Specificaties Socket 775 met NVIDIA nForce 650i SLI chipset - Bekijk alle specificaties

MSI P6N SLI Platinum Review

fstieger99 18 mei 2007, laatste update op 29 juli 2008, 2.295 views

MSI P6N SLI Platinum

Pluspunten

• Veel kabels meegeleverd
  • Great stability : "out of the box"
  • Goeie balans tussen performance en kostprijs
  • zeer goede stabiliteit bij toch niet geringe overklok

Minpunten

• problemem met Realtek HDA( maar miss al1 in mijn geval)
  • IDE aansluitingen erg dicht bij elkaar
  • niet de ideale overklokker, wel een goede
  • weinig sata aansluitingen

Layout Score: 4
Na eigelijk jarenlang Nforce Chipsets gekocht te hebben ben ik via de MSI Nforce via de K8N Neo2 nu bij de P6N platinum terechtgekomen.
Na jarenlang AMD trouw te zijn gebleven ben ik dan toch eindelijk geswitched.

Update: 18-07-08: met de nieuwste realtek drivers zijn de HSB problemen ook weg.

Levering/omvang

Het moederbord word zoals gewend van MSI zeer compleet geleverd. Waar ik bij MSI altijd zeer tevreden over ben is de documentatie. poster, quick starting guide en een zeer uitgebreide handleiding van stevig karton. Vaak gebruik ik die manual echt vaak voor allerlei reden dus ik vind het fijn als hij van duurzaam materiaal is. SATA kabels, SLI bridge retention bracket, D-Bracket 2 en firewire bracket. Wat ik wel irritant vind is dat msi er een los firewire bracket bijleverd. Hadden ze beter op die Dbracket kunnen verwerken nu heb je weer 2 poorten nodig. Ik gebruik firewire niet, maar kan me voorstellen dat het voor sommige mensen irritant is. Voor de liefhebbers een ESATA poort op de achterkant incl kabel.
Ander irritant puntje is de IDE kabel. die is extreem stug. Zeker nu er heden ten dagen overal rounded kabels zijn kan ik me niet voorstellen dat MSI geen soepele kan leveren. hij is overigen wel goed van kwaliteit met labels erop voor master/slave.

Het moederbord heeft een mooie zwarte PCB de componenten zijn goed geplaatst. Wat ik wel beter zou vinden is wat ze bij ASUS doen. De IDE aansluiting aan de onderkant stppen nu is het nog in het midden rechts en dan alle 2. Voor mensen die nog 2x IDE gebruiken word het echt een zooi als je geen goed cablemanagement doet. De usb en firewireaansluitingen zijn prima geplaatst en error free placement uitgevoerd. Ook zitten er 4 fan aansluitingen 1x 4 pins en 3x 3 pins op goede locaties.

Er zitten 4 SATA aansluitingen op het moederbord, voor mij ruim voldoende maar voor mensen die hun dvd/brander ook al op SATA hebben lopen kan 4 te weinig zijn. Is dat het geval kan je beter voor de 680i kiezen die heeft er 6 a 8.
Ook zit op mijn versie de 650 sli 1 netwerkpoort, wel gigabit. Ik gebruik de 2e nooit, maar sommige mensen wel, let daarop.
De verschillen tussen de 650 ultra en de 650i sli zijn als volgt:

-100% solid caps
-heat-pipe setup across NB, SB and MOSFET areas
-fan included for NB
-S/PDIF coaxial out (in addition to the optical out that they both have)
-eSATAII port on rear, provided by separate Sil3531 ic (supports RAID 0) making 5 SATAII ports total vs 4 on FI
-packaging differences... round floppy and IDE cables and a handfull of other additional cables

Voor mij was de koperen heatpipe en solid caps eigenlijk de reden voor de platinum te kiezen.

Installatie:
Alle componenten waren makkelijk te plaatsen. De 8point power stekker zat echter zowat tegen de heatpipe aan en was lastig op zijn plaats te krijgen. MSI heeft een plastic kapje over de laatste 4 gedaan voor degene die nog een 4 pins P4 aansuiting hebben maar ik had al een nieuwe voeding, Superflower aurora die de 8pin connector had.
Het moederbord installeert zich verder zoals alle andere moederborden.

Eerste gebruik:

Na de overige componenten geplaatst te hebben:
E4300 inm Artic Freezer 7
passief gekoelde 6600GT
Kingwin 424 kast
Superflower Aurora 650 Watt PSU
Samsung 226BW

Na de installatie meteen de pc opgestart, ging foutloos Windows XP gedaan en eerst even zon 80 uur aan laten staan. Ik heb verschillende games gespeeld, C&C Generals, FEAR, Grand Prix 4 en Falcon Allied Force. Ik had een geheel stabiel systeem op standaard settings. De MSI driver cd installeerd foutloos.
Ik had na een spel Falcon 4 wel problemem net met onboard geluid. Het scheen dat ICM Teamspeak en Allied force de output die ik gaf in TS ook meteen de geluiden van het spel meenam zelfs al had ik een headset op. Dit was zeer irritant voor degene met wie ik aan het communiceren was. Ik heb geprobeerd de ALC888 codec van een niewste driver te voorzien maar dat mocht niet baten. Een vriend van mij heeft ook een P6 platinum gekocht en hij had hetzelfde probleem! Het kan liggen aan de combinatie F4 en TS maar toen ik mijn audigy 2 erinstopte was het probleem weg..
Voor de rest absoluut geen problemen. Office en DVD rips allemaal probleemloos en snel.

Overklokken:

Na zon 80 uur gedraaid te hebben besloto ik mijn 4300 even aan de tand te voelen. Hiervoor heb ik meteen de geupdate bios eringeknald aangezien ik met de standaard bios niet eens voorbij de 300FSB kwam
Na bios revisie 1,2 te hebben geinstalleerd ben ik begonnen met overklokken.
Het bord heeft verschillende instellingen voor overklokken naast het celmenu is er ook nog een verborgen optie in CPU features bij advanced bios features. Als je op F4 drukt verschint er CE1 support. Die moet je ook bij overklokken uitschakelen.
Ook alle spread instellingen disabelen evenals DOT control en EIST maar op het forum staan die aanwijzingen ook.
Ik ben begonnen met de processor in de laagste MP te zetten 6. hierbij kwam op op een maximale FSB van 415 wat uitkomt op 1660 FSB die ik in het celmenu invul.
Probleem is dat ik razendsnel geheugen heb 1150 mhz en aangezien je geheugen: processor 1:1 gelijk moet laten lopen was dit niet echt ideaal. Ik ben toen eens gaan experimenteren door ze niet linked te laten lopen. Tot op heden loop ik op geheugeninstelling 1000 mhz op 3-3-3-13 op 2,3 volt en mijn FSB loopt op 1660 met een multiplier van 8 . dit levert een orthos 32 uur lopend stabiel systeem op. Al met al ben ik redelijk tevreden met dezse overklok alleen de FSB wil niet hoger als ik zo overal die P5B borden lees komen die allemaal een stuk hoger nu kan het zo izjn dat de E4300 niet super klokt op dit bord en dat ik een FSB wall in me cpu heb. Maar ik ben redelijk tevreden met mijn setup nu die volkomen stabiel is ook in spelletjes en 3d mark. Zeker na de 32 uur Orthos.
voor de volledgiheid:
mijn cpu voltage = + 0.1000
mem = 2.3
NB = 1,6
SB = 1,275
VTT controller + 4%
FSB 1660
Ram 900 3-3-3-13 1T met 2,3 volt

Temperatuur van de processor is zeer redelijk 19 graden idle en zon 35 graden load, in bios en in speedfan maar ik weet niet in hoeverre deze waardes betrouwbaar zijn omdat ik overal lees dat dit bord onbetrouwbare waardes geeft. De sink op mijn processor is iig ijskoud.
Wel word de NB en SB heet waardoor ik de fan heb moeten plaatsen en die geeft behoorlijk veel geluid!
Makkelijk is ook de CMOS reset knop. geen gedoe met jumpers meer gewoon 1 reset knopje.

Al met al ben ik tevreden met deze aankoop, ben al jaren MSI koper dus drm bleef ik voor MSI kiezen ipv Asus, Gigabyte of Evga die ook de 650i aanbieden.

Voor mensen die veel sata aansluitingen hebben zijn de 4 op het bord wellicht te weinig evenals het ontbreken van een 2e gigabit aansluitng. Ook de problemen met met name de microfoon waren dubieus of het nu aan mijn kant ligt of aan die van MSI feit is wel dat ik mijn audigy er weer in heb moeten zetten.

In de prijsklasse 110 tm 140 euro is dit zeker een interesante optie. Ik vind de performance for bucks prima. 130 euro voor een bord met redelijk veel features vind ik een goede prijs. Zeker ook als het bord een zeer redelijke overklokker is, die na een toch redelijke overklok zeer stabiel is.

Reden voor slechts een voldoende voor ondersteuning is het feit dat de website van MSI niet erg snel geupdate word. Zo heb ik de nieuwste audiodrivers van de Realtek site moeten halen en niet van de MSI niet slecht, maar in mijn ogen ook niet bijzonder goed.

Heb jij ook een MSI P6N SLI Platinum?

Goede survey. Mooi bordje, ik heb hem zelf ook.
Voor het geluid kan je beter de fan van de freezer 7 pro afhalen en er een 12cm fan voorzetten. Past precies, heb ik ook gedaan. Het voordeel hiervan is dat het stiller is, je cpu frisser is, je geheugen beter wordt gekoeld en je chipset ook direct iets van 15 graden frisser is, een 40mm fan @8500rpm is geen pretje.
Overklokken ging bij mij trouwens prima, op lucht met de freezer 7 haalde ik een fsb van 495MHz met een E6400 wat uitkomt op net geen 4Ghz. Hiervoor heb ik wel de dikke thermalpad van de NB afgehaald en er wat Arctic silver 5 onder gedaan. Onboard sound heb ik geen ervaring mee, ik gebruik een Audigy 4.
het geluid van de Freezer 7 is niet luid, maar van die northbridge ventilator dat is echt een takkeherrie