Specificaties 10,2MP, HD filmen, 4x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Sony Cyber-shot DSC-TX5 Zilver Review

Wim Leers 21 augustus 2011, laatste update op 21 augustus 2011, 356 views

Sony Cyber-shot DSC-TX5 Zilver

Pluspunten

• Goede interface
  • Zeer solide gebouwd
  • Uitgebreide featureset (o.a. panorama foto's)

Minpunten

• Slecht reagerend touch screen
  • Vervormde foto's

Snelheid en automatiek Score: 4
Batterijduur Score: 5
Waarom dit toestel?
Ik heb een DSC-T10 uit 2007 (die is 4 jaar oud dus). Die voldeed in principe nog wel, maar 's avonds foto's nemen was daarmee quasi onmogelijk. De form-factor daarvan is dezelfde als die van de in deze review besproken camera, en die vind ik súper.

In een upgrade zocht ik dus de volgende eigenschappen:
- betere avondfoto's
- GPS ondersteuning, zodat ik later makkelijk kan zien wáár een bepaalde foto is genomen
- waterdicht en stofdicht, zodat je 'm werkelijk overal kan meenemen zonder bang te zijn dat ie kapot gaat
- bestand tegen vallen van redelijke hoogtes

De TX-5 voldoet aan al deze eisen, behalve dan de GPS ondersteuning. Dat is echter niet het grootste gemis. Tevens bestaat er nog geen enkele camera met het kleine volume van de TX-5 (die overigens nog een stuk dunner is dan de T10), diens waterdichtheid én met ondersteuning voor GPS. Dat heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat GPS nogal veel energie vreet. Ten slotte is het ook zo dat GPS ondersteuning die ingebouwd is in camera's blijkbaar over het algemeen niet erg goed werkt: de nauwkeurigheid is om van te huilen. Dus als je GPS tags in je foto's wilt, kan je best een los toestel kopen (dat dan overigens ook meestal weer waterdicht is!) — deze staan namelijk voortdurend aan en bieden daarom een veel grotere nauwkeurigheid dan ingebouwde GPS'en.

Ik maak vaak panorama foto's door ze manueel op de computer te stitchen, maar met de TX5 hoeft dat niet meer: met dit toestel kan je gewoon de ontspanner ingeduwd houden en een panorama-beweging maken en hóp, je hebt een panorama foto!

Over het toestel
De touch-interface is verre van even goed als die van een iPhone of iPad. (Er wordt een ander soort technologie gebruikt, een resistief (drukgevoelig) touch screen in plaats van een capacitief (aanraakgevoelig) touch screen.) Regelmatig wordt het induwen van een virtuele knop niet geregistreerd. Desalniettemin vind ik het toch beter dan een toestel met gewone knoppen, omdat de interface daardoor een stuk duidelijker is kunnen worden.

Zeer sterke vervormingen bij bepaalde kijkhoeken (relatief dicht bij het object). Een plaatselijk (slechts een deel van de foto is vervormd) fisheye-achtig effect.

Wat mij betreft een ideale compactcamera om overal mee naar toe te nemen: stevig, waterdicht, stofdicht, bestand tegen vallen, panoramafoto's. Enkel oppassen met objecten kort bij de camera dus.

(Een summiere, niet al te fantastisch geschreven review, dat weet ik, maar hopelijk heeft iemand er wat aan :))

Heb jij ook een Sony Cyber-shot DSC-TX5 Zilver?

Leuk dat je iets vertelt over het uiterlijk en de mogelijkheden van de tx5, maar een review over een fototoestel betekent ook dat er iets over de beeldkwaliteit (met voorbeelden) gesproken mag worden. Zoals foto's in het donker, onder water, enz enz
Je roept iets over vervormde foto's maar wat moet ik me erbij voorstellen? Voor de een is het irritant terwijl het een ander niet eens opvalt. Dus graag voorbeelden. En hoe is het geluid, en hoe zit het bij hd video opname?

[Reactie gewijzigd door lekkereloempia op 21 augustus 2011 19:21]