GeIL Black Dragon GB24GB6400C5DC Review

nelizmastr 19 september 2011, laatste update op 19 september 2011, 1.342 views

GeIL Black Dragon GB24GB6400C5DC

Pluspunten

• Lage CAS (CL4)
  • Prestaties

Minpunten

• Geen heatsinks

Stabiliteit Score: 4
Ongeveer 2 maanden geleden besloot ik eens naar 4GB DDR2 te upgraden. Geld voor een AM3+ bord en ddr3 was er nog niet, en de prijzen waren weer lekker laag. Kopen dus.
Toen zag ik dit mooie setje Black Dragon. Toen ik las dat-ie een CAS Latency van 4 had wist ik meteen dat dit ideaal zou zijn voor overklokken, en voor een flinke performance boost over mijn "oude" OCZ XTC 2GB kitje.

Featureset:

Dit geheugen is van de DDR standaard, versie 2,(DDR2) en draait op PC2-6400 snelheid, dat wil zeggen
800Mhz effectief. Doordat het DDR is (Double Data Rate) klokt het geheugen zelf op 400Mhz.
Verder is de CAS Latency 4. Hoe lager de CAS hoe beter de performance en overklokmogelijkheden.
GeIL raad aan om het geheugen te draaien op 2.0V, wat een stukje hoger is dan de standaard 1.85v voor
DDR2.

Stabiliteit:

De grens van stabiliteit ben ik nog niet echt tegengekomen. Bij het overklokken van mijn CPU liep
ik eerder tegen de grenzen van mijn moederbord aan dan tegen die van het geheugen. Momenteel
draait de boel op 413Mhz (826Mhz DDR) met timings van 4-4-4-12 i.c.m. een Athlon II X2 op 3.6Ghz.

Overklokbaarheid:

Naarmate ik de bussnelheid van de CPU opschroefde, ging natuurlijk de DRAM bus mee. Op 900Mhz effectief draaide het geheugen nog netjes stabiel, alleen omdat ze geen heatsinks hebben ga ik ze niet verder pushen. Maar tot dusver een goede overklokker. Je hoeft in ieder geval niet snel de timings aan te passen.

Prijs:

Bij aanschaf was ik incl. verzenden 51 kwijt. Een goede deal vind ik zelf. Ik heb weinig negatiefs te
vertellen wat prijs en verzending betreft.

Conclusie:

Dit is echt formidabel geheugen. Als je de timings volgt die de fabrikant aanbeveelt dan ben je verzekerd van een snel systeem. Mijn WEI score voor geheugen ging van een 5.5 met OCZ Gold XTC naar een 7.1 met dit geheugen. Nogal een verbetering dus.
De rode LEDjes zijn een leuk extraatje trouwens, vooral als je een kast hebt met een glazen side-panel.
Mijn kast heeft wel een metalen gaas in de zijkant, dus ik kan er ook nog van genieten.

Heb jij ook een GeIL Black Dragon GB24GB6400C5DC?

Die van mij zijn over te klokken naar ~1030 mhz als je de timings aanpast naar 5-5-5-15, echt hoger willen ze erna niet meer, dan gaan ze stabiliteitskuren vertonen.
Je review is niet goed geplaatst: moet hier staan. Dit is CAS5.
beetje laat imo. volgende keer beter.