OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 180GB Review

BugBoy 22 augustus 2011, laatste update op 22 augustus 2011, 948 views

OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 180GB

Pluspunten

• Snelheid

Minpunten

• Betrouwbaarheid

Ik gebruik mijn laptop voor zakelijke doeleinden, waarbij er vrijwel de hele dag Visual Studio 2010 draait. Een SSD zou het systeem een stuk sneller maken, dus heel wat benchmarks en reviews gelezen en het moest een Vertex 2 (180GB) worden.

De prestaties zijn indrukwekkend. Een volledige build van ons project ging grofweg 3-4x sneller. Daardoor blijven de compilatietijden lekker kort en dat is goed voor de concentratie. Wat dat betreft kan ik een SSD dus van harte aanraden.

Een probleem is wel de betrouwbaarheid van de SSD. Of het ligt aan het intensieve gebruik (8 uur/dag met veel schrijfacties) weet ik niet, maar in de afgelopen 10 maanden is de schijf 2x al zijn data verloren. De eerste keer was de schijf gewoon helemaal leeg (ook de partitietabel), maar werd die wel herkend door de BIOS. De tweede keer werd de schijf niet meer herkend door de BIOS. De dag ervoor had ik een firmware upgrade uitgevoerd naar v1.33. Lijkt me niet helemaal toevallig.

De schijf is opgestuurd en onder garantie heb ik een andere schijf teruggekregen. Wel heeft mijn vertrouwen in SSD's een behoorlijke deuk opgelopen. Gelukkig maak ik regelmatig backups en alle sourcecode staat ook in SVN, dus ik heb geen verlies van data gehad, maar vervelend is het wel. Als ik kijk op de diverse fora sta ik niet alleen.

Een SSD is dus best wel aan te raden voor een development systeem, maar zorg ervoor dat je backups op orde zijn (sowieso een goed idee).

Heb jij ook een OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 180GB?

qua betrouwbaarheid zijn de Vertex3 of de Intel schijven wel aanzienlijk beter dan de Vertex2 ;)
Vertex3? Daar zijn juist enorm veel problemen mee...
Tja, je bent niet de eerste met een negatief verhaal over de betrouwbaarheid van de Vertex 2. Echter doordat mensen geneigd zijn meer te kijken naar de schrijf- en leessnelheden, waar de Vertex 2 altijd goed scoort, wordt hij toch vaak aangeschaft.
Een veel betrouwbare SSD is de Crucial M4. Zelf heb ik een Kingston, maar over de betrouwbaarheid valt nog niet veel te zeggen omdat ik hem pas een maand heb. Nog geen problemen mee gehad overigens
Ik had de schijf via Zercom besteld en via hun verliep ook de RMA. Zij hebben aangeboden om een ander type schijf te leveren, dus met een kleine bijbetaling ga ik nu voor een Intel 320. Duurder, langzamer en kleiner, maar hopelijk wel betrouwbaarder :)
Bedankt voor je review. In tegenstelling tot veel mensen, hoef ik geen benchmarks te hebben want objectieve benchmarks zijn toch overal te vinden, dus je persoonlijke ervaring en het feit dat je maanden na aanschaf een review plaatst stel ik op prijs.
Ik heb nu bijna een jaar de Agility 2 van OCZ en heb nog geen problemen ondervonden.

Destijds heb ik ook na de Vertex 2 gekeken, schijven hebben de zelfde specs.
Maar de Agility was toen 5,- goedkoper, dus heb ik die genomen.
Tot op de dag van vandaag weet ik het verschil nog steeds niet.