Specificaties 320GB HDD met USB 2.0, eSATA - Bekijk alle specificaties

WD My Book Premium ES Edition 320GB 320GB Review

AlbertTCB 15 mei 2007, 1.365 views

WD My Book Premium ES Edition 320GB 320GB

Pluspunten

• Nadeel bij deze versie is dat er geen eSata bracket wordt meegeleverd zoals dat bij andere merken vaak wel het geval is. Ook een eSata kabel ontbreekt (let op: dit is dus een andere kabel dan de normale sata kabel). eSata brackets + kabel zijn erg lastig los te kopen.
  • Opstarten van Windows (Vista) wordt extreem vertraagd wanneer je deze schijf aangesloten hebt (zowel via USB als eSata). Dit gaat ook op voor de goedkopere USB2 only versie. Windows start op, het voortgangsmetertje is te zien, het scherm wordt zwart...1-2 minuten wachten....en dan zit je in Windows. Deze extra wachttijd is variabel van 10 seconden tot enkele minuten. Gedurende deze tijd toont het lampje veel harddiskactiviteiten. Ik weet niet of dit standaard is voor externe hardeschijven onder Vista.

Minpunten

• redelijk snel onder USB2
  • snel onder eSata
  • mooie vormgeving
  • geruisloos

Mobiliteit Score: 4
Als USB2 externe hardeschijf is de WD een redelijk goede keuze.

Uiterlijk:
De behuizing heeft een erg mooie look en past perfect in de rest van de WD MyBook serie. Het lampje in het midden duidt harddiskactivitieit en de hoeveelheid beschikbare ruimte aan.

Geluid / Warmte:
De harddisk wordt bij entensief gebruik redelijk warm, maar niet hinderlijk heet. Het geluidsniveau is perfect (er zit geen fan op/in)

Snelheid:
Als USB2 externe schijf is deze redelijk snel (sneller dan de goedkopere variant). Ik meet zelf gemiddeld 25mb/s-30mb/s. Via e-sata is de dataoverdracht een heel stuk sneller. Nadeel van werken via de e-sata aansluiting is dat een aantal functies niet werken (data eerst wegschrijven voor poweroff, automatisch poweroff bij afsluiten pc, aanduiding beschikbare ruimte via lampje). Een ander mankement via eSata zal ik hierna noemen.

Prijs:
Deze serie externe harddisks van WD is iets duurder dan van andere merken. Dit gaat op voor zowel de goedkopere USB2 only variant, de USB2+Fireware, en deze USB2+eSata versie.

Extra's:
software voor (automatische) backups. Hier maak ik geen gebruik van, dus kan er ook geen mening over geven.

Problemen:
Ik heb de schijf aan gesloten via eSata op een eSata bracket. De bracket is doorgelust naar een sata-aansluiting op mijn moederbord. Wanneer ik een groot bestand of een groot aantal bestanden in één keer wegschrijf naar de harddisk, dan loopt dit proces vast en is de schijf onzichtbaar in explorer. Een herstart is dan nodig om de schijf weer te kunnen benaderen.

Heb jij ook een WD My Book Premium ES Edition 320GB 320GB?

Je positieve en negatieve eigenschappen zijn omgedraaid ;), verder een nette review
Jij vindt vreemde dingen heel positief :S
Haha ik vind t wel geestig :)
Heb hetzelfde, ik heb een essential 320gb en tijdens het laden van vista hangt het opstarten precies een beetje. De schijf valt eerst uit en moet dan terug 'opstarten' ook als het ware. zonder de schijf duurt opstarten second of twintig en mét een dikke minuut. Toevallig geen oplossing gevonden?
Allemaal Vista problemen... Met OSX nergens last van :)
Dus het ligt niet aan Western Digital...

[Reactie gewijzigd door Werner op 21 augustus 2007 19:44]

Ik heb de 500GB versie en die werkt in combinatie met Vista (32 bit, ultimate) en eSATA ook vlekkenloos... Power on/off bij opstarten/afsluiten PC werkt ook zonder ook maar iets geinstalleerd of ingesteld te hebben... Heb de schijf eerst zelfs helemaal geformatteerd en dit werkt nog steeds...)
onder xp professional ervaar ik het zelfde (veel langer opstarten) met de essential 750 gig.
Ik heb ook problemen met deze schijf. Ik begrijp niet dat hier geen oplossing voor te vinden is. Heel wat mensen hebben problemen onder Vista.