Dune HD Lite 53D Review

Athome 1 februari 2012, 3.927 views

Dune HD Lite 53D

Pluspunten

• Prettige interface
  • Mogelijkheid tot het maken van snelkoppelingen naar netwerkshares
  • Hoofdmenu zelf in te delen (met oa snelkoppelingen). Dit houd de boel overzichtelijk
  • Prettige softtouch AB.

Minpunten

• De Prijs.
  • Geen TrueHd ondersteuning.
  • Beperkte DTS-MA ondersteuning (alleen DTS-Core)
  • Geen Blu-Ray ondersteuning (was mij bekend bij aankoop)
  • Geen HDMI kabel (mocht wel voor de prijs)

Geluidskwaliteit Score: 4
Om mijn Ac-Ryan mini te vervangen zocht ik een betere speler. Ik ben al in bezit van een Dune Base 3.0 maar om nog een Dune Smart te kopen voor incidenteel gebruik, vond ik toch te veel van het goede.

De volgende opties had ik in gedachten:
De WD TV Live HUB
Netgear NeoTV 550
Dune Lite 53D

De WD heeft een leuke interface maar ben niet helemaal overtuigd van WD als merk voor mediaspelers. Tevens zijn er geen programma's als Yadis voor de WD. Dus deze viel al gauw af.

Netgear NeoTV 550. Deze heeft de Sigma 8642 in zich voor een hele schappelijke prijs (100 euro minder dan een Dune Smart). Maar Netgear heeft geen goede reputatie op gebied van mediaspelers (EVA reeks). Ook ik heb in het verleden al een mindere ervaring met een Netgear audiostreamer (MP101, als ik het nog goed heb). De prijs bleef echter lokken.

Ik heb uiteindelijk toch voor een Dune 53D Lite gekozen. Waarom??
- Een beter gevoel bij Dune dan bij Netgear ondanks het prijsverschil
- De bekende prettige Dune interface
- Sigma chip (net als de andere 2) dus goede streaming capaciteiten.
- Een stuk goedkoper dan een Dune Smart.
- Yadis kopiŽren naar de Lite is kinderspel omdat het voor de Base al helemaal op orde is.

Mijn eerste ervaringen tot nu.
- De Lite leest vanaf mijn netwerk continu met net geen 9 MB/s. Meer dan voldoende voor streamen dus. De Base doet dit overigens met ongeveer 11 MB/s. Het verschil in chip is hier dus zichtbaar maar niet nadelig.
- DVD menu geen probleem
- Blu-Ray mappen worden niet herkend maar er kan wel naar de benodige M2TS bestand gebrowsed worden en dan afspelen. Is opgelost in firmwareversie 111122_0159_beta d.m.v BD-Lite
- Blu-Ray ISO is een no-go. Is opgelost in firmwareversie 111122_0159_beta d.m.v BD-Lite
- DTS-MA wordt netjes gedownmixed naar stereo (dit is mijn instelling). DTS-Core (gewoon DTS) uit een DTS-MA zou ook gewoon door je receiver ontvangen moeten worden
- Dolby TrueHD ken de speler gewoon niet. Er word dan geen audio weergegeven maar de speel filmt wel.
- Ik heb een HDD ingebouwd. In de standby stand is deze gewoon via LAN bereikbaar.
- Verder voornamelijk overeenkomsten met de Dune Base 3.0

Conclusie:
Ik ben er blij mee maar wel een paar kantekeningen.
- Voor de mensen die Dune 53D Lite als hoofdspeler gaan gebruiken, en op hun receiver aansluiten, vind ik het gemis van Dolby TrueHD en in wat mindere mate DTS-MA een misser. De Realtek spelers doen dit beter.
- Geen ondersteuning voor Blu-Ray ISO. Is opgelost in firmwareversie 111122_0159_beta d.m.v BD-Lite. Is hierdoor vergelijkbaar met de Realtek spelers.
- De prijs t.o.v. Realtek spelers. Deze is eigenlijk te hoog. (iBood aanbiedingen niet meegeteld)
- Wat overblijft is de interface en streamingcapaciteiten. Hier blijven Realtek spelers toch achter lopen, al zijn ze wel wat ingelopen.

Met deze kantekeningen kan ik me voorstellen dat veel mensen de Lite laten liggen, de smart te duur vinden en dus voor een Realtek speler gaan.

Heb jij ook een Dune HD Lite 53D?

Als ik het goed heb komt er in de volgende firmware update ondersteuning voor Blu-ray in. Dus dat komt goed ;)
In de laatste Beta firmware is er ondersteuning gekomen voor BD-Lite, zowel voor ISO als voor Blu-Ray mapstructuur.
De grootste beperking van deze speler is daarmee opgelost. Geen True-HD en beperkte DTS-MA is volgens mij een minpunt waar de meeste mensen wel mee kunnen leven.
Is het met deze mediaplayer mogelijk om de huidige playlist te wijzigen, terwijl deze afspeelt?

Op een feestje is het bijvoorbeeld interessant als er een album wordt opgezet dat iemand anders de afstandsbediening pakt en dan een ander nummer toevoegt, terwijl het andere album door blijft spelen. Is dat mogelijk met deze speler? Ik heb de AC Ryan PlayOn!HD en hier is dat niet mee mogelijk (met de 2e versie ook niet).
Ik gebruik de audio functionaliteit niet. Dus kan daar niets over zeggen,
Wel kan ik zeggen dat het audiogedeelte in lijn is met de overige spelers in dit segment en dus niet te veel voorstelt.