Specificaties Tower, 5 interne + 2 externe bays - Bekijk alle specificaties

Nexus Prominent 5 Review

Speedy 21 augustus 2011, laatste update op 21 augustus 2011, 1.656 views

Nexus Prominent 5

Pluspunten

• Genoeg ruimte
  • Vormgeving
  • I/O paneel aan de bovenkant
  • Handige HDD sledes

Minpunten

• Niet heel stil
  • Geen standaard mogelijkheden voor SSD bevestiging
  • Cable management beperkt
  • Geen stoffilter aan de onderkant

Onlangs besloten om na jaren mijn oude PC te vervangen door een compleet nieuw systeem. Daarbij ook de beslissing gemaakt om een nieuwe behuizing te kopen, ik had hiervoor een Chieftec Dragon DX-01 die het 8 jaar heeft uitgehouden en die op zich nog in prima staat was. Waarom dan toch een nieuwe behuizing ... In de eerste plaats om het geheel stiller te krijgen, de Chieftec kon slechts 80mm fans aan en resoneerde nog wel eens. Verder om ook grotere insteekkaarten te plaatsen zonder problemen en nieuw speelgoed altijd leuk ;)

Gekozen voor de Nexus Prominent 5, deze zou eigenschappen hebben om een stil systeem te verkrijgen, zag er netjes uit en was redelijk betaalbaar (gekocht voor 70 euro bij Azerty). Helaas zijn er weinig reviews te vinden (itt bv de CM CM690) dus besloten om mijn ervaringen met deze kast te delen.

Bouwkwaliteit
De kast zit netjes in elkaar, goede kwaliteit metaal en geen scherpe randen. Verder is hij netjes mee gespoten aan de binnenkant.

Inbouwmogelijkheden en installatiegemak
Helaas kan ik de ervaringen wat betreft inbouw gemak niet goed beoordelen, bij Azerty hadden ze het systeem reeds in elkaar gezet. Je hebt in ieder geval voor een mATX bord zoals in mijn configuratie prima ruimte, de Mugen 2 past er op en een harddisk is snel bijgeplaatst dmv toolless sledes. De zijpanelen gaan helaas wel wat lastig van de behuizing af, waarschijnlijk door het geluiddempende materiaal aan de binnenkant.

Er zijn 5 externe 5.25" inbouwmogelijkheden (waarvan 1 frontje met een 3,5" uitsnede voor een FDD, cardreader oid) en 5 interne 3.5" bays voor je harddisks. Verder zijn er reeds 2 ventilatoren meegeleverd (1x 12cm in de voorkant en 1x 14cm bovenin) met nog uitbreidingsmogelijkheden voor 3 fans (1x 14cm bovenin, 1x 14/12/9,2 achterin en 1x 14/12/9,2 op de bodem)

De 5.25" zijn toolless vast te zetten, maar op mij komt dit niet echt stevig over (maar is vast meer gevoel). De 3.5" zijn uitschuifbare sledes waar je je HDD wederom toolless in vast kunt klikken, moet zeggen dat ik dit echt een mooi systeem vind tov de Chieftec hdd bays die ik gewend was. Helaas is het niet mogelijk om een 2.5" SSD mooi vast te zetten zonder brackets, deze had ik niet voorhanden, omdat ik dacht dat ik hem wel aan een kant kon vast zetten, en heb hem daarom maar vastgezet met een paar elastieken :+
Kabelmanagement is wat beperkt, een paar clips aan de binnenkant waar je snoeren achter vast kunt zetten en dat is het wel. Voor mij voldoende, maar als je veel hardware hebt zijn die clips al snel te klein.

Koelmogelijkheden
Zoals vermeld zijn er 2 fans meegeleverd, een blaast van vooronder over de HDD´s en de ander zuigt aan de bovenkant warme lucht weg. Er kunnen nog 3 fans bijgeplaatst worden, maar ik heb dit niet nodig (systeem blijft iets boven kamertemperatuur). De PSU is zo te plaatsen dat deze rechtstreeks lucht van buiten afzuigt aan de onderkant en achter weer uitblaast. Helaas zit er geen stoffilter voor deze intake, aan de voorkant is hier wel aan gedacht. Verder noemenswaardig is dat de PSU op rubber is geplaatst en met schuim aan de achterkant wordt vrijgehouden van de behuizing om trillingen tegen te gaan.

Vormgeving
Erg persoonlijk natuurlijk, maar ik vind het een strakke en nette kast. Mooi mat zwart afgewerkt met aan de voorkant geperforeerde panelen. Aan de bovenkant bevind zich nog een een uitgang voor de 2 14mm fans en onder een afdekklepje de resetknop en aansluitingen voor 4x USB, 1x Firewire,1x SATA en audio in-uit.

Overige en prijs
Ik heb deze kast gekocht mede door de geluidsbeperkende eigenschappen, maar helaas vielen me die best wel tegen. De fans zijn best hoorbaar vooral de 12mm aan de voorkant en op de Mugen, de 14mm is een stuk stiller. De dempingsmatten aan de binnenkant houden ook niet veel tegen (de voor en achterkant zijn immers gewoon open). Dat vond ik best jammer, wellicht dat ik het met een fancontroller op probeer te lossen, maar out of the box had ik er meer van verwacht, vandaar de voldoende beoordeling, als geluid geen probleem is zou ik dit op goed zetten.

De kast is met 70 euro (zonder voeding) redelijk te betalen en zit ongeveer gelijk met de CM690 wat denk ik z´n grootste concurrent is. Je krijgt daarvoor een stevige, net afgewerkte case terug die helaas wat te kort schiet op het punt geluidsarm waarmee geadverteerd word.

Heb jij ook een Nexus Prominent 5?

probeer anders je kabels vanaf je voeding door het gat dat er direct naast zit te halen en vanuit daar achterlangs al je kabels te bevestigen. Ik vind dat er persoonlijk wat mooier uitzien en dan heb je niet de opgerolde kabels voor in je kast. Als het mogelijk is probeer ook een foto van de achterkant en de zijkant waar de onderkant van je moederbord heen wijst er bij te doen. Want die mis ik een beetje , voor de rest een mooie review 3 sterren van mij :).
Thanks, heb wat foto´s toegevoegd :)

Kabels via de backplate wordt lastig omdat je met het geluiddempende materiaal zit waardoor er weinig ruimte over blijft.

[Reactie gewijzigd door Speedy op 21 augustus 2011 19:27]

ja dan hou je idd weinig ruimte over, ach je hebt geen plexiglas raam in je case zitten :9
Ha ha

Leuke riview en leuke kast.

De kast is van binnen exact hetzelfde als mijn oude coolermaster CM690 .
http://techgage.com/viewi...desc=Cooler Master CM 690