Specificaties 7.2-kanaals met 160W versterker en 6x HDMI - Bekijk alle specificaties

Onkyo TX-NR609 Zwart Review

xAn52 2 oktober 2011, laatste update op 2 oktober 2011, 4.435 views

Onkyo TX-NR609 Zwart

Pluspunten

• Veel aansluitmogelijkheden
  • Alle codecs aan boord
  • Via Internet te flashen
  • iPhone app

Minpunten

• Afstandsbediening
  • Zone 2 beperkingen

Geluidskwaliteit Score: 4
Wat een apparaat is dit! Na eerder een Samsung LCD te hebben aangeschaft en een bijbehorende BD speler, was het eens tijd voor een nieuwe reciever. De oude had wel HDMI, maar gen Audio Return Channel, DTS-HD etcetera.
Uitgangspunten voor de nieuwe versterker waren in ieder geval voldoende power, een A + B mogelijkheid (Zone 2 is ook goed), BD audio kunnen afspelen en niet hoger dan 17cm.
Dat laatste was een probleem (de versterker is 17,3cm maar gelukkig waren de pootjes afneembaar. Scheelt snel een hele centimeter. Paar gaten in de plank waar hij opstaat om in ieder geval koelte aan te kunnen leveren en gaatjes aan de achterzijde van de kast voor extra afvoer, moeten hopelijk elk warmte proleem oplossen. Verder ziet hij er uit als een reciever; grote knop, LCD scherm, knoppen en wat aansluitingen. Niet spannend of extra mooi als een Marantz, maar niet Koda lelijk. Ik heb de zilveren variant en dat ziet er netjes uit. Tekst boven de knopjes in de zwarte rand (Zone 2 onder andere maar ook de tuner besturing) is erg lastig te lezen. Wanneer komt er eens een fabrikant met een afneembaar frontje? Kan je lekker relaxed op de bank op de knoppen drukken.

Na de aansluiting op stroom en LAN, meteen maar de updates gedraaid. Dat duurt wel even! na een uur wachten weer verder gegaan met installeren. BD met HDMI aangesloten, TV met HDMI aangesloten, Netgear EVA9100 met HDMI aangesloten, analoog audio in van de iPod angesloten (staat 10 meter verder weg, dock is nog geen optie), speakers aan gesloten (5.1 + 2 op zone 2).
Eerste wat opviel; geen 2.1 op zone 2. Bij de vorige versterker gebruikte de reciever altijd de sub, of je nu voor speakers A of B koos (Sony). Nu eerst even wennen aan het nieuwe stereo geluid en kijken of er een extra sub komt voor zone 2. Deze zal dan tussen de speakers (analoog) aangesloten worden. De speakers zijn Magnat zuiltjes die de extra bas wel missen.

Handig is dat je een verschillende bron voor zone 2 kan kiezen, maar echt nodig is het voor mij niet. Beide zones zitten in dezelfde kamer dus dat zou alleen maar chaos worden. Wel is de besturing van zone 2 via de AB erg onduidelijk. De hele besturing via de AB is onduidelijk. Wellicht nog niet goed genoeg ingedoken, maar ech logica kan ik nog niet vinden.
Zo zitten er 3 aan/uit knoppen op. 1 voor Reciever (obvious), 1 voor Source en 1 voor TV. Je kan door codes aangeven wat voor TV, BD, DVD, CD etc apparatuur aangesloten zit zodat deze door de AB ook zijn aan te sturen. Werkt prima. Ondanks dat de TV is opgegeven en werkt met de source aan/uit knop (als ik eerst op TV/CD klik) ook reageert, doet hij dit niet met de specifieke TV aan/uit knop. Verwarrend. Ook dat als ik op BD druk: TV gaat spontaan aan, BD niet. BD moet dan aan met de source aan/uit knop.
Kleine dingetjes die me mogelijk doen uitzien naar een Logitech (ondanks eerdere ervaringen met Logitechs). Wees dus voorbereid op wat uitzoekwerk voor de AB.

Geluid dan. Daar valt weinig op af te dingen. 5.1 is prima, hoef je weinig aan te regelen. Instellingen gedaan door te meten met een rolmaatje ipv de microfoon. Werkt goed en volume staat ook goed. de 4 surroundspeakers geven prima geluid en het geheel kan flink hard. Ook de center word netjes aangestuurd en reden tot aanpassing van de geluidskleur zie ik niet. De speakers op THX stand laten staan (ondanks dat ze niet THX gecertificeerd zijn) en ben meer dan tevreden.
Geluid van zone 2 valt tegen. Hierbij zou ik wel de kleur wat willen aanpassen, maar dat kan helaas niet. Alleen harder/zachter. Optie is om er een versterker tussen te zetten (zone 2 heeft ook een tulp uit), maar, net als de subwoofer, daar wachten we nog even mee.

Als laatste heb ik naar de netwerk kant gekeken. Spotify werkt goed. Ook de zoek functie. Met een iPhone erbij met de Onkyo Remote is het net iets prettiger om tekst in te voeren. Zoeken gaat snel en afspelen ook. wisselen tussen 2 nummer levert soms een stottertje op, maar niet storend. Het toevoegen van internetradio zenders is een stuk makkelijker via de portal van de reciever. Copy/paste en save. Meteen zichtbaar op de reciever. Afspelen van zowel m3u en pls gaat verder goed. Info en albumart komen netjes mee.
Wat ik wel heb gedaan is een 2e dns server ingesteld op de portal. Via het menu van de reciever is het mogelijk er maximaal 1 op te geven (bij handmatige instellingen) en op de portal opeens 2. Daar de dns server van m'n ISP, ZIggo, ingevoerd welke een boel problemen met Spotify oploste.

Voor het geld een prima systeem. Volgende uitbreiding wordt een AC Ryan Mini HD 2 en verwacht ook daar geen problemen mee. Jammer alleen dat de remote geen mediaplayer source heeft.

~[UPDATE 02-10-2011]
Inmiddels de ACRyan Mini2 aangesloten en dat werkt als een speer. Alle soorten audio komen door en worden netjes afgehandeld.

Ook werkt ARC inmiddels. In eerste instantie gebruikte ik de bekende Action HDMI kabels, maar die ondersteunen geen ARC. Spendeer wat extra aan een echte 1.4 kabel (via de iBood verkregen varianten werken prima).

Heb jij ook een Onkyo TX-NR609 Zwart?

speakers aan gesloten (5.1 + 2 op zone 2).
Eerste wat opviel; geen 2.1 op zone 2.
Zone 2 is doorgaans een set speakers in een andere kamer, vandaar dat het dan ongewenst is dat de sub in de woonkamer dan ineens begint te brommen...
Het is een 7.2 receiver, dus zo gek is 2.1 niet bedacht als Zone 2. Immers blijft er dan 5.1 voor Zone 1 over.