TP-Link TL-SG1005D-5-Port Gigabit Desktop Switch Review

Jape 4 september 2011, 10.013 views

TP-Link TL-SG1005D-5-Port Gigabit Desktop Switch

Pluspunten

• Ondersteunt Jumbo Frames
  • Laag energieverbruik
  • Stevige behuizing
  • Goedkoop

Minpunten

• Blijft door lage gewicht niet staan met ethernet kabels aangesloten

Features Score: 3
De TP-link SG1005D is een van de goedkoopste Gbit switches die er te krijgen zijn. Het is van binnen exact dezelfde switch als een aantal anderen, enkel de behuizing is verschillend.

De switch komt is een nette doos waarop vooral uitleg staat over de energiezuinigheid.

De switch heeft een stevige behuizing van kunststof. Aan de onderzijde zitten 2 gaten voor muurbevestiging. Voor een dermate goedkope switch vind ik de behuizing verrassend goed. De TP-link is ook erg compact. Nadeel is wel dat deze door het lage gewicht niet goed blijft staan door de stugge ethernet kabels.

Aan de achterzijde zitten 5 ethernet aansluitingen en aan de voorzijde 5 daarmee corresponderende led's. Elk van de 5 poorten kan gebruikt worden als uplink poort.

Het energieverbruik van de switch is volgens specificatie ongeveer 3 watt, ik heb wel een energiemeter, maar die is niet nauwkeurig onder de 5 watt. Ik heb het verbruik daarom niet gemeten.

Edit: Volgens Hardware.info is het gebruik 3 watt idle en rond de 6 watt als er pc's aangesloten zijn (en aanstaan) Bron

Specificaties
Innovative energy-efficient technology saves power up to 70%
Supports IEEE 802.3x flow control for Full Duplex mode and backpressure for Half Duplex mode
Non-blocking switching architecture that forwards and filters packets at full wire-speed for maximum throughput
16Gbps Switching Capacity
9K Jumbo frame improves performance of large data transfers
Auto-MDI/MDIX eliminates the need for crossover cables
Supports MAC address auto-learning and auto-aging
Auto-negotiation ports provide smart integration between 10Mbps, 100Mbps and 1000Mbps hardware
Fanless design ensures quiet operation
Desktop or wall-mounting design
Plug and Play design simplifies installation

Heb jij ook een TP-Link TL-SG1005D-5-Port Gigabit Desktop Switch?

Kun je wat meer vertellen over de snelheden die je haalt met deze switch? :)
Ik zie dat onze eigen Sprite_tm de switch heeft gemod van een unmanaged switch naar een managed versie :D http://spritesmods.com/?art=rtl8366sb&page=1. Zit er in jouw switch ook een RTL8366SB chip?

[Reactie gewijzigd door Puch-Maxi op 4 september 2011 01:43]

Ik haal nu zo'n 12,5 MB/s :+ Ik heb nl. momenteel maar 1 PC die Gbit aankan, ik heb de switch aangeschaft om alle netwerkkabels in mijn huis aan te kunnen sluiten (een deel zit op de router en de rest op de switch).

Ik zit me te beraden op de aanschaf van een NAS, dus als ik die heb kan ik wel wat snelheidstesten plaatsen, hoewel ik dan nog steeds niet kan testen of het netwerk Gbit snelheden aankan.

Bedankt voor de tip van Sprite_tm, ik ben wel enigzins bekend met zijn werk, de eindbaas _/-\o_
Ik weet niet welke chip er in zit, als ik een keer zin heb om de garantie te verspelen maak ik hem wel open. ;)

Edit: heb het verslag van Sprite_tm gelezen. Ik ben niet zo'n electroheld, dus als ik een managed switch nodig zou hebben koop ik er wel een. Dat kost me minder dan de hardware die ik nodig heb om AVR's te programmeren. :)

[Reactie gewijzigd door Jape op 4 september 2011 19:41]

Pas wel op als je de switch toch om wilt zetten naar managed: TP-link lijkt om de zoveel tijd de chipset om te gooien en er zwerven er een aantal rond met andere chips. Sommige kunnen wel omgebouwd worden naar managed, maar hebben niet dezelfde registermapping; andere hebben een chip erinzitten die de managment-instellingen helemaal missen.
Ik heb deze switch en haal af en toe snelheden van 80MB/s. Ik denk zelfs dat de bottleneck hier de harde schijf was en niet de switch,
Ik heb sinds kort een D-Link DNS-320 NAS staan, en daarmee haal ik via FTP ongeveer 30 MB/s, maar dat is overduidelijk een limitatie van de NAS en niet van de switch. Ik kan helaas nog steeds niet testen wat de switch nu echt aankan.
DS1512+ icm met W7 laptop en desktop ruim 100MB/s.
Kan iemand mij het verschil vertellen tussen de sf1005d en de sg1005d?

Hoor graag.

Groet, Sander
Fast en Giga. Max 100 vs Max 1000
Ow, ik heb de hele review toch echt zelf getypt zonder af te kijken :P Behalve inderdaad de specs, die zijn gekopieerd van de site van TP-Link. Aangezien de meesten hier prima engels kunnen lezen heb ik ze niet vertaald.