Sharkoon Silent Eagle LED , 80mm Review

Darkasantion 19 mei 2007, laatste update op 19 mei 2007, 1.901 views

Sharkoon Silent Eagle LED , 80mm

Pluspunten

• Stil
  • Verplaatst veel lucht voor zijn toerental
  • Felle LED's
  • Goedkoop

Minpunten

• Op dit moment geen

Geluid (min) Score: 5
Geluid (max) Score: 5
Luchtverplaatsing (min) Score: 4
Luchtverplaatsing (max) Score: 5
Nadat ik eerst een Pc had met stofzuigeraspiraties qua geluid, en ik hem afgelopen zomer flink "geüpgraded" heb, stoorde ik mij meer en meer aan het geluid welke mijn caseventilators maakten.
Goed ze hadden wel redelijk mooi blauw LED-licht allen maakten zij een ongelooflijke herrie. Dus toen ben ook zoek gegaan naar LED-ventilators die goed stil waren maar wel flink wat lucht kunnen verplaatsen.

Na enig zoek en vraagwerk kwam ik toen uit bij de Sharkoon Silent Eagle LED versie op 80mm, deze voldeed zeer goed aan mijn eisen, dus meteen 3 besteld om de kast nu echt stil te krijgen

Wat krijg je met een Sharkoon Silent Eagle in de doos?:
1 80mm Silent Eagle LED ventilator met 4 Leds
1 universele connector kabel
5 rubberen bolten met bijbehorende ringetjes voor de installatie
4 Ventilator schroeven

Op de achterkant staat heel duidelijk uitgelegd hoe je de rubberen bolten moet bevestigen aan de kast, om te voorkomen dat de ventilator trillingen doorgeeft aan de kast en deze geluid gaat maken.

Featureset:
Zeer goed, want men houdt ermee rekening dat je graag stilte wilt hebben in je kast, dus levert men de rubberen bolten erbij om trillingen van de ventilator te voorkomen, echter kan men ook voor de gewone schroeven kiezen.

Verder zijn de Leds in de ventilator uiterst fel, stond verbaasd te kijken toen ik ze voor het eerste aanzette in mijn kast, veel en veel meer licht dan de oude ventilators, dus dat is ook mooi meegenomen.

Ook beschikken de bladen van de ventilator over een "golfbal"-structuur om te zorgen dat de lucht beter en geleidelijker doorstroomt, dus je krijgt meer luchtverplaatsing met minder geluid.

Luchtverplaatsing (max):
Dit is dan op 12v, zeer goed te noemen, de ventilator zal geen record breken met de verplaatste hoeveelheid lucht, maar men dient wel rekening met houden met het feit dat de ventilator op maar 2000rpm draait, en dus voor die snelheid zeer goed de lucht verplaats.
Je kunt echt met je hand voelen dat de lucht 'stroomt'.

Luchtverplaatsing (min):
Dit is bij mij op 5v, goed te noemen, 1 ventilator moest op 5v draaien omdat deze in mijn side-window anders teveel geluid maakte, maar ook hier de de verplaatste hoeveelheid lucht voor 1000rpm goed te noemen.
Ook hier geeft voelen met de hand aan dat de lucht stroom, echter in mindere mate dan op 12v

Geluidsproductie (max):
Deze is uiteraard zeer laag, de ventilator is vanaf 30cm niet meer te horen op volle toeren, en zelfs dichterbij moet men moeite doen om echt de ventilator te horen.
Je hoort ze echter wel in combinatie met alle andere koelers/ventilatoren in de kast, maar de geluidsproductie is zo laag dat ik hem tijdens gebruik niet/nauwelijks hoor

Geluidsproductie (min):
Zeer laag, je moet echt wel stiltefreak in een kompleet geluidloze omgeving zijn wil je de van op 5v nog echt horen, want dat deze is er bijna niet. Zoals gezegd in mij geval niet te horen.

Prijs:
Zeer goed, voor 9 euro krijg je een hele stille goed presterende LED-ventilator die ook nog eens lang meegaat.

Conclusie:
Als je op zoek bent naar een stille ventilator in de 80mm-klasse die stilte met prestaties combineert, en verder ook nog over uiterst felle LED beschikt is deze zeker een aanrader!

Foto's zijn gemaakt met mijn telefoon, daarom helaas de slechte kwaliteit

Heb jij ook een Sharkoon Silent Eagle LED , 80mm?

Mag ik vragen wat voor kast je hebt?
Of heb ik niet goed gekeken :?
Wtf. Een ventilator is een ventilator, ik wil je niet afkraken hoor, maar het lijkt me een beetje overdreven om daar een survey van te maken.... Er zit nou eenmaal nauwelijks verschil tussen ventilatoren van pak en beet Cooler Master, Sharkoon en Zalman..
Nou, wake up and smell the roses. Er is wel degelijk verschil.

Met name in lagers van Ventilatoren. Als je een lawaai bak heb dan zal het allemaal niet uitmaken. Maar met een stille pc kan een goede ventilator het verschil maken.
Dank voor de review. Jammer dat er LED's in zitten, dan toch maar voor de witte gaan. :P

"Een ventilator is een ventilator"???

Ja, een auto is een auto, sure... :O

Ik ben zo'n stiltefreak, dat ik op de Silent Eagles ook nog eens de fancon ga gebruiken.

8-)
Wat een mazzel dat ik onderstaande nog net dit tegenkwam zeg.
OOPS, HIJ IS DOOF NATUURLIJK :)

Merk Sharkoon
Productnaam Silent Eagle 1000 80
Specificaties (opgegeven door fabrikant)
Afmeting 80 mm
Draaisnelheid (max.) 1000 rpm