Cooler Master CM 690 II Advanced Review

mukkel 10 november 2011, laatste update op 10 november 2011, 2.123 views

Cooler Master CM 690 II Advanced

Pluspunten

• Installatie gemak
  • Ruimte
  • Veel mogelijkheid voor extra koeling.
  • Design (smaken verschillen natuurlijk)
  • Eigen Docking station

Minpunten

• Standaard Fans zijn luidruchtig
  • Grote kabel bos t.b.v. docking/sata/usb in de behuizing (niet gesleeved)
  • Bovenkap niet echt makkelijk los te halen, met name de 2 voorste clipjes

Na menig review gelezen te hebben op Tweakers, is nu de beurt aan mij om een mede-Tweaker te kunnen informeren en/of helpen :*)

Zoals de meeste wel weten, staat Cooler Master onder andere bekent vanwege hun goede en degelijke behuizingen. Na jarenlang goedkopere en net te kleine kasten te hebben gehad, heb ik destijds besloten om de CM690 II Advanced aan te schaffen.
Ik heb de CM690 II Advanced nu ongeveer anderhalf jaar in gebruik en zal m'n review / ervaringen Hieronder delen.

Hier alvast wat specificaties:
  • 5.25" Drive Bay :5
  • 3.5" Drive Bay :6 verborgen, 1 zichtbaar
  • I/O Paneel :2X USB 2.0, 1X eSATA, 1X Mic, 1X Audio
Koelsysteem
  • Voor: 1x 140*25 mm (blauw)
  • Achter: 1x 120mm
  • Top: 1x 140*25 mm
  • Beneden: 2x 120mm (optioneel)
  • Rechts: 2x 120/140mm (optioneel)
  • Links: 1x 80*15mm (optioneel)
  • HDD: 1x 120mm (optioneel)
  • VGA: 1x 80*15mm (optioneel)
Vormgeving

En van de voornaamste eigenschappen waardoor ik deze behuizing heb aangeschaft, is het uiterlijk.
Smaken verschillen natuurlijk, maar ik vind deze kast toch deftig.
Geen gepimpte windows of grote Fans in het zijscherm, maar toch het tikkeltje stoerheid.

Bouwkwaliteit en afwerking

De behuizing voelt degelijk en is niet gemaakt van dat goedkoop plastic.
De "grill" op de voor- en bovenkant is zwart en gemaakt van ijzer.
Achter elk deel zit een gaasje wat het stof uit je kast moet weren.
Hierdoor heb je een goed ademende kast. De ronde hoeken en het chroom van de sierstrip maken het af.

Installatie- gemak

In de tijd dat ik deze behuizing heb, zijn er al verschillende hardware wijzigingen / upgrades geweest.
De CM690 II is erg ruim van binnen, je zult niet snel tegen hardware aanlopen wat niet in deze behuizing past.
Er heeft bv een HD5870 met Accelero Xtreme koeler ingezeten.( Dit is een lengte van ongeveer 29CM)

De Kabels kun je goed wegwerken en vast Ty-rappen aan de hiervoor gemaakte "oogjes".
De 5.25" en 3.5" drives zijn schroefloos, met een degelijk systeem.
Een leuk iets is dat je de 3.5 naar voren kun trekken, wat het plaatsen / verwijderen van een Hardeschijf makkelijk maakt.

Ook de breedte van de kast bied ruimte zat voor een goede CPU koeler.
Momenteel heb ik een CM V8 gemonteerd en hiervoor de iets grotere Zalman CNPS10X. Dit zijn toch aardige flinke jongens en passen zonder enige aanpassing.

Maar ook de Semi waterkoelers met Rad (H50/H70 ect) is een goede optie in deze behuizing.
Omdat deze kast een docking heeft (zie verder op) heb je ruimte tussen het frame en de bovenste kap.
Hier passen precies twee 120 of 140mm fans tussen. Hierdoor zitten de fans uit het zicht en komt de rad. van je koeler hoger in je behuizing. Waardoor je binnen in meer ruimte hebt.

Voor een volledige waterkoeling zitten er openingen aan de achterkant van de kast waardoor je eenvoudig je rad ook buiten de behuizing kan plaatsen.

Modbaarheid
Voor de CM690 II zijn er aardig wat mogelijkheden.
Je heb binnen in ruimte zat voor eventuele Ledjes en er zijn andere zijschermen verkrijgbaar.
Bij de specificaties zie je ook dat er erg veel ruimte is voor extra fans rondom je hardware.
(voor-, achter-, boven- en onderkant)

De Advanced versie van de CM690 II heeft aan de bovenkant een docking zitten.
Hierdoor kun je eenvoudig een Sata schijf verbinden met je PC!
Niet echt modding, maar wel een leuk extra

De CM690 II is niet al te duur vergeleken met het materiaal wat je krijgt.
Er zijn ook verschillende uitvoeringen. Basic / Advanced.
De verschillen zijn niet al te groot, de Advanced heeft een Docking en alle 5.2" bays zijn toolless tov 2 in de Basic versie.

Deze behuizing is goed voor menig jaar plezier.

Update Waterkoeling 10-11-2011:
Om het geluid en warmte nog verder te drukken en meer prestatie uit m'n systeem te halen, heb ik besloten om over te stappen op water koeling.

Niet een H serie van Corsair, maar een volwaardige set.
Zoals hierboven al beschreven is de 690 Advanced hier ook geschikt voor.

M'n WC set bestaat uit:
1 XSPC Rasa CPU waterblock
1 maal EK block voor de GTX570
2 maal de XSPC 240 mm radiatoren.
1 Dual bay reservoir met pomp.
1 maal fan cotroller om de verschillende fans te kunnen "instellen"

De 2 rads kun je vrij makkelijk kwijt in de behuizing
Boven in de behuizing kun je een 240mm radiator hangen.

De 2de Radiator zou je buiten de behuizing kunnen hangen OF met een kleine aanpassing onder in de behuizing. Zelf heb ik gekozen voor onder in de kast.

Hiervoor moet je alleen even de onderste drie 3,5inch bays weghalen.
Dit is opzich vrij makkelijk en snel gebeurd. De onderste 3 bays zijn hiervoor aangepast.
Deze zijn gemonteerd als "blok" en zit met 6 schroefjes vast aan de behuizing.
(4 aan de onderkant en 2 aan de achterkant)

Hierna kun je de radiator netjes voor de voeding op de bodemplaat monteren.

De CM690 heeft vier 5.2inch bays. Dit kwam voor mij perfect uit.
1 voor de fancontroller, 2 voor de dubbel bay reservoir en de laatste voor een DVD brander.

Hier het resultaat:
Tijdens het testen:

Zoals het nu in de 690 zit

De voorkant

22-08-2011 : Eigen foto's bijgevoegd
10-11-2011 : Waterkoeling

Heb jij ook een Cooler Master CM 690 II Advanced?

Reviews door de redactie

Leuke review :)
Je hebt alleen in de eerste paar regels twee keer CM '960' staan...

Typ foutje, lijkt mij ;)

Mijn 690 II Adv. hangt nu vol met Noctua fans, die zijn een stuk beter.

[Reactie gewijzigd door jasiccama op 21 augustus 2011 20:50]

hehe ja dat krijg je met dikke vingers ;) => gewijzigd

Ik heb de standaard fans ook vervangen + extra fans gemonteerd (noiseblockers.)
Die zijn een stuk stiller. Alleen heb ik op de bodem nog een 140mm fan van CM.
Die moet nog vervangen worden.

[Reactie gewijzigd door mukkel op 21 augustus 2011 21:08]

Toevallig, had er eerst ook Noiseblockers in zitten :)

Waren erg goede en stille fans ja, maar ik wilde toch weer eens iets anders.

Heb nu een zijpaneel met window aangeschaft en dus de Noctua fans erin.
Vind die Noctua fans toch net nog iets beter dan de Noiseblocker, maar daar is de prijs ook naar natuurlijk.

De kast is verder super, hoef eerst ook geen andere meer.
Lekker veel ruimte, je kunt overal goed bij.
Cablemanagement is ook super trouwens.
Het verschil tussen de Advanced en de Normale versie is ook dat de 5,25inch bays allemaal (4) toolless zijn, dit is bij de normale "maar" 2. Daarnaast wordt er bij de Adv. een 3,5 naar 2,5 inch converter ding meegeleverd voor een eventueele SSD.

Ik heb de Normale CM690, en wat jij zegt over de fans kan ik me niet in vinden bij mijn normale, deze zijn stiller als de fan van de Scythe Mugen 2 Rev. B op zn hardst.
M'n V8 belast kwam ook boven de fans van m'n behuizing uit.
Dat is normaal :) maar de kast staat tijdens gebruik net een metertje van me vandaan.
Dan hoor je de stock fans aardig. tenminste in mijn 690 :) Maar wat ik misschien luidruchtig vind, vind een ander misschien " stil"

Destijds heb ik geen 3,5 naar 2,5 converter gekregen.

Ik zal Toolless bays even bijvoegen thanks
Past er een Corsair H100 in de kast?
Met gemak :) de H100 kun je bovenin bevestigen.
Radiator aan de binnenkant en de 2 fans tussen het frame en de deksel.
-edit-

[Reactie gewijzigd door bille op 21 augustus 2011 22:09]