MSI NX8600 GT-T2D256EZ Review

jeroenzelle 19 mei 2007, 11.790 views

MSI NX8600 GT-T2D256EZ

Pluspunten

• Heatsink, geen geluidsproductie dus
  • Veel accessoires bijgeleverd
  • Makkelijk te gebruiken driver cd

Minpunten

• Heatsink montage, het zelf aanpassen van de heatsink zodat hij op je moederbord past is echt not done

Drivers en compatibiliteit Score: 5
De survey gaat over de nieuwste MSI NX8600GT-T2D256EZ, PCI-E videokaart.

Waarom deze videokaart

Bij de keuze van mijn nieuwe systeem was eerst mijn oog gevallen op de Asus 8600GT, echter die bleek een onbekende levertijd te hebben.

Ik heb toen diverse positieve reviews doorgelezen, o.a. de volgende:
CPU3D: http://www.cpu3d.com/inde...&id=1271&Itemid=2&limit=1
XSReviews: http://www.xsreviews.co.u...phics-cards/msi-8600gt/4/
Naar aanleiding van die reviews viel mijn oog viel op de passieve MSI 8600GT, ondanks dat de reviewers niet zo positief waren over de grote heatsink die installatieproblemen met diverse moederborden kon veroorzaken.

Daarom heb ik voor de passieve MSI 8600GT gekozen, vanwege o.a. de geluidsproductie (=geen) en de goede reviews.

Ik heb niet voor de 8600 GTS gekozen, vanwege de hogere kosten en ik ben zelf geen fanatiek gamer.

Ik heb de kaart aangeschaft bij Azerty Hardware voor het bedrag van ¤ 139,16.

De doos en de inhoud

De voorkant:

De achterkant, met in diverse talen de features opgesomd

De eerste aanblik na openen van de doos

De voorkant van de videokaart

De achterkant van de videokaart

De zijkant van de kaart, zie ook hoe dik de heatsink is!

De overige inhoud van de doos

Wij zien in de doos:
- Videokaart
- Breakout kabel voor component kabels + svideo uitgang
- 2 x DVI > VGA adapters
- Driver cd
- Quick Start guide
- Quick Users guide

De installatie
Ik heb deze videokaart in combinatie met de volgende onderdelen gekocht:
RAM Geheugen: G.E.I.L GX22GB6400DC, 2048 MB, DDR2, PC6400, 800 MHz, 2x
Voeding: Nexus NX-8040, 400 Watt

De kaart gemonteerd op het moederbord ... en daar zien we het al, de koeler steekt uit over het RAM Geheugen

En daar hebben we dus een probleem, de heatpipes van de heatsink zit precies tegen het RAM geheugen aan, maar hij duwt niet

Goed, dit ging dus niet werken ... maar we zijn Tweakers of niet?
Ik heb de koeler helemaal van de videokaart afgeschroefd (4 schroefjes), en de schuine heatpipe een klein beetje rechtgebogen. Daarna een klein beetje nieuwe koelpasta op de gpu core gedaan en de koeler teruggeplaatst.

Het resultaat na de modificatie

En nogmaals proberen ... het past! Vrije ruimte voor het ram geheugen en de heatsink!

Benchmarks

SM2.0 score: 1908
HDR/SM3.0 score: 1805
CPU score: 1923
Temperatuur: 52 tot 58 graden tijdens de test
Persoonlijk vind ik dit echt een net resultaat!

Update 21.51: Een medegotter wees me erop dat het geheugen nog wat gepusht kan worden
3d Mark 2006 (zie 3e screenshot onderaan):
- Core op 653 Mhz
- Memory op 839 Mhz
4936 3DMarks
SM2.0 Score: 2032
HDR/SM3.0 Score: 1936
CPU Score: 1925
Temperatuur: 59 tot 64 graden tijdens de test
Verder dan dit gaat echt bijna niet, dan failt de klok test.

Update 22.32: aanvraag van een medegotter of ik 3d mark 2005 wilde draaien. Gedaan op de stock mhz'en.
3d mark 2005 (zie 4e screenshot onderaan)
8941 3DMarks
Temperatuur: 50 graden tijdens de test

Testen van video
Waar ik naar benieuwd was, was hoe video op deze kaart zou afspelen.
Ik heb eerst PowerDVD 7 op het gebruik van Nvidia PureVideo ingesteld:

Ik heb enkele dvd's getest en dat zag er echt beter uit dan mijn oude videokaart uit mijn oude pc (ATI 9250, 128mb). De kleuren zijn veel meer kleurrijk. Wat je echt niet moet gebruiken zijn de andere kleurprofielen, zoals Vivid, Bright & Theater, de kleuren worden dan heel flets en het beeld ziet er dan echt niet uit.

Ook de voorbeeldvideo in Win XP MCE 2005 ziet er echt superscherp uit.

Ook het afspelen van enkele 720 hd filmpjes ziet er zeer goed uit op mijn Sony 26S2000 lcd tv, met een vga kabel. Dit zal uiteindelijk via component kabels worden gerealiseerd.

Mijn mening over deze videokaart
Na 2 dagen gebruik ben ik zeer tevreden met deze kaart, ik kan mijn favoriete spelletjes zonder problemen spelen en dvd kijken is nu een nog groter plezier.

Het enigste nadeel wat ik dus vond was de heatsink die vreemd gemonteerd zat, en dit hoort dus ook.

Misschien dat als ik naar Windows Vista overstap overga naar een 8600 GTS, vanwege de hogere eisen. Maar voorlopig voor mij geen Vista.

Contact met MSI over de heatsink
Omdat ik toch mijn frustratie kwijt moest heb ik MSI NL gemaild over de vreemde montage van de heatsink. Hieronder mijn emailtje:
Beste MSI,

Gisteren heb ik mijn pc onderdelen binnengehad, gekocht bij Azerty Hardware.

Een van de onderdelen is de MSI NX8600GT-T2D256EZ videokaart. Zoals u
waarschijnlijk weet is dit de nieuwste videokaart, en passief gekoeld
d.m.v. een heatsink.
Link naar de product specificaties:

Nu had ik al tijdens het lezen van enkele reviews van de videokaart
problemen gezien met de grote heatsink op de achterkant van de
videokaart, die schuin is geplaatst. De reviews kunt u hier lezen:
CPU3D:
XSReviews: http://www.xsreviews.co.u...phics-cards/msi-8600gt/4/

Tijdens het inbouwen van de onderdelen kwam ik ook hetzelfde probleem
tegen. Hierdoor kwam een gedeelte van de heatsink tegen het RAM
geheugen aan, wat de werking misschien kan beinvloeden. Zodoende heb
ik de heatpipes van de heatsink een klein beetje verbogen waardoor de
heatsink nu recht gemonteerd zit op de videokaart. Daardoor heeft de
heatsink nu vrij ruimte van het RAM geheugen.

Mijn configuratie:
Videokaart: MSI NX8600GT-T2D256EZ
RAM geheugen: G.E.I.L GX22GB6400DC, 2048 MB, DDR2, PC6400, 800 MHz, 2 x

Bijgevoegd enkele foto's die het probleem beter uitlichten. Uitleg van
de foto's:
DSC02630.JPG : ruimte vrij tussen de koeler en de Northbridge chipset koeler
DSC02632.JPG : Heatsink komt tegen de RAM geheugen aan
DSC02633.JPG : Heatsink pipes rechtgebogen, en de koeler zit nu recht
DSC02634.JPG : vrije ruimte na de modificatie tussen de heatsink en
RAM geheugen
DSC02635.JPG : vrije ruimte tussen de Northbridge chipset koeler en de
heatsink

Ik hoop dat u de videokaart productie kunt laten aanpassen zodat de
heatsink voortaan recht zit en geen problemen meer levert met andere
onderdelen van de videokaart.

Alvast bedankt, en mocht u nog vragen hebben dan hoor ik het graag,
telefonisch of via email.

Met vriendelijke groet,
Jeroen Zelle
Na een uur! had ik al reactie terug:
Beste Jeroen,

Voordat de kaarten op de markt kwamen zijn ze hier getest en ook wij
zijn tot die conclusie gekomen. Gelukkig zit er genoeg speling op de
heatsink om deze een stukje omhoog te verplaatsen. Vandaar dat ook toen besloten is om de produktie niet aan te passen.
Zolang de videokaart en het geheugen geen contact maken, zullen er geennoemenwaardige problemen optreden.

Met vriendelijke groet,

Support Team
Mystar Computer B.V.
Beetje vreemd om vanuit hun te zeggen dat wij zelf de heatsink moeten aanpassen, maar goed. Na enkele emailtjes heen en weer kwam het antwoord dat ze zullen reageren op deze survey.

Voor de geinteresseerden, de configuratie van mijn nieuwe pc
Kast: Silverstone SST-LC17S, Zilver
DVD speler: NEC DV-5800D, ATAPI/E-IDE
Besturingssysteem: Microsoft Windows XP MCE Edition, NL
Foto van de binnenkant:

Tot zover
Tot zover deze survey, mocht iemand nog tips hebben voor benchmark software die jullie willen zien draaien, aarzel dan ook niet om het te vragen.

Heb jij ook een MSI NX8600 GT-T2D256EZ?

Op mijn gewone P5B P965 past de kaart prima.

Lekker stil en toch hele aardige prestaties op 1900*1280
Hmm, ik was van plan de 8600GTS te kopen van MSI omdat die passief gekoeld is, maar vanwege dit probleem met de heatsink zie ik ervan af; als ik naar de layout van mijn moederbord kijk (Asus P5B Deluxe/WiFi) dan zie ik al dat dit een probleem gaat worden, en misschien niet alleen met het RAM maar ook met de chipset (tussen de videokaart en de processor zit een heatsink van n van de chips op het moederbord).

MSI had dit toch vantevoren kunnen weten, waarom plaatsen ze een heatsink zo raar schuin op die videokaart?

@hAl: Ja, ik ben ook benieuwd hoeveel ruimte er op jouw P5B dan vrij is, maar je foto doet het niet...

Zoals Admiral Freebee hierboven al zegt: op deze foto van de website van MSI lijkt het er toch op dat de heatsink recht en niet schuin zou moeten zitten...? :?
Hmm vreemd ... op die foto die jij laat zien zitten er 3 heatpipes op ... bij mij maar 2 en bij hAl ook.
jj71 laat dan ook een foto van de 8600GTS zien :)
Bij mij was de heatsink inderdaad recht zoals op die foto van de MSI website.
Bij mij ook. Het lijkt erop dat MSI zijn fout realiseerde nadat er al enkele batches uitgezonden zijn, en de heatsink toen recht heeft gemaakt.
Hij zit er echt wel schuin op ook bij mij maar het past op mijn bordje wel.
Zo'n Deluxe versie is misschien wat te vol met andere rommel :P
Je foto doet het niet ... ik ben nieuwsgierig hoeveel ruimte jij erop vrij hebt :P
Ik denk dat hij zijn pc/server uit heeft staan :+ of vergeten dat er een wachtwoord op zit.
Of ik probeer pas vandaag hoe IIS 7 werkt.
Dan probeer ik dit maar als plaatje van mijn MSI 8600GT op de P5B in een antec sonata kast

p.s. ik heb ook even de Vista firewall regel aangezet over binnekomend www verkeer. Misschine werkt het origineel nu wel
Update 18.32: Ik heb uit nieuwsgierigheid een kleine overklok gedaan:
- Core op 625mhz i.p.v. 540mhz
- Memory op 775mhz i.p.v. 700mhz
3d Mark 2006 (zie 2e screenshot onderaan):
4665 3DMarks
SM2.0 score: 1908
HDR/SM3.0 score: 1805
CPU score: 1923
Persoonlijk vind ik dit echt een net resultaat!
Mooie survey.

Zou je ook kunnen testen wat voor een score je haalt in 3dmark05?
Zal ik doen ... is nu bezig met downloaden van 3d mark 2005 :P
Bedankt voor het testen van 3dmark05 :)
Ik heb exact dezelfde videokaart en bij mij is de koeler standaard al zoals jij hem hebt verbogen. Ik had namelijk ook eerst reviews gelezen waarin de koeler zo vreemd stond dus ik heb voor aanschaf eerst in de doos gekeken.

Ik heb dan ook geen problemen gehad bij de installatie.

* Admiral Freebee gaat binnenkort ook een survey schrijven :)
Bij mij wordt de kaart idle overigens 52C en stressed 79C. Een beetje aan de hoge kant maar niet problematisch, hij mag 115C worden.
Heel apart, misschien is het door de winkel alvast gedaan?

Volgens MSI worden ze allemaal met die heatsink schuin geproduceerd.

Wanneer heb jij hem gekocht?

Temp's zal ik eens ff bekijken, ben nu nvidia ntune aan het downloaden.
Ik heb hem vorige week gekocht. De doos was nog helemaal dicht en ook de sticker op het antistatisch zakje was intact.

Opvallend is dat de productfoto op de MSI website wel de indruk opwekt dat de heatsink wl zo goed als evenwijdig met de kaartrand loopt.
goede review! Ik had alleen een wat hogere 3dmark score verwacht. De temperatuur zal wel mee blijven vallen, ik heb een 7950gt extreme, ook passief gekoeld en die word ook niet echt heet.
Ikzelf ook .. ik zal een andere keer nog eens een keer een test doen. Maar dan de videokaart ietsje hoger klokken. Dit op aanraden van een reviewer.
Mooie survey! :)

Alleen ehm... scores en overklokken, je zit wel op Tweakers he? ;)
Goeie OC alleen je memory kan nog wel een lekkere opdonder hbben ;) Dan maak je het verschil nog net wat groter in 3D mark06
Nog even getest...
Core @ 653 Mhz
Memory @ 839 Mhz

4936 3DMarks
SM2.0 Score: 2032
HDR/SM3.0 Score: 1936
CPU Score: 1925

Matige verbetering ... verder gaat hij bijna niet ;)
Mooie review, alleen: zeg er even bij op welke snelheid je processor draait (ik neem aan niet overgeklokt?).

Ik twijfelde zelf tussen deze kaart en de Gainward 8500GT, die is ook passief en draait standaard op 600core 1200geheugen (DDR3 geheugen) ipv 450/800. M.a.w. ook leuk voor 90 euro. Ik haal standaard rond de 3000 marks in 06 maar dat is wel met een E6600@3 GHz.
Erg goeie survey ;)

Leest makkelijk en goed onderbouwd.. en wat je zelf al zegt: kom maar op met die benchmarks :7
Dat is ook het enige wat ik mis in de survey :P

Je correspondentie met MSI geeft ook weer even weer hoe ze met hun klanten omgaan... Pluimpje voor MSI :>

Gaan ze nu van iedereen verwachten de heatsink te verbuigen, die met het zelfde probleem als jou kampen?
Word hij niet vreselijk heet passief gekoelt ?
De 8600GT is niet zo'n erg sterke kaart (midrange), dus kan best passief gekoeld worden, heb zelfs 7900gt's gezien die passief gekoeld waren (xtreme edition van xfx).
Zolang je maar een beetje airflow hebt en de kaart niet (alteveel) overclockt, wordt de kaart helemaal niet zo heet.