Asus Xonar DS Review

hikdaniel2 23 augustus 2011, 1.684 views

Asus Xonar DS

Pluspunten

• Geluidskwaliteit belangrijk te verbeteren door eenvoudige wisseling van een chip (opamp) op de kaart.

Minpunten

• Geen

Opnamekwaliteit Score: 4
Aansluitingen Score: 4
Drivers en support Score: 4
De aanvulling die ik op de overige reviews wil geven is deze:
de handleiding vertelt weinig en ook de website van Asus vermeldt niet veel over een bijzondere en niet onbelangrijk feature nml. dat de opamp (operational amplifier) op de kaart te vervangen is door eenvoudig hem uit de socket te wippen en er een andere in te drukken.
So what?
Een opamp bepaalt in hoge mate de kwaliteit van het geluid en zit in alle CD en DVD spelers en wellicht ook in iPods en ander MP3spelers. Standaard zit er in vrijwel alle spelers (ook de heel dure hifi) goedkope opamps.
Vervang je deze dan gaat er een wereld aan (nieuw) geluid voor je open. Diepte en helderheid neemt toe alsof er gordijn is weggeschoven.
Deze kaart biedt deze mogelijkheid om hem te upgraden naar een superkwaliteit.
Ik heb er een LM6172 in gestopt want daar had ik er ooit 10 van besteld en daar heb ik er een paar van gebruikt in CDspelers en daarmee iedereen verbaasd.
Deze feature maakt deze kaart tot een superkaart. En dat voor dat geld!!
ASUS zou dit meer mogen benadrukken op hun website.
Veel luisterplezier

Heb jij ook een Asus Xonar DS?

Geachte Asus Xonar gebruikers,

Asus heeft haar zaken niet op orde m.b.t. de drivers.
De standaard Asus drivers zorgen voor veel problemen en zijn outdated.
Problemen zoals een hoge DPC Latency (wat o.a.. zorgt voor piepjes en ploppen), instellingen in het Asus panel die ervoor zorgen dat sample rates en andere dingen niet meer kloppen zorgen ervoor dat de gebruikservaring steeds slechter wordt.

Nu heeft ene 'Dorin Papuc' speciale drivers gemaakt, die hij zelf 'ASUS XONAR Unified Driver' noemt, voor vrijwel alle Asus Xonar kaarten (Asus Xonar Cards: DG,DS, D1 ,D2, DX,D2X, HDAV,HDAV Slim, ST, STX, XENSE – Except U1) die ervoor zorgt dat er veel problemen zijn opgelost.

De Uni Drivers zorgen oa voor :

-Lagere DPC Latency (ongeveer 82ms)
-Sneller opstarten van Windows omdat er 30-35MB minder RAM wordt gebruikt
-Prestatieverbeteringen in sommige spellen en applicaties
-Fixed audio glitches
-Andere Tweaks
-Teveel om op te noemen

De drivers voor alle Windows x86 versies kun je hier gratis downloaden.

Let op: voor x64 Windows versies is er een walkaround nodig die ook beschreven staat op de link hierboven.

Deze post heb ik gemaakt omdat ik andere Asus Xonar gebruikers wil waarschuwen en informeren.

Leesvoer:

The case of DPC latency (Part 1)
Asus forum met heel veel klachten/problemen
Officiele reactie van Asus op de 'Uni drivers'

[Reactie gewijzigd door n0elite op 12 december 2011 19:38]

ik denk dat dit eerder iets is om te bespreken in een forum, toch bedankt voor de info