heb daarom besloten een betere passieve koeler aan te schaffen.

Na wat lezen door de reviews ben ik uitgekomen op de Thermalright HR-05 SLI/IFX. Eerst had ik de Thermalright HR-05 willen nemen maar gezien het feit dat hij vrij dicht in de buurt van de PCI slots komt zag ik de gebogen koeler meer mogelijkheden geven dan het rechte exemplaar.

De Mobo referentie lijst op de website van Thermalright is een beetje magertjes en ik wist dan ook niet precies op hij zou passen op het Mobo. Maar naar mijn idee moest het kunnen dus heb ik hem maar besteld bij MNM computers in Valkenswaard, dat beviel trouwens heel goed, diverse status mailtjes en een snelle levering..

Hij is verpakt in een eenvoudige functionele bruine kartonnen box met het opschrift Thermalright HR-05 SLI/IFX (made in Taiwan). Niets mis mee. In de doos zit een dik polystyreen beschermstuk en twee dunne stukken (dat beschermd goed maar is wel niet optimaal voor het milieu).

De koeler zelf is verpakt in een plastic zakje, verder is er een componenten lijst A5 (een beetje overbodig want in de handleiding staat de lijst ook nog eens) en een handleiding 2xA4 (alleen Engels), hierop staan voornamelijk afbeeldingen hoe de koeler te monteren met de meegeleverde beugeltjes.

Verder is er nog een zakje met 2 gebogen beugeltjes M3 (voor als het Mobo haakjes heeft), 2 lange boutje M3, 2 geribbelde ronde moeren M3, 2 rubber ringetjes, 2 kunststof bevestigingsclips met veertjes en weerhaakjes, 3 verschillend gebogen verende beugeltjes, 2 bevestigings beugels voor een 80mm ventilator, een zacht vierkant kussentje, en een tube warmtegeleidende pasta.

Montage op het Mobo betekende in mijn geval dat het bord uit de kast moest, want in de Coolermaster CM690 Advanced is het Mobo ter plaatse van de H67 niet bereikbaar aan de achterkant.

Het is een beetje gepiel om de weerhaakjes van de originele kunststof bevestigings stiften door de print te krijgen, maar uiteindelijk is dit goed gelukt.

De nieuwe koeler kon niet met de koelvinnen richting processor worden geplaatst omdat aan die kant een ELCO in de weg zit. Richting de PCI slots kan eigenlijk ook niet want dan zit hij echt in de weg als je de slots wilt gebruiken. En van de PCI slots af zit hij direct boven de Sata aansluitingen, dit zou wel kunnen als je de gehoekte Sata stekkers gebruikt. De koeler zit nu met de koelvinnen aan de buitenkant van het Mobo (beneden).

Wel heb ik nog twee extra kunsstofringetjes en twee extra M3 moertjes gebruikt, om de boutjes die door het Mobo gaan te fixeren, zodoende kan ik de koeler verwijderen zonder dat het Mobo uit de kast moet.

Resultaat is zeer tevredenstellend, zonder vetilator komt de temperatuur van de H67 nu uit rond de 30 graden en dat is heel wat geruststellender dan de 45-55 graden die ik eerst had.

Wordt vervolgd...

Heb jij ook een Thermalright HR-05 SLI/IFX?

Nog een negattieve eigenschap is dat je icm dit mobo je 2de pci-e niet kan gebruiken, laat staan sli / cros.

of niet?
Kwart slag draaien naar rechts??
Dan red je het nog niet. Dan kun je je graka helemaal niet kwijt , in beide sloten niet
(als je een langere hebt zoals gtx 570 + / 5870 ect.)
Met een (flexibele) risercard zou je in een kast die groot genoeg is nog prima een kaart kwijt kunnen.
Dat kan ook, maar die dingen zijn niet overal verkrijgbaar.
Maar ik denk dat je daar niet op zit te wachten. Alles aanpassen om een chipset koeler te monteren.

Ook kun je alleen naar beneden toe met die riser (als je dubbelslot kaarten hebt) waardoor de hitte van de kaart omhoog gaat en tegen je koelblok komt.
Dan schiet je er nog weinig mee op.
Ja, het is een beetje behelpen, maar het is dan ook een vrij forse koeler omdat ie passief is. Het blijft een compromis, als je lange kaarten in de PCI slots wilt steken kom je inderdaad in de problemen. Misschien is het dan beter om een kleinere koeler met een ventilator te monteren!