Samsung Syncmaster 204B Zilver Review

Iwan Meijer 19 mei 2007, 1.483 views

Samsung Syncmaster 204B Zilver

Pluspunten

• resolutie 1600x1200 20 inch"
  • betaalbare niet-breedbeeld

Minpunten

• voet

Ik denk al vanaf november 2005 ;-) na over een nieuwe monitor. In eerste instantie was mijn keus gevallen op een nieuwe snelle monitor BenQ FP93GX met een LCD van AUOptronics. Deze monitor is geschikt voor FPS games. Ik ga niet verder op deze monitor in omdat ik hem uiteindelijk niet gekocht heb. Ik kan wel vermelden dat deze monitor in 2006 door de organisatoren van thecpl.com is gekozen als de meest geschikte monitor voor het tournooi. Maar op dat moment was de monitor in Europa nog niet te koop, zodat ik even heb afgewacht. Begin maart werd mijn aandacht getrokken door een nieuwe monitor van Samsung waarin heel snelle LCD voor deresolutie 1600x1200 wordt gebruikt. De details van productieproces ken ik niet maar het is gebaseerd op de B-TN III technologie. Een complete specificatie van dieLCD kunnen jullie vinden op:

Een groot voordeel van die LCD is de kleine maat van de pixel. Dat betekent dat als deze monitor in niet standaard resolutie wordt gebruikt dat de interpolatie er dan beter komt uit te zien dan op een monitor met grote pixel. Deze monitor heeft nog klassieke maatverhouding van 4:3. De meeste monitoren met een diagonaal van 17” of 19” inch hebben tegenwoordig de verhouding 5:4, wat niet helemaal klopt omdat ze vierkanter zijn en dus minder oogvriendelijk. Dat is mij opgevallen toen ik monitoren met verschillende maten aan het vergelijken was. Mijn oude Hitachi 174 (weergave) was 5:4 en het leek me leuker en prettiger om in 4:3 naar afbeeldingen te kijken. Wel is zo’n 4:3 monitor tamelijk breed.

Ik wil het nog even over de kleur van monitor hebben. Ik ben aan een zwarte monitor gewend en daarom was ik in eerste instantie niet zo enthousiast over die zilveren rand en steun. Ik heb op tweakers.net op zoek geweest naar de monitor in zwarte uitvoering, maar die worden in Europa niet verkocht. De zwarte Samsung 204b wordt verkocht in Amerika en hij is om een of andere reden ongeveer 20 dollar goedkoper dan zijn zilverkleurige broertje. De beeldkwaliteit. De kleur en de scherpte van het beeld is beter dan op mijn vorige monitor, de Hitachi 174, maar echt fantastisch is het verschil nu ook weer niet. Leuk is dat je op 20” twee Word documenten naast elkaar kunt openen in de volle lengte van A4. Horizontaal kom je zo’n 1,5 cm tekort maar verticaal gaat het net. Het beeld op de Samsung is wat helderder, dieper van kleur, contrastrijker en sappiger. Op het paneel zitten een knop waarmee je een voorkeursinstelling voor het beeld kunt kiezen: tekst, internet, game, sport en film. Deze instellingen zijn al op de fabriek ingesteld. Maar als je goed met gebruiksaanwijzing overweg kunt, kun je die instellingen ook zelf ook bijstellen. Ik doe dat nooit.

Op de mijn oude videokaart GF4 wilde het programma MagicTune ver.3.6 niet werken. Ik ga het proberen met de mijn nieuwe videokaart GF7. Ik hoop dat ik dan alle instellingen zelf handmatig kan instellen. Op de foto’s kunnen jullie zien dat het scherm makkelijk te draaien is tussen portait en landscape (pivot). Om de draai te kunnen maken moet je eerst het scherm omhoogschuiven t.o.v. de voet om te voorkomen dat je het tafelblad raakt. Je trekt eerst aan de achterkant een pennetje eruit, dan kan je de zaak omhoogschuiven en dan kan je draaien. De hoogte van de monitor is ook nog 8 cm instelbaar. Maar als je het pennetje aan de achterkant eruit trekt, wordt het geheel nogal wiebelig. Daarom laat ik het pennetje er maar in zitten.

De responsietijd. Ik kan je een ding zeggen: deze monitor is snel. Maar als je in een FPS game de muis heel snel over 180° beweegt, heeft het beeld even moeite om bij te blijven. Maar dat is geen groot bezwaar. De beeldresponsietijd is 60 Hz. Ik heb de monitor geprobeerd in de volgende games: RTCW, UT2004, NFS 5 Porshe , NFS Hot Pursuit 2, GT Legends, GTR-2, Pro Soccer 5, Alice, Call of Duty 2.

• 7900gtx video-adaptor
  • Windows XP

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 204B Zilver?

De responsietijd. Ik kan je een ding zeggen: deze monitor is snel. Maar als je in een FPS game de muis heel snel over 180 beweegt, heeft het beeld even moeite om bij te blijven. Maar dat is geen groot bezwaar. De beeldresponsietijd is 60 Hz. Ik heb de monitor geprobeerd in de volgende games: RTCW, UT2004, NFS 5 Porshe , NFS Hot Pursuit 2, GT Legends, GTR-2, Pro Soccer 5, Alice, Call of Duty 2.
Volgens mij zit je videokaart daar voor iets meer tussen dan je monitor?? :9
Heb jij er toevallig ook last van dat de monitor, als je hem op zijn hoogst zet, dat hij door zijn eigen gewicht toch iets naar beneden zakt?