Specificaties 15,6" (1366x768), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus K53SV-SX146V Review

iPodKiller 29 december 2012, laatste update op 16 september 2014, 3.274 views

Asus K53SV-SX146V

Ik vind 549,- een perfecte prijs voor de K53SV. Als ik nu opnieuw het geld had om een notebook te kopen, dan zou ik nu voor een XPS 15 zijn gegaan. Maar dat neemt niet weg dat de K53SV niet slecht is! Ben zeer tevreden over deze notebook!

Pluspunten

• Veel waar voor je geld
  • Stevige bouwkwaliteit
  • GT540m GPU
  • Erg stil in idle
  • Accu

Minpunten

• Toetsenbord
  • Muisknoppen(van touchpad)
  • Resolutie
  • Geen USB 3.0 voor mijn model

Op 25 augustus 2011 heb ik deze notebook gekocht en had hem nodig voor mijn opleiding, buiten dat wou ik ook nog wat games erop spelen voor niet meer dan 600,- en kocht ik dus deze model van Asus na veel twijfelen tussen andere modellen.

Ik heb de Notebook als aanbieding voor 549,- gekocht bij de Expert na hem eerst gereserveerd te hebben.
Na hem ongeveer 3-4 maanden gebruikt te hebben wil ik mijn mening over deze notebook erover kwijt in deze review(tevens mijn eerste).

De specifiaties

De K53SV-SX146v heeft een Sandy bridge i5 processor(i5 2410m) die op 2,3 GHz geklokt is, daarmee kan de notebook alle basistaken, de wat zwaardere programma's en games aan.
Verder heeft de notebook een 1GB Nvidia GT540m videokaart dat alle hedendaagse grafische programma's en games aan kan(zie prestaties). Ook zit er een Intel HD graphics GPU in, wat erg handig kan zijn als je lichte programma's wilt draaien maar geen gebruik van de GT540m wilt gebruiken i.v.m. met de accuduur.
Er zit 4GB aan DDR3 ram geheugen op, en een 500GB hdd. De resolutie van de (LED)display is 1366x768. Verder zit er nog een HDMI aansluiting op en alle andere standaard aansluitingen.

Na de install zat er de nodige bloatware op. Ik heb besloten de bloatware eraf te halen maar geen clean install te doen van Windows 7. Vind het prima zo.

Voor de rest vind ik dat de laptop er erg mooi uitziet, met name de brons/donkerbruine kleur.

Prestaties

Ik heb nog geen echte benchmarks gedraaid( op fraps na), maar de GT540m + i5 doet goed zijn werk tijdens het gamen. Notebook haalt rond de 35 - 40 fps als ik Mafia II speel op medium/high settings en rond de 30 fps als ik Crysis 2 speel. Zelfde met Battlefield 3, als ik auto settings kies medium/high dan krijg ik ook rond de 30 fps op de 720p resolutie. Kortom, ik ben zeer tevreden met de prestaties als ik wil gamen op mijn laptop. (zie de opgenomen gameplay video's)

Voor de rest is Photoshop, Premiere en alle andere grafische programma's ook geen probleem, ze draaien zelfs prima erop.

Beeldkwaliteit
Ik ben niet zo van de schermen maar deze scherm lijkt me voldoende voor de niet veeleisende gebruiker. Ik zelf heb de backlight altijd op laag staan, gaat de accu minder snel leeg en vind het fijner voor mijn ogen. Heb de laptop nooit eigenlijk echt getest op directe zonlicht dus ik kan daar niets over vertellen.
Wel had ik liever een hogere resolutie dan 1366x768 pixels gewild bijvoorbeeld een 1600x900 resolutie, maar goed, je kunt niet alles verwachten voor rond de 600 euro.

Bouwkwaliteit

Ik vind de K53SV er stevig uitzien. Door de aluminium coating op de palmrest ziet en voelt de laptop er meer luxer uit dan de andere laptops in dit segment. De bovenkant van de K53 is mat met een soort ribbeltjes patroon. Zo zie je bijna geen krassen.

Wel is de bezel glossy, en is die wel van mindere kwaliteit, ik maak hem schoon met een antistatisch doekje en er komen meteen krassen op, maar dat is alleen te zien als er belichting op valt.

Ergonomie

Ik vind de laptop fijn werken. De K53SV heeft een chiclet toetsenbord, wat ik overigens niet helemaal fijn vind werken.
Ik kan niet meer zo perfect typen als bij een normale toetsenbord wel het geval is. Als ik nu de Acer laptop van mijn broer er even bij pak dan kan ik opeens veel beter typen. Dat komt wellicht door de plastic wat er tussen de toetsen zit, of misschien door de layout/design van het toetsenbord. Voor de rest heeft het een fijne aanslag en er is weinig keyboard flex.

De touchpad is voor mij goed genoeg,alleen de knoppen hebben een harde klik. Maar ik gebruik liever een muis omdat ik dat vele malen fijner vind werken.

Warmte- en geluidsproductie

Laptop is in idle erg stil, maar als ik ga gamen erop dan blaast hij wel. De laptop is in idle ongeveer 43-55 graden en als ik game erop rond de 80 graden.

Mobiliteit en accuduur

Ik vind de K53SV mobiel genoeg om hem elke dag mee te nemen naar school aangezien de notebook 2,6 kg weegt. De voedingsadapter is niet te groot maar ook niet te klein. Wl moest ik de voedingsadapter vervangen dezelfde dag toen ik hem kocht bij de expert. De laptop wou niet opladen, de 1e keer toen ik de adapter erin deed. Daarna kreeg ik een vervangende adapter.

De accu is goed voor 3-4 uurtjes internetten en basistaken.

*Update 29-12-2012*
Heb hem al iets meer dan een jaar nu en ben er nog steeds tevreden mee.

CPU is nog steeds erg stil in idle en kan nog steeds mee met de meeste games.

Alleen ben ik wel toe aan een SSD. Notebook begint trager te worden omdat mijn HDD steeds voller raakt. Accu gaat nog steeds 3 uur mee in 'quiet office' modus.

Ik zelf vind het nog steeds de volle 550 euro waard geweest. Ben inmiddels aan het toetsenbord gewend geraakt. De opvolger van de K53 is ook al inmiddels uitgebracht, de K55.

*Update 1-8-2014*
  • Accu sinds 14-8-2013 vervangen door een nieuwe, de originele accu is doodgegaan
  • RAM recent van een upgrade voorzien van 4GB naar 6GB
  • Op 7-12-2013 DVD speler eruit gehaald en vervangen door een Samsung 840 EVO 120GB SSD met bracket gemonteerd
  • Toetsenbord recent vervangen door een nieuwe door waterschade
Voor de rest draait die nog prima!

Heb jij ook een Asus K53SV-SX146V?

Mooie review, vooral voor een eerste ;)
Basis elementen zijn netjes benoemd, ga zo door
Nette review, ik ben van plan ook binnenkort een review te schrijven. Ik heb dezelfde, ongeveer tegelijk gekocht, ook bij de expert

En ja het toetsenbord, ik kan het wel met je eens zijn, ik raak soms licht geirriteerd. Je voelt niet zoveel feedback als je typt.

PS: Kan de laptop ook trager zijn zijn door dat er 125 GB op de harde schijf staat?
Bedankt voor je mening. :)

En ik denk dat de laptop er niet trager van wordt als er 125gb op de hdd staat. Ik heb nog ruim 120 gb over van de 500gb hdd en vind dat de laptop niet veel trager is geworden dan dat die uit de verpakking is gekomen.
Zijn er ook nog tips en tricks om hem sneller te laten lopen? Bijv onnodige programma's verwijderen

Ik vind hem heerlijk snel, maar soms heeft hij dat hij wat langzamer is.
Sowieso, misschien helpt msconfig wat.

Start > msconfig intypen bij zoeken > tab opstarten aanklikken > schakel de onnodige programma's uit tijdens het opstarten. Dat scheelt ook al een stuk. :)

Let wel op dat je geen belangrijke programma's uitvinkt.

[Reactie gewijzigd door iPodKiller op 22 december 2011 16:40]

Oke, bedankt. Op je foto lijkt het net of het geen breedbeeld is
Ik heb deze laptop ook, maar als ik mijn monitor wil aansluiten op de laptop (VGA) en ik wil mijn Tv er ook bij aansluiten dmv de HDMI-ingang, past dit niet, omdat de HDMI-ingang en de VGA-ingang nogal dicht op elkaar ziten op de laptop. Hoe kan ik dit oplossen?
Oi, dat is een goede vraag. Ik ben bang dat je dit niet kan oplossen zonder er een verloopkabeltje wat de hdmi poort langer maakt of dat je het stukje van de vga kabel eraf hakt van de zijkant.
Goede review, erg netjes en duidelijk! Ik heb deze notebook zelf nu ook ongeveer een half jaar en ben er zr over te spreken. Het enige minpunt wat ik heb kunnen vinden is het volgende:

Links onderaan (dus zeg maar waar je linker pols op rust als je aan het typen bent) heeft bij door de tijd heen een aantal kleine beschadigingen opgelopen. Net alsof er iets van metaal op is gekomen. Ik heb me een hele tijd afgevraagd waar deze beschadigingen vandaan kwamen totdat ik het volgende bedacht. Ik neem de notebook eigenlijk dagelijks mee naar college, en doe hem dan in laptop rugtas. Hier zit een speciaal vak in, maar ik dacht dus dat misschien door het reizen het drukken van boeken enzo de beschadigingen ontstaan zijn doordat de beeldrand er tegen aan getikt heeft. De beschadigingen volgen namelijk ook precies die vorm.

Heb nu op de beeldrand links en rechts boven een rondje leer geplakt, maar ben nog steeds niet zeker of het hierdoor is gekomen. Zijn er meer mensen die iets vergelijkbaars hebben met de laptop? Ik vind het namelijk wel een kwalijke zaak dat als je je notebook meeneemt in een laptop tas hij alsnog kan beschadigen.
Het is raar dat zoiets je laptop kan beschadigen, dat kan niet. Vooral als Asus beweert dat de palmrest krasvrij is. :/

Hmm, voorzover ik weet heb ik zulke beschadigingen nog niet, want ik neem hem mee in een laptop schouder tas. Daar komen alleen mijn oplader en muis en etc. tegenaan.

Maar hoe zou dat komen dan? Er zijn toch al op de bezel een paar rubberen stickers? Die zouden gewoon hun werk moeten doen.

Voorzover ik weet zit er bij mij 1 normale kras op maar die zie je bijna amper.

Alleen ik heb ik wel het volgende ondervonden : Als ik typ of op de palmrest een paar tikjes geef dan hoor ik een geluid alsof iets los zit.

Zou je misschien foto's ervan kunnen maken als je wilt?

edit: Bedankt nog btw!

[Reactie gewijzigd door iPodKiller op 2 februari 2012 20:18]

Dit heb ik wel eens vaker gezien bij asus notebooks. Sommigen hebben niet genoeg rubber en het scherm is te zwak, na een jaar of 2 is de verf compleet weg.. Ik kan me het typenummer niet meer herinneren, maar een model van ~2 jaar terug. Gigantische bezels rond het scherm en een touchpad met een knop.
Heb dezelfde laptop en heb ook van die krasse/putjes in mijn laptop. en heb ook gezien dat als je een beetje op de hoeken duwt het scherm tegen het stuk waar je altijd je pols legt aankomt en dat daardoor die putjes komen (dus zelfde conclusie).

Neem de laptop ook elke dag mee naar school

[Reactie gewijzigd door kuijl op 18 februari 2012 19:30]

Je zegt dat als je nu weer het geld had dat je dan voor een XPS 15 zou gaan, maar je weet dat als je dat zou doen dat je dan maar 1 jaar garantie heb en geen 2 jaar zoals nu.

Asus geeft namelijk 2 jaar garantie. Ik heb zelf trouwens voor dit model notebook een Dell gehad maar ik raad Dell af die van mij was binnen 1 jaar en 11 maanden stuk en vind deze notebook veel stevigere aanvoelen dan mijn Dell Studio 1558 was.

Ik denk dat je met Asus beter af bent, Dell's gaan vaker dan stuk blijkt uit sommige onderzoeken en je mist de service van een fysieke winkel.
Ja, ik bedacht me ook eventjes toen ik dat zag.
Maar goed, ik ben nog steeds erg tevreden ermee en denk dat ik nog steeds de juiste keuze heb gemaakt. :)

Al zou ik nog steeds wel een hogere resolutie willen op mijn scherm(vandaar ook de xps15).
De resolutie op xps is ook 1366x768 als je hogere resolutie wilt dan kom je gewoon dik bij te betalen, namelijk 200 is dan de meerprijs.

En daarnaast vind ik ontwerp van XPS 15 met positionering van het scherm niet mooi, want bij de Asus K53 zit het scherm aan de achterkant van notebook vast, maar bij Dell XPS 15 staat dat scherm op de notebook en heb je achter nog een uitstekend stuk.

Voor 100 heb je een mooie lcd monitor voor op je bureau in 22 a 24 inch ofzo in 1080p.

[Reactie gewijzigd door 318025 op 18 februari 2012 20:10]

Ik heb niet eens aan iets anders gedacht dan Asus, ik vind ook dat Aluminum tough stijvol en dat IceCool werkt geloof ik want pal rest is niet warm. Maar ik heb een model dat uit November 2011 komt.
Als de groote het belangrijkste was, neem dan een 14" laptop ;) Dan is de resolutie ook nog eens hetzelfde.

En voor 100 heb je geen goed scherm. Voor het goedkoopste wide-gamut desktopscherm moet je.. 410 aftikken. Yikes.