Editors Keys SL150 Studio Microfoon Review

SimplexH305 26 augustus 2011, laatste update op 26 augustus 2011, 924 views

Editors Keys SL150 Studio Microfoon

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • Bouw
  • Aanwezige Shockmount
  • Gebruiksgemak

Minpunten

• Afwezigheid van microfoon standje.

Mid- en hoogweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 5
Editorskeys sl 150 toetsenbord

Editorskeys heeft onlangs een pracht van een microfoon uitgebracht, namenlijk de sl 150 condensor microfoon. Deze micriofoon werkt met een 40mm groote diagram en zorgt ervoor dat je haarscherp alles wat je wil kan opnemen, zolang het maar geluid maakt.

Algemeen

Ik heb deze microfon gekocht naar aanleiding van Webtutorials. Ik wou namenlijk enorm graag instucties geven op het internet om zo mensen te helpen. Verder ging ik deze microfoon ook gaan gebruiken om gesprekken te voeren via skype. De aankoopprijs van een sl150 is ongeveer 90 tot 100 euro. Ik kocht hem voor 100 euro.
Wat zit er allemaal in de doos?
De doos is zeer professioneel opgebouwd en bestaat uit de microfoon, een microfoon shock-mount en een usb kabel om de microfoon te connecteren met de computer. De doos zelf is niet vervaardigd uit karton maar is opgetrokken in harde kunsttof, op die manier kun je de doos opnieuw gebruiken om je equipment in op te bergen en mee te nemen als je bijvoobeeld verhuisd. Ik heb het alvast nog niet moeten gebruiken maar het is wel leuk meegenomen dat je er ook een opbergdoos bij krijgt.

Functies

Zo uitgebreid zijn de functies van deze microfoon natuurlijk niet, het gaat hem dan ook niet om de functies maar om het binnenstel als het aankomt op microfoons. Software wordt er niet bijgeleverd maar dat is er niet bij nodig. De microfoon gaat gewoon in de usb poort van de computer en werkt direct uit de doos, perfect! De driver laad zonder problemen op een macintosh systeem en een windows operating system. Zelf heb ik het niet getest op Linux.

Bouw & kwaliteit

Op gebied van kwaliteit zit de Editorskeys helemaal lekker. De meegeleverde schock-mount is op zich al van hele grote waarde. Hij voeld stevig aan en werkt dan ook perfect, de microfoon schuift er gewoon in en is klaar voor gebruik. Het enige wat nog ontbreekt aan de microfoon is de microfoon stand om de schock-mount aan te bevestigen. Dit zal natuurlijk een tactische zet zijn, want zonder standje kan je simpel weg de schock-mount niet gebruiken.

Ikzelf kampte ook met dit probleem en moest me de 1e dagen met de microfoon behelpen met een kleine doos van de vol-au-vant met daar een gat in. Een microfoon stand is zeer gemakkelijk zelf te maken, je neemt gewoon een zwaar stukje hout, een boormachine en een buis van ongeveer de juiste maat. Als de buis iets kleiner is dan de maat van de schockmount neem je gewoon wat plakband om elektrische verbindingen af te dekken. Daarna schroef je simpel weg gewoon de schockmount er op vast.

De iets hogere versie de onlangs ook een refresh kreeg is de sl300 deze heeft een iets gevoeligere koolstofkussen en is dus kwa kwaliteit nog ietsje beter. Wat de hogere versie ook in zicht heeft zijn enkele switches waarmee je onder andere ook de gevoeligheid van de microfoon kan gaan regelen. Dit kan echt handig zijn als je in een omgeving bevind waar er heel wat achtergrond geluid is.

Geluidsreproductie

Deze microfoon presteert zeer degelijk, en dat mag wel voor een condensor microfoon van 100 euro. De microfoon ziet er professioneel uit en dat is hij dan ook. Hij neemt geluid op zoals je ze zelf ook hoort. Als je hem uit rust met een pop-filter werkt hij zelfs nog beter.

Maar wat is een review zonder enkele fragmenten om zelf te kunnen bepalen of de kwaliteit goed is. Let er wel op dat de fragmenten opgenomen zijn zonder pop-filter. Zelf kies ik ervoor om geen pop-filter te gaan gebruiken maar om erzonder te werken raad ik wel aan om enkel te werken van op afstand. Zelf gebruik ik de microfoon op mijn bureau schuin voor mij, op die manier staat hij niet in het zicht en vangt hij geen wind van mlijn adem. Hoewel ik het zo gebruik zou ik het toch aanraden om zelf gebruik te maken van een pop-filter. Dit omdat deze microfoon gemaakt is om er rechtstreeks tegenover te staan als je in gesprek bent en niet van op een afstand. De pop-filter kost 22 euro wat niets niks is maar als die parallel loopt met de kwaliteit van de Editorskeys dan is daar helemaal geen probleem mee.
voorbeeld van de audio.

zeker als we zoals in de audioclipjes de kwaliteit gaan vergelijken van de Razer Carcharias microfoon met die van Editorskeys

Gebruiksgemak

Bij deze microfoon zou ik willen zeggen: "plug and talk". Het is gewoon een kwestie van de usb aan te sluiten en eraan te beginnen. De microfoon speelt uit de doos zonder enige instellingen al perfect; wat leuk meegenomen is als je deze vergelijkt met de concurentie. Heel wat producten leveren extra software bij hun microfoons, iets wat in mijn ogen compleet onnodig is.
De microfoon werkt op usb wat een geluidskaart compleet onnodig maakt. Voor mij is dat een sterk voordeel want ik heb een gewone laptop dus kwa speciale opname sleuven sta ik dus heel wat achterop. Zeker een aanrader dus voor personen die graag met skype een telefoongesprek voeren. De personen aan de andere kant dachten vooreerst even dat ik net naast hen aan het spreken was.

Zelf vindt ik de editorskeys sl150 condensor microfoon echt een pracht van een microfoon, voor de prijs die je ervoor betaald krijg je echt kwaliteit. Kortom zeker een aanraden als je het mij vraagt. Zelf als je op zoek bent naar een microfoon voor skype is dit echt een aanrader.

Heb jij ook een Editors Keys SL150 Studio Microfoon?