Nesteq NFS-2208D Review

donny007 28 augustus 2012, 1.668 views

Nesteq NFS-2208D

Pluspunten

• Controle over 8 fans, via 4 groepen.
  • Helder display bij juiste kijkhoek.
  • Y-kabeltjes meegeleverd voor eventuele koppeling met andere fancontrollers, simpel te modificeren voor moederbordmonitoring.
  • Alarmsignaal op basis van temperaturen en bij stilvallende fans.
  • 4 temperatuursensoren.
  • Lange kabels voor grote kasten.

Minpunten

• Geen stapsgewijze controle per fan.
  • Geen handmatige controle over de standen bij diverse temperaturen.
  • Display van onder niet te lezen, kijk je van te hoog vallen de bovenste waardes weg.
  • Te lage opstartstroom om de grote fans aan het draaien te krijgen in F1 modus, F3 of F4 moet gebruikt worden om de fans weer op te starten.
  • Geen alarmsignaal bij fans die niet opstarten (geblokkeerd zijn bijv.)
  • Lichtlekken achtergrondverlichting zijn storend in een "luchtige" kast.
  • De plakkertjes van de temperatuursensoren plakken niet erg goed.

Features Score: 4
Kwaliteit Score: 4
Ik heb een fancontroller aangeschaft om de volgende redenen:
- Het moederbord geeft soms te weinig stroom om de fans op te laten starten, je moet ze "helpen".
- De met de kast meegeleverde fancontroller (potmetertje in pci bracket) is te minimalistisch.
- Een displaytje staat cool, en je kunt er tevens temperaturen en snelheden mee aflezen.

Update:
Inmiddels zit er andere hardware in de kast! Het nieuwe moederbord (Asrock 970 Extreme3) heeft geen problemen met de aansturing van de grote fans. De fancontroller zit er nog steeds in en werkt nog goed, ook dit moederbord werkt goed met de home-made monitorkabeltjes.

Ik heb het apparaat dus niet gekocht om mijn pc stiller te maken oid, het was een noodzaak om optimaal gebruik te kunnen maken van alle casefans. Het systeem is al erg stil

Ik ben uiteindelijk voor deze specifieke fancontroller gegaan omdat het design me wel aansprak (geen bordeel met allerlei kleurtjes :P ), er geen uitstekende onderdelen opzitten (ivm deurtje) en bovendien is de prijs wel leuk.

In de doos vinden we:
- Een Nesteq NFS-2208D fancontroller met de 8 fankabels (PWM compatible), 4 temperatuursensoren en een Molex stroomkabel reeds bevestigd.
- De Engels/Duitse gebruiksaanwijzing.
- 4 montageschroeven voor de 5.25" bay
- 8 "adapterkabels" om de fans te kunnen monitoren met de Nesteq, terwijl een andere fancontroller de regeling doet.
- Plakkertjes voor de temperatuursensoren.
- Jumpertje om de buzzer te activeren + een reserve jumpertje....

Het apparaat zat goed verpakt met schuim, over het spiegelende display zit een folie, eerst schrok ik en dacht ik dat het scherm helemaal bekrast was, maar dat was de folie..... vergeet deze niet te verwijderen!

Gebruikt in combinatie met een Fractal design Define XL (3 fans, 3-PIN) en een Scythe mugen 2 rev. B (1 fan, 4PIN-PWM).

De installatie
De installatie ging vrij makkelijk, het is een kwestie van het apparaat bevestigen, de kabeltjes routeren, fans aansluiten, sensortjes plaatsen en tenslotte de Molex aansluiten op de voeding. De kabeltjes zijn lang genoeg om ieder hoekje van de enorme Define XL te bereiken (in tegenstelling tot de meegeleverde potmeter-style fancontroller).

Maar dan.... start je je systeem op en krijg je "CPU fan failed, system will shut down immediately", het moederbordje is een OEM bord uit een HP-pc, waarbij de bios in de kneuzenstand staat en het uitschakelen van CPU/case-fan detectie niet mogelijk is. Dus tijd voor een hack, de meegeleverde adapterkabeltjes boden een deel van de oplossing, door de sensordraad van de ventilator te splitsen kan het moederbord zien dat de fan draait, terwijl de fancontroller de regeling doet. Bijkomend voordeel hiervan is dat je ook met Speedfan je fans nog kunt monitoren. De bijna onzichtbare fix ziet er vanuit het moederbord zo uit:

Kabeltjes, kabeltjes, kabeltjes, de 4 temperatuursensoren, 8 fankabels + hacks en stroomkabel geven een hoop zooi in je kast, gelukkig heeft de Define XL daar een mooi wegwerksysteem voor, heeft je kast geen wegwerksysteem raad ik je aan om alle overgebleven kabeltjes op te rollen en achter de fancontroller te bevestigen met bindertjes/tiewraps.

Binnenkant kabelmanagement:

Achterkant kabelmanagement:

Achterkant fancontroller:

Alle vier de fans zijn aangesloten op een aparte groep van de fancontroller, de Mugen fan op groep 1 (kabel 1), de bovenste casefan op groep 2 (kabel 3), de achterste casefan op groep 3 (kabel 5) en de intakefan aan de voorkant op groep 4 (kabel 7 (gelabeld als kabel 8, stickertjes waren fout geplakt ;))). De overige vier aansluitingen ga ik wellicht nog gebruiken als ik meer fans plaats, al zal dit niet snel gebeuren, de huidige airflowconfiguratie is meer dan genoeg voor deze hardware.

Temperatuursensoren
Ik heb de temperatuursensoren als volgt geplaatst:
- In de koelribben van de Mugen 2.
- Op de backplate van de Mugen 2.
- Op de 7200RPM HDD (de andere is 5400RPM).
- Achter het deurtje, voor de kamertemperatuur ;)

De waardes van de CPU, GPU en HDD's zelf zijn natuurlijk een stuk interessanter, ik hecht verder geen waarde aan de temperaturen op het display. Het deurtje is meestal toch dicht.

De meegeleverde plakkertjes van de temperatuursensoren laten snel los, uiteindelijk heb ik ze bevestigd met duct tape.

Het gebruik

De gebruiksaanwijzing is in het Engels/Duits, ik prefereer alles in het Engels, dit was voor mij geen dus ook geen probleem.

Het apparaat wordt bedient met de 3 knopjes aan de voorzijde, Reset, Set en Select. Aan de achterkant kan er tevens een jumpertje geplaatst worden om de buzzer te activeren, als een temperatuur te hoog wordt of een fan stopt met draaien klinkt er een alarm. Er klinkt helaas geen alarm als een fan niet opstart, hierover meer. De alarmgrens van een temperatuur kan worden ingesteld tussen de 38 en 85 graden.

De modi:
F1: Fan uit, gaat langzaam draaien bij een temperatuur hoger dan 46 graden.
F2: Fan langzaam, fan medium bij temperatuur hoger dan 56 graden
F3: Fan medium, fan maximaal bij een temperatuur hoger dan 66 graden.
F4: Fan altijd maximaal.

Ik heb alle fans momenteel op stand F2 staan (standaard). Het is helaas niet mogelijk om handmatig een snelheid bij een bepaalde temperatuur in te stellen.

8 fans worden verdeeld in 4 groepen, 2 fans per temperatuursensor, de geselecteerde stand geldt dus voor de 2 fans op een groep, ik heb alle fans op een aparte groep gezet, zodat ze alle 4 apart regelbaar zijn.

De resetknop zet alle instellingen terug naar fabrieksinstellingen, tevens wordt hij gebruikt om het alarmsignaal te stoppen.

De niet startende fans
De fancontroller geeft bij het opstarten even een "burst" om alle fans aan het draaien te krijgen, echter, als je een fan uitschakeld (door de F1 stand te activeren), en je wil hem vervolgens weer inschakelen levert de fancontroller deze "burst" niet en start de fan niet op, pas als je stand F3 of F4 (medium/full power) selecteert begint de fan weer te draaien. Kleine fans hebben dit probleem niet, de grote fans in de Define XL en op de Mugen 2 hebben een grotere aanloopstroom nodig.

Gek genoeg, als een fan niet start (maar de fancontroller geeft er wel stroom aan), klinkt er geen alarm. Ik zet de fans nooit uit, maar kijk wel bij het opstarten op het display of de 4 fans allemaal draaien. Het niet-starten probleem treed alleen op bij het schakelen van F1 (uit) naar F2 (langzaam).

Het display

Het display is een spiegelende donkerblauwe LCD met een witte backlight, de kijkhoeken van de zijkanten zijn oké, van bovenaf is het scherm het beste zichtbaar, als je echter van te hoog kijkt vallen de RPM-waardes van de bovenste rij fans weg, als de pc op de grond staat kun je de bovenste regel bijv. niet lezen. Van onderaf is het display bijna niet te lezen, alle segmenten lijken dan ingekleurd, eg. 8888 RPM.

Op het display zie je:
- de 4 temperaturen en 4 groepnummers.
- een visuele representatie van de temperatuur met balkjes.
- de 8 draaisnelheden in RPM (Revolutions Per Minute).
- eventuele alarmicoontjes bij de temperaturen en ventilatoren.

Als je 1 sec. op Set drukt knippert de "F-waarde" bij de eerste fangroep, druk je vervolgens nog een keer op set knippert de F-waarde bij de tweede fangroep, druk je op select verandert de F-waarde van 1,2,3 tot 4.
Druk je 4 sec. op de Set knop knippert de temperatuur, vervolgens kun je met de Select knop de alarmtemperatuur instellen.

De voorzijde, het display:

Lichtlek
In de Fractal design Define XL zitten luchtgaten aan weerszijde van de 5.25" bays, de achtergrondverlichting "lekt" aan de achterkant en schijnt hier vrij fel doorheen, het was mooier geweest als de volledige achtergrondverlichting netjes ingepakt was. Overigens heb je er weinig last van als je de fancontroller in de bovenste 5.25" bay plaatst.

Lichtlek binnenkant:

Lichtlek zijkant:

Het is een prima fancontroller, makkelijk te installeren en te configureren, helaas kun je geen RPM bij een bepaalde temperatuur instellen, of de fans locken op een bepaalde snelheid. De voorgeprogrammeerde modi voldoen niet, de ingestelde temperaturen zijn veel te hoog voor een high-end kast als de Define XL. De kijkhoeken zijn voor mij geen probleem, ik heb ze toch vermeld voor diegene die zijn pc boven zich of op de grond heeft staan.

De fans in de kast (de intake fan is niet zichtbaar, deze zit rechts naast de HDD's):

Alle foto's zijn klikbaar voor een grotere versie!

Meer foto's zijn te vinden op deze externe website:

Heb jij ook een Nesteq NFS-2208D?

Bedankt voor de review!
Ik wou hem misschien eerst ook zelf kopen maar ik denk dat ik dat nu maar achterwege laat.

Als je dit allemaal had geweten had je hem dan alsnog gekocht?